|
Full version: Bougainvillea
mamamaggan
15-07-2010, 23:45
Min bougainvillea aom jag har i växthusmiljö har blivit så kal och ful. Den blommar fortfarande i topparna.
Nu skulle jag vilja klippa ner den helt . Kan jag göra det nu utan att skada den ?
Alexander-VG-zon3
16-07-2010, 00:00
man klipper dom efter att dom har slutat blomma. vill du så kan du klippa i den lite nu, men ta inte för mycket. spara mycket av den gamla veden.
mamamaggan
16-07-2010, 00:41
Tack flaxss ! Tyvärr är det ju de grova kala " stammarna " som jag skulle vilja bli av med. Får väl ge mig till tåls tills den slutat blomma , om den nu gör det. Kommer inte ihåg om den blommar hela året men det gör den väl knappasat , eller ?
Eller också får jag klippa ner den och se vad som händer , går den hädan så tror jag inte jag gråter för det. Har tröttnat på den faktiskt. Vill ha något annat mer spännande .
Alexander-VG-zon3
16-07-2010, 02:43
nejdå den dör inte av att klippas ner hårt, för den sakens skull är det bara att klippa. har dom väl börjat blomma så brukar dom blomma hela sommaren ut. sedan kan man putsa dom lätt på hösten-våren så att man får blommor nästa år också.
fuchsian
30-08-2010, 13:25
Jag hade med mig en planta av det ovanstående fr. febr. i år från Teneriffa och den har nu gett sig iväg som en enda orm. Har stödpinnar till den, men nu verkar det att det räcker inte. den har inte blommat. Jag känner mig harig att knippsa av en bit ifall den skulle grena sig och det finns väl innomhusställningar till dessa, har inte kunnat undersöka närmare detta.
Vad gör jag med den lååååånga stammen? den är inte kal någonstans, utan frisk och fin.? ...fuchian...
mamamaggan
30-08-2010, 13:27
Jag tog mod till mig och klippte ner min . Efter ett par veckor så kom det nya skott på den .
fuchsian
30-08-2010, 13:39
CITAT (mamamaggan @ 30-08-2010, 14:27)  Jag tog mod till mig och klippte ner min . Efter ett par veckor så kom det nya skott på den . tack för det, då åker sekatören fram och jag förkortar den, för jag tänkte att den delar på sig av sig självt till olika grenar, men om det behövs , så då blir den avklippt. kunde du använda toppen till att få rötter i den, eller är det mödan värt? tackar så mycket! .... fuchian...
mamamaggan
30-08-2010, 21:01
Har provat tidigare att ta sticklingar men det lyckades inte. Frågade här på Odla och fick veta att det är näst intill omöjligt att få sticklingar att ta sig.
fuchsian
31-08-2010, 10:27
Tack för svaret, mamamaggan,
Då är det inget annat att hoppas på att försöka rota toppen. Det är nog så att när stammen är så vedartad, kan den inte bygga rötter, utan att man får hålla efter den hela tiden.
Har du tips om någonslags bättre stöd än en blompinne? Tacksam för svar. .... fuchian....
Alexander-VG-zon3
31-08-2010, 10:43
köp impectas sticklinghjälp eller beställ clonex, då får man rötter på trillingblomma.
mamamaggan
04-09-2010, 20:52
CITAT (fuchian @ 31-08-2010, 11:27)  Tack för svaret, mamamaggan,
Då är det inget annat att hoppas på att försöka rota toppen. Det är nog så att när stammen är så vedartad, kan den inte bygga rötter, utan att man får hålla efter den hela tiden.
Har du tips om någonslags bättre stöd än en blompinne? Tacksam för svar. .... fuchian.... Vi sågar ner ungbjörkar och använder stammen som blompinne . När blomman blivit för lång så snodde vi den runt snören som vi dragit i taket . Knöt fast snörena i krokar som vi skruvat fast i kortväggarna. Innan jag klippte ner den så täckte den nästan halva takets yta . Taket är 4 x 2 meter.
fuchsian
20-10-2010, 14:23
Min Bougainvillea, som jag tog mod till och klippte der den, halvvägs, visserligen. Men nu attan, händer det saker!!!  Den skjuter skott från flera bladveck och en av dom är nu 40cm lång. Jag gödslar inte, mer än jag kanske kommer ihåg, men jag bytte den till strörre kruka. Jag har stöttat och försökt hålla den stadig, men nu blev jag sur, och när maken var i stan, köppte han flera bambu i U-form och den högsta de hadde. Ska ta tag i och fixa till den med dessa + andra klätterstöd och kanske att den får komma ut nästa sommar, vad tror du om det? Där nere i Teneriffa växte dom ju nästan överallt och med långa, hängande och blommande grenar. Jag undrar nu om min växt kan bli så stor? Har sett mycket klenare ex på dom stora blomsterhandels, så jag börjar undra vad har jag gett mig in? Kommer att se efter flera växter när vi åker söderut nu under vintern. Har du tips att ge om någon växt därifrån som jag skulle kunna ta med mig? ...Fuchsian ....
CITAT (fuchsian @ 20-10-2010, 15:23)  Min Bougainvillea, som jag tog mod till och klippte der den, halvvägs, visserligen. Men nu attan, händer det saker!!!  Den skjuter skott från flera bladveck och en av dom är nu 40cm lång. Jag gödslar inte, mer än jag kanske kommer ihåg, men jag bytte den till strörre kruka. Jag har stöttat och försökt hålla den stadig, men nu blev jag sur, och när maken var i stan, köppte han flera bambu i U-form och den högsta de hadde. Ska ta tag i och fixa till den med dessa + andra klätterstöd och kanske att den får komma ut nästa sommar, vad tror du om det? Där nere i Teneriffa växte dom ju nästan överallt och med långa, hängande och blommande grenar. Jag undrar nu om min växt kan bli så stor? Har sett mycket klenare ex på dom stora blomsterhandels, så jag börjar undra vad har jag gett mig in? Kommer att se efter flera växter när vi åker söderut nu under vintern. Har du tips att ge om någon växt därifrån som jag skulle kunna ta med mig? ...Fuchsian .... De kan bli betydligt kraftigare eller större om de har det ljust och varmt, vilket de brukar ha under sommaren. Nu är det mörkare tider och skotten kommer att vara klenare än vanligt. Ta med dig möjligtvis sticklingar av det du faller för?
fuchsian
23-10-2010, 11:27
Tack för råden. Den står på en fönsternicsh, där det får värme från elementet och ljus utifrån fr, flera håll och vi har en lampa just där så den får extra ljus under den mörka tiden. Jag blev så in i vassen ....  när jag såg dessa under vår första resa och vi åker dit rätt ofta. Har haft med mig mindre kaktussar, som jag brytit nån blad ute i naturen, de har så underbara, röda blommor, men de 3 bladen togs sig bra och fick komma ut till växthuset, men till slut blev dom för stora, så jag gjorde mig av med dom. Vi hyr ju alltid bil där, så man kommer ut till naturen och jag ska hålla ögonen öppna vid nästa resa. .....Fuchsian.....
Hej
Växter blir klenare om ljus är inte tillräcklig.. H:Bassam.
fuchsian
23-10-2010, 14:56
CITAT (Bassam @ 23-10-2010, 15:43)  Hej
Växter blir klenare om ljus är inte tillräcklig.. H:Bassam. Tack Bassam, Jag har ombesörgt min växtens behov så gott det jag har möjligheter till det. Den var ju inte ute nu på sommaren, men nästa år får den komma ut och det blir roligt att se om den skulle även blomma lite, men som nu verkar den trivas och växer som sjutton. Har min papegojblomma (även fr. Teneriffa) bredvid där för ljusets skull. Den var en pytteliten planta, men växer, gör den, samt Drakträdet, som också var en liten planta. Jag tycker att det är intressant att se och kanske få lite av den blomsterprakt som finns där. Söker efter nån palmsort och bananplanta. ... Fuchsian....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|