Hej allesammans!
Inte blir det så täta besök här på forumet som jag hade hoppats på. Jag förstår inte hur ni hinner! Just nu sitter jag på mitt arbete och "tjuvskriver"för kvällarna går åt till att sköta och VATTNA trädgården.
Det är synd att jag inte hinner vara mer på forumet för det är alltid roligt och intressant att prata med likasinnade och man får så många bra tips och idéer!
Igår fick vi äntligen en skvätt regn så jag passade på att vattna på rejält för att det skulle få lite extra effekt.
Rosorna blommar i alla fall som aldrig förr och de nerfrusna klätterrosorna har återhämtat sig över förväntan efter den bistra vintern. Jag var ju lite osäker på om Compassion skulle klara sig hos mig och visst frös den ner men den har återhämtat sig lika bra som de andra och blommar för fullt. Den rosen vill jag inte vara utan. Rabattrosorna hade ju klarat vintern med bravur utan vinertäckning och även känsliga rosor som Claude Monet, Papageno, Jose Carreras är extra vackra i år tack vare all sol.
Svårt att plocka ut en favoritros redan men jag sänder alltid en tacksam tanke till Kajsa när jag ser min Mary Rose överhopad av blommor. En av de bästa rekommendationer jag fått angående rosor!
Under mina två första semesterveckor kring midsommar hann jag i alla fall med att besöka Åsby, Söderfors och Löta. Självklart blev det både några nya rosor och en hel del klematis. jag älskar Söderfors clematissortiment och de har många fina rosor som man inte hittar hos tex Löta. Besöket på Löta var lite av en besvikelse eller också börjar jag bli kräsen. man är ju så himla van med att det fullkomligt exploderar av färger och dofter men jag tyckte det var lite klent i år. kanske var det bara värmen som gjorde mig sur och grinig men den där riktiga köplusten jag brukar få infann sig aldrig. Jaquline du Pré och en Ilse Krohn fick följa med hem i alla fall. Åsby finns ju på bara någon mils avstånd så dit åker jag rätt ofta och de har både fina rosor och klematis även om jag föredrar både Löta och Söderfors.
Har i alla fall hunnit ta lite bilder (det finns ju sena kvällar och tidiga mornar) och vill gärna dela med mig av några. Får se om jag kommer ihåg hur man gör för att lägga in bilder.
Många hälsningar Anna-karin
[attachment=52319:10claireNordina.jpg]
Claire Renaissance och Nordina och i bakgrunden skymtar Paulsens pearl
[attachment=52320:10claude...odaVinci.jpg]
Claude Monet och Leonard da Vinci
[attachment=52321:10apricola.jpg]
Apricola
[attachment=52322:10rhapsody.jpg]
Rhapsody in blue
[attachment=52323:10daybreaker.jpg]
Daybreaker
[attachment=52324:10venusta.jpg]