Full version: Ricin
Red Top
Har sått Ricin, Ricinus communis "Gibsonii" i år eftersom jag ville ha den härliga bladfärgen. Nu har plantorna stått ute i drygt en månad och det enda som är rött är stjälkarna och blommorna. Någon som vet hur lång tid det tar innan bladen mörknar.

Sussie F-Flower
Nä, jag vet inte hur lång tid det tar.... däremot så kan jag säga att ifjol, när jag hade frösådda ricinisar så blev bladverket mörkrött innan de vita blommorna hade slagit ut...
g.gif Kan det bero på hur soligt dom står???
Alexander-VG-zon3
för att utveckla det röda behövs sol, men sedan kan det bli gröna exemplar från frösådd. original plantan har gröna blad. vill man vara säker på att få röda blad ska man köpa en planta som har eller skaffa frön av namnsorter som verkligen blir väldigt röda. gibsonii är nog inte den rödaste namnsorten.
Red Top
Tack snälla för svar.

Måste säga att jag blir lite besviken. Plantorna står i full sol. Från 07.00-c:a 21.00. Köpte fröerna på Impecta och där var de mörkröda på bilden.
Dessutom står det i beskrivningen att bladen ska bli bronsröda.

Flaxss, vilka sorter blir riktigt röda? Vill gärna försöka nästa år igen.
RitRat
Min erfarenhet från Västafrika säger att det finns mer eller mindre rödbladiga riciner, och även helt gröna.
Jag vet inte vilka miljöfaktorer som påverkar färgen, eller om samma planta alltid ger samma slags avkomma, eller om det är ett "lotteri".

Vi har haft stora ricinträd på tomten, de har förstås stått i samma slags miljö. Några har varit helgröna, andra i olika rödblandade nyanser.
Alexander-VG-zon3
jag har sått och fått både gröna och röda i samma bladning.

jag är inte helt vetande om exakt alla namnsorter.

dessa ska vara väldigt röda
Ricinus communis ''New Zealand Purple''
Ricinus communis ''Red Spire''
Ricinus communis ''Sanguineus''
Ricinus communis ''Carmencita Bright Red''
Red Top
Tack snälla Flaxss och även RitRat!

Ska leta efter de sorterna nästa år. Har googlat lite och ser ju att träden kan vara väldigt olika i färg.

RitRat, det måste ha varit fantastiskt att bo i Västafrika.

Tack för hjälpen. Nu ska jag gå ut och prata förstånd med mina gröna plantor, giggle.gif.
Sen ska jag mejla till Impecta och gnälla lite. Är annars väldigt nöjd med deras fröer. Köper mkt där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon