Vi tänkte plantera en vintergrön häck, vet inte vad än. Låter det rimligt att låta en klätterhortensia klättra i den o sen vidare upp på en stolpe som är ca 2-3 m hög? Jag har förstått att den kan bli STOR....Blir den kanske FÖR stor för detta? Hur ser den ut på vintern? Är det nån som har nån bild kanske? Jag bor i zon 2.
Hoppas nån av er kan hjälpa mej
varghem
16-07-2010, 07:38
Såg hos en vän som hade hortensian som avskärmning för sittplatsen.... såg ut som en häck, grenarna blir rätt grova men den blommar underbart. Klätterhortensian blir bar på vintern. Men grenarna är rätt vackra i sig
Gunilla T
16-07-2010, 11:50
Jag skulle nog inte sätta en klätterhortensia i en häck, speciellt inte i en barrhäck. Den kommer att skugga och kväva delar av häcken. Barrträd är känsliga och blir lätt bruna om andra växter hindrar ljuset.
MarieC
16-07-2010, 15:23
Tack för era svar! Jag får nog tänka om då ... Jag har letat o letat på nätet men jag tycker det är skitsvårt att hitta nåt. Jag vill ha nåt som klänger på stoplen iaf. Jag tänkte ha murgröna iaf för då är det ju fint på vintern. Men va ska jag ha mer då ? Den måste va lättskött o ha ljusa ganska långblommande blommor. Förslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.