Full version: Hatar Gud kvinnor?
silos
bergvallmo
Intressant artikel och visst är det skrämmande. Jag är så glad att jag är född i Sverige under detta århundrade!

Om Gud hatar kvinnor vet jag intet... Men människorna som skrev ner alla texter i Bibeln, koranen mm. Hur tänkte de och hur tänker alla männsiskor som tolkar dessa texter idag?

Får en känsla av att det mest handlar om makt.
Gossen Ruda
Orkade bara skumma över artikeln men för mig som övertygad ateist är frågeställningen oviktig. Min övertygelse är att det finns inga gudar, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Ett indicium på detta är alla övergrepp som sker i religionernas namn, från krig till kvinnoförtryck. Gudarna framställs alltid som mäktiga men samtidigt gör de inget för att förhindra orättvisorna, alltså finns de inte.
Myosotis
CITAT (silos @ 16-07-2010, 09:12) *
...Higgspartikeln... Min nyfikenhet väcktes genast och började fundera om Gud finns inuti den partikeln?...

blink.gif Va?!!
ängsvädd
Jag tror absolut man ska försöka skapa sin egen tro. De olika religionerna är ju bara olika kulturyttringar.

Skapa din egen tro Silos så blir det bra biggrin.gif
herkules
gud hatar inte kvinnor men många män är väldigt rädda för kvinnor.
Motti
Utan kvinnor så fanns det ju inga män heller,för att föröka männskligheten måste man vara en av varje kön !då 'är det bra konstigt att män hata kvinnor! confused.gif
netha
CITAT (Motti @ 16-07-2010, 23:52) *
Utan kvinnor så fanns det ju inga män heller,för att föröka männskligheten måste man vara en av varje kön !då 'är det bra konstigt att män hata kvinnor! confused.gif

Men det är väl ingen större del av männen som hatar kvinnor ... är nog bara en miniliten del.
Tror mest att män är rädda för kvinnors förmågor ... kvinnor föder barn = ger liv.
Just därför tror jag att män ... särskilt inom den muslimska tron ... försöker med alla medel att gömma kvinnan bakom svarta sjok ... göra henne osynlig.
Motti
Sen är vi kvinnor väldigt starka psykist !kvinnans list övergår mannens förstånd,kan det var där rädslan ligger whist.gif
mamamaggan
Det är ingen Gud som skrivit Bibeln eller Koranen eller....................... Det är gjort av människor som påstår att Gud talat till dem . Alla människor är inte 100% ärliga eller ens 100% objektiva. Det som gynnar dem på ett eller annat sätt skrivs naturligtvis in i de religiösa skrifterna .

Ingen Gud hatar kvinnorna , en riktig Gud hatar inte någon alls. Visst ska väl en Gud stå över människorna och deras tillkortakommanden och älska alla , därför hatar ingen Gud en enda männsika.

Det är en del mäns bekvämlighet eller vad vi ska kalla det som gör att det finns med passusar om kvinnoförtryck i Bibeln , Koranen m fl skrifter.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon