Full version: grönområde
hlna
Har ett ganska stort grönoråde som jag vill göra något av.Tex buskar,rabatter och någon liten damm.Utanför grön området är det bara en massa högt gräs.Är det någon som har lite tips och idèer.
Månsare
Hejsan.
Varför inte göra ett stort stenland men lite buskar & träd, man kan ju även göra en damm mitt i allt tongue.gif sen så sätter man dit lite belysning så blir det göör fint.
MVH Månsare
Susanne i Linköping
hlna, du såg väl att du fått svar även i testforumet?

Göra trädgård av grönområde, vad kul! Det är bara att ta fram skissblocket, pennor, kataloger, böcker, tidningar! Din fantasi och plånbok sätter gränserna, men även om plånboken skulle vara tunn kan du åstadkomma mycket genom att ta lite i taget och driva upp egna plantor istället för att köpa allt.

Varför inte kika in på Mel Bartholomews sida och testa kvadratodling på något ställe, om du inte gillar köksväxter kan du ju odla blommor i rutorna. Skulle kvadratodlingen kännas fel är det ju bara att göra en vanlig rabatt där istället. Kanske det går att driva upp perenner, buskar eller nåt i rutorna, och sedan plantera ut i dina nya rabatter?

Länk till Mel Bartholomews sida:
http://www.squarefootgardening.com/
Indie
Om du vill att det skall sköta sig själv och inte lägga ner så mycket arbete på området så tycker jag lönnar samt olika vallmosorter i närheten av det höga gräset är oerhört vackert!
Cilla
Kolla vad som växer i området nu - då får du en fingervisning om vilken sorts jord och fuktighet du har och vad som är lätt och svårt att odla.

Är det ett stort område är det bra att börja med att bearbeta jorden på en yta först och inte sätta igång massodling överallt. Det tar tid innan man har konkurrerat ut härdiga grässorter.
vitsippa2
jag står inför samma godis problem, tänkte plantera vildrosor, enbuske och ett körsbärsträd:
Enbuskar finns längrebort i området liksom vildrosor sedan piffar jag till "mitt" med ett körsbärsträd som blommar så fint! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon