AK i Sura
Hej allesammans!
Inte blir det så täta besök här på forumet som jag hade hoppats på. Jag förstår inte hur ni hinner! Just nu sitter jag på mitt arbete och "tjuvskriver"för kvällarna går åt till att sköta och VATTNA trädgården.
Det är synd att jag inte hinner vara mer på forumet för det är alltid roligt och intressant att prata med likasinnade och man får så många bra tips och idéer!

Igår fick vi äntligen en skvätt regn så jag passade på att vattna på rejält för att det skulle få lite extra effekt.
Rosorna blommar i alla fall som aldrig förr och de nerfrusna klätterrosorna har återhämtat sig över förväntan efter den bistra vintern. Jag var ju lite osäker på om Compassion skulle klara sig hos mig och visst frös den ner men den har återhämtat sig lika bra som de andra och blommar för fullt. Den rosen vill jag inte vara utan. Rabattrosorna hade ju klarat vintern med bravur utan vinertäckning och även känsliga rosor som Claude Monet, Papageno, Jose Carreras är extra vackra i år tack vare all sol.
Svårt att plocka ut en favoritros redan men jag sänder alltid en tacksam tanke till Kajsa när jag ser min Mary Rose överhopad av blommor. En av de bästa rekommendationer jag fått angående rosor!

Under mina två första semesterveckor kring midsommar hann jag i alla fall med att besöka Åsby, Söderfors och Löta. Självklart blev det både några nya rosor och en hel del klematis. jag älskar Söderfors clematissortiment och de har många fina rosor som man inte hittar hos tex Löta. Besöket på Löta var lite av en besvikelse eller också börjar jag bli kräsen. man är ju så himla van med att det fullkomligt exploderar av färger och dofter men jag tyckte det var lite klent i år. kanske var det bara värmen som gjorde mig sur och grinig men den där riktiga köplusten jag brukar få infann sig aldrig. Jaquline du Pré och en Ilse Krohn fick följa med hem i alla fall. Åsby finns ju på bara någon mils avstånd så dit åker jag rätt ofta och de har både fina rosor och klematis även om jag föredrar både Löta och Söderfors.

Har i alla fall hunnit ta lite bilder (det finns ju sena kvällar och tidiga mornar) och vill gärna dela med mig av några. Får se om jag kommer ihåg hur man gör för att lägga in bilder.

Många hälsningar Anna-karin

[attachment=52319:10claireNordina.jpg]
Claire Renaissance och Nordina och i bakgrunden skymtar Paulsens pearl

[attachment=52320:10claude...odaVinci.jpg]
Claude Monet och Leonard da Vinci

[attachment=52321:10apricola.jpg]
Apricola

[attachment=52322:10rhapsody.jpg]
Rhapsody in blue

[attachment=52323:10daybreaker.jpg]
Daybreaker

[attachment=52324:10venusta.jpg]
Venusta Pendula

stennie
Apricola och Daybreaker tummenupp.gif Dom ska jag titta lite närmare på !
Kajsa
Hej där, en massa fina rosor du lagt in. Jo Mary Rose är en pärla och visst har klätterrosorna hämtat sig bra här med efter nedfrysningen i vinter. Har själv semester och att vattna så här mycket tar en massa tid för att inte tala om alla krukor som ska vattnas två ggr/dag, om jag skulle åka bort nu dog väl allt jag har.
Åsby trädgård har jag också besökt ett par ggr. i sommar, blev inga rosor, bara perenner.

Har lagt in nya bilder i album/ Klematis och album/Trädgården, en hel del nytt sedan du var här.
Och när sjutton får vi regn ????
AK i Sura
Ja det är trevliga och blomvilliga rosor. Egentligen inte min färgskala (jag älskar rosa och vitt!) men Daybreaker skiftar i rosa så den är fin. Inköpt på Blomsterlandet för 3 år sedan. Det året tog Blomsterlandet in massor av skojiga rosor från USA, bland annat denna Daybreaker och en liten röd-vit spräcklig ros, Rockin Robbin som jag också köpte. Apricolan är lite för aprikosfärgad i min smak men blommar överdådigt och har hållbara blommor. Inköpt på Söderfors efter att jag sett bilder från Erika i Sandviken.
Gillar du den aprikosa färgskalan så finns det en ros som heter Extravaganza. ENORMA blommor och jag köpte min på REA på Åsby förra året. Ska se om jag kan ordna fram lite bilder när jag kommer hem ikväll.

CITAT (stennie @ 16-07-2010, 09:35) *
Apricola och Daybreaker tummenupp.gif Dom ska jag titta lite närmare på !

Skönt att dina fina rosor också återhämtat sig!
Ja ordentligt med regn skulle behövas men jag är glad att jag har möjlighet att vattna i alla fall. Jag har också dragit på mig alldeles för mycket växter i kruka och de kräver ju en hel del när det gäller vattning.
När det gäller rabatterna är jag rätt glad åt min tunga lerjord just nu för den håller i alla fall fukten kvar.
Ska försöka kika igenom dina ny album men då blir man väl så sugen på att åka och handla igen och jag lär inte ha tid att gräva nya rabatter ännu! Har inte hittat klematisen General Sirkowski (eller hur han nu stavades) ännu. Söderfors hade den inte.

CITAT (Kajsa @ 16-07-2010, 09:36) *
Hej där, en massa fina rosor du lagt in. Jo Mary Rose är en pärla och visst har klätterrosorna hämtat sig bra här med efter nedfrysningen i vinter. Har själv semester och att vattna så här mycket tar en massa tid för att inte tala om alla krukor som ska vattnas två ggr/dag, om jag skulle åka bort nu dog väl allt jag har.
Åsby trädgård har jag också besökt ett par ggr. i sommar, blev inga rosor, bara perenner.

Har lagt in nya bilder i album/ Klematis och album/Trädgården, en hel del nytt sedan du var här.
Och när sjutton får vi regn ????
AK i Sura
Skönt att dina fina rosor också återhämtat sig!
Ja ordentligt med regn skulle behövas men jag är glad att jag har möjlighet att vattna i alla fall. Jag har också dragit på mig alldeles för mycket växter i kruka och de kräver ju en hel del när det gäller vattning.
När det gäller rabatterna är jag rätt glad åt min tunga lerjord just nu för den håller i alla fall fukten kvar.
Ska försöka kika igenom dina ny album men då blir man väl så sugen på att åka och handla igen och jag lär inte ha tid att gräva nya rabatter ännu! Har inte hittat klematisen General Sirkowski (eller hur han nu stavades) ännu. Söderfors hade den inte.
Kajsa
Minns att du var glad i klematis General Sikorski när du var här, Polsk av Stefan Franczak. Den frös i botten i vinter men är lika stor och blomrik för det i år, har bild från veckan, det var mycket roligt.

Den finns med i Klematislistan från Cedergrens plantskola i Råå. Gå in på deras hemsida och fråga om du kan få den i aug/sept. www.cedergrens.com ( men där finns inte klematis med än )
Jag minns inte var jag köpt den då jag handlar klematis från alla de ställen.
AK i Sura
Tack för tipset!
Trodde faktiskt att Söderfors skulle ha den men icke. Är helt galen i klematis och de är ju så snygga tillsammans med rosor. Måste ha den där generalen för den blå färgen var sagolik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon