|
Full version: Änglatrumpet
mimlan-62
16-07-2010, 09:34
Hej!
Tänkte höra, min änglatrumpet är bred o fin med massor av blad, men undrar om man vill ha fler, kan man toppa den nu i juli, eller blir den förstörd då?
Irene_L
16-07-2010, 10:09
Jag toppar aldrig mina den här tiden. Då kommer dom inte att blomma. Jag brukar klippa ner mina en del sen när jag tar in dom på hösten. Då blir det en massa sticklingar.
Nej absolut inte toppa eller klippa nu. Mycket vatten och näring så kommer blommorna snart.
Alexander-VG-zon3
16-07-2010, 15:36
och när man väl klipper så ska man helst klippa ovanför en Y-delning. då får man snabbare blommor nästa år. så till vintern-våren kan man klippa så mycket man vill ovanför dessa Y-delningar.
fuchsian
16-07-2010, 15:59
Äglatrumpeter, de goa och stora. Jag håller på med min stora, som blommade förra året, att hålla efter vid stammarna, annars får hon vatten, gödning och kärlek. Väntar på blommorna. Sedan har jag 3 olika färgers sticklingar fr. Odla på gång. en rackare hann dela på sig under mitt bortvaro, men får ta det som kommer. De andra ser fina ut. Ansar bara i stammen och håller ett öga på att hinna först om de börjar visa delningssymtom. Hoppas på en bra blomming till nästa sommar. ...  .. fuchian ...
hej fuchian, det vore jättesnällt om du ville berätta lite närmare om hur du förökar dina sticklingar och hur delningssympromen ser ut...
Alexander-VG-zon3
17-07-2010, 16:10
vad är delningssymtom ?
på änglatrumpeter vill man att dom ska dela sig naturligt så att man får mycket blommor.
mimmi 1
23-07-2010, 21:55
När jag klipper ner min stora änglatrumpet på hösten, så tar jag och sätter ner några c:a 20 cm höga kvistar, eller vad man ska säga, i en vas med vatten. den placerar jag i tvättstugan, bara för att bli av med den, ha ha... men de får ganska fort rötter, men jag planterar inte ner dom förän i feb-mars nångång.... då har jag nya fina änglar att ge bort, eller behålla själv  det är lätt att föröka på det sättet, det har jag gjort såååå många gånger...
Alexander-VG-zon3
23-07-2010, 23:45
ja dom är väldigt lätta och blir kraftiga plantor av sticklinar, det är sällan man misslykas med att rota dom. själv kör jag både i vatten och i jorden. blir rötter på nolltid.
Sussie F-Flower
23-07-2010, 23:48
CITAT (flaxss @ 24-07-2010, 00:45)  ja dom är väldigt lätta och blir kraftiga plantor av sticklinar, det är sällan man misslykas med att rota dom. själv kör jag både i vatten och i jorden. blir rötter på nolltid. -Å mina bara dör och dör... Planterar jag 10 sticklingar så får jag EN planta!
sqrulan
24-07-2010, 08:17
Mina växer bara rakt upp och verkar inte vilja dela sig alls, ska man ansa bort bladen som kommer uppefter stammen? Hjälp mej också är ni snälla! Vet inte om jag orkar en vinter till med dom för förra vintern var det spinninvasion.
Irene_L
24-07-2010, 08:18
När jag sätter sticklingarna i vatten så brukar jag byta vattnet ofta för det blir så snabbt geggigt och grumligt!
sqrulan
24-07-2010, 08:29
Tittade just in i en annan tråd om änglatrumpeter och antagligen har jag då för små krukor, fast jag tycker att dom är stora! Ja det är nog viktigt att byta vatten till sticklingarna. Mina sticklingar satte jag direkt i såjord med plastpåse över och det funkade bra.
Alexander-VG-zon3
24-07-2010, 09:50
när det gäller änglatrumpeter så är det att överdriva allt! överdriv med krukstorleken och överdriv med näringsvattningen och överdriv med vatten, överdriv med sol och värme. då blir dom stora och fina.
just nu har mina en ''kruka'' på 71L (45x45 cylindrisk) och den kommer snart att vara för liten om jag inte rotbeskär dom (vilket man kan göra på änglatrumpeter). jag brukar dock byta om mig vartefter. nästa gång får det bli en murbalja på 80-90L. och detta är ändå ganska små änglatrumpeter.
fuchsian
24-07-2010, 11:50
CITAT (rajja @ 17-07-2010, 14:46)  hej fuchian, det vore jättesnällt om du ville berätta lite närmare om hur du förökar dina sticklingar och hur delningssympromen ser ut...  Jag håller koll på toppen av den lilla ängeln. Den har vid plantering fått ett rätt långt och kraftigt stöd och jag knippsar med min lilla sax bort alla små bladförsök på stammen, samt lättar vid de översta bladen och kollar om den börjar skjuta fler bladanlag än den som stammen har naturligt i toppen. Jag behåller inte blad som tänker på att "rymma" åt fel håll. När jag tycker att stammen har fått sin höjd (lyckas inte alltid med det) så låter jag bli att peta i toppen tills jag ser ett tydligt Y, som jag sedan anssar från extra blad en bit till från bägge Y grenarna, men låter naturen ha sin gång och hoppas att den blir fin i kronan. Gödsel och vatten i stora lass!!!! Och stora krukor vill de ha!!! Sticklingarna tar jag för det mesta mitt på vintern när jag klipper ner mindre grenar i toppen av plantan och de grenar som växer fel, innåt och stör harmonin. Jag har provat att lägga den lilla plantan (lämnar kvar en krona av några blad) direkt i sågjord med plastpåse med hål för att behålla fuktigheten, men det funkar inte för mig. Jag lägger de småplantorna av min stora klippning i ett glas (vad som finns tillgängligt) med vatten och in i stugvärmen. Alla gånger har jag fått bra rötter och jag planterar dem sedan i vanl. kruka och alltsomefter den växer byter jag till en stärre kruka och har ett stöd åt stammen, men jag har inte hunnit att få dom större än att mina kompissar får ögonen på dom och den vägen blir det. Har nu flera olika färger fr, Odla som jag tänker behålla, men delar med mig bland vänner. Min första ängel är stor och den har fått vara ute under takutsprånget, om det blir regn. Den är nu maffig och har guldgula blommor, men de har inte kommit än. Lycka till med dina änglar! ..... Fuchian .....
Sollan A
25-07-2010, 12:21
Jag har haft mina trumpeter planterade i stora hinkar där jag borrar stora hål i på sidorna. Denna hink har jag ställt ned i störa lövkorgar i ren påskossa. På hösten lyfter man upp hinkarna, skär ned rötterna och så mycket man kan av grenarna. De blir då betydligt lättare att hantera och övervintra. Funkar bra.
fuchsian
28-07-2010, 16:33
Sollan, Så gör jag också. de största hinkarna med hål och sedan har jag dom i sk. murarhinkar, modell stor, så då kan jag lättade ensam flytta på dom under sommaren. Lägger ett lager småsten el. likn, i murarhinken för att jag ser bättre om det råkar bli vatten kvar, så häller jag ut den. Jag hade de avklippta skotten med vatten i garagefönstret för där blir det inte så varmt och de får utveckla sig i lugn o ro. Min änglafarm börjar bli rätt stor, så jag får nog anlita nån plats i båthuset, där det är låg värme, men lite ljus kommer in. Men det kanske inte bli så populärt förslag att ge maken, men har 2 fristående garage, så det löser sig bara änglarna har det gott! .....  ... fuchian ...
sqrulan
28-07-2010, 20:00
CITAT (Sollan A @ 25-07-2010, 13:21)  Jag har haft mina trumpeter planterade i stora hinkar där jag borrar stora hål i på sidorna. Denna hink har jag ställt ned i störa lövkorgar i ren påskossa. På hösten lyfter man upp hinkarna, skär ned rötterna och så mycket man kan av grenarna. De blir då betydligt lättare att hantera och övervintra. Funkar bra. Precis så skulle jag vilja göra men det är så svårt ändå för jag måste ibland få in dom under tak då det blir riktigt oväder, hagelskurar m.m. Det verkar som om jag har lite för mörkt inne på min inglasade altan, det är bara inglasat i vanlig fönsterstorlek och inte ända ner mot golvet. Jag får se hur jag ska göra för jag tycker att dom är himla jobbiga och får lätt ohyra, men antagligen så kommer jag att försöka att övervintra en gång till man är ju ett blomtok ända in i märgen!  Att kasta nåt är svårt!
mimmi 1
28-07-2010, 20:34
Min stora ängel har jag i uterummet, har tänkt varje år att jag ska ta ut den i trädgården, men jag tycker den får så fula blad om det blåser... sen verkar det finnas lika många skötselråd som sorter  Jag kapar ner den varje höst ända ner, dvs. sparar c:a 1 dm av varje gren, från det som växt för året... ställer den bakom soffan, alltså ljust, men den får inget vatten, och skjuter den så tar jag bort de små bladen. Den är 8 år nu, och när den var som störst så mätte den 2,20 hög och 3,5 m bred, och hade som mest 65 blommor samtidigt!! Jag vet att jag gör fel, men jag har i allafall lyckats med den, och den kan inte bli finare än den är! I år, dock, har inga knoppar synts till ännu, men det beror på största sannolikhet på att jag tog fram den för sent, glömde bort den  så den kom inte fram förän i slutet av maj. den är dock stor och buskig, och bladen är stora som dasslock  ohyra kommer som ett brev på posten om man råkar torka ut den, jag har varit duktig med vattningen i år, och sluppit det eländet, peppar, peppar....
Sussie F-Flower
28-07-2010, 21:30
CITAT (fuchian @ 28-07-2010, 17:33)  Min änglafarm börjar bli rätt stor, så jag får nog anlita nån plats i båthuset, där det är låg värme, men lite ljus kommer in. Men det kanske inte bli så populärt förslag att ge maken, men har 2 fristående garage, så det löser sig bara änglarna har det gott! .....  ... fuchian ... Du har möjligtvis inte en röd???
fuchsian
28-07-2010, 23:49
Jo, der tror jag att den kom med i våras, men jag får gå ut i morgon och kolla på lappen vad som stor på den. Jag köpte den på Odla, men min väninnga som försvann med ett par småttingar och den gula, vanilla pelargonen tittade på den och sa att det stod röd - orange, men det är lätt att kolla och jag har en bok som enbart handlar om änglar. har du inte fått tag i den eller har du en röd? jag lägger detta till minnet och återkommer i morgon ..... fuchian .... PS. på deras giroplanket stor det på min sista beställning att de har skrivit änglatrumpet - röd. tänkte inte på att räkningspärmen är bredvid mig.
fuchsian
29-07-2010, 00:05
Mimmi1,
Det var ena hejare till änglar du har, verkligen imponerad att läsa om dina. Jag lever på hoppet och när den första lyckades så tror jag nog arr de andra kommer efter.
De små har jag i växthuset, bytte krukorna igår till större. När jag beställde dessa från Odla, så fanns det inte så många sorter längre att finna, så jag tog de tre som hon hadde. Mer önskningar har jag, men ....
Hur funkar dom inne på vintern? Jag är lite orolig för gubben min tål inte dofter. det minsta lilla parfymsnutt el. ny deo, då går han luktar efter vem som förorenar i huset, men när hunden skiter en jädrans hög och det luktar av bara den, så DET känner han inte alls. ska en tro på en?
Vattnet blir ju slemmigt och äckligt när man har sticklingar, så jag har också bytt vattnet som en given sak, samt om det finns annat som jag har satt som stickling.
Det är sant att råden är nog lika många som änglarna, men det lär mig så mycket, så jag lägger till minnet och skrivplocket allt som jag behöver.
Ok. det är dax att sova, om man kan, för det är fullmåne och då blir det lite rantantan på nätterna. tack för råden .... fuchian...
mimmi 1
29-07-2010, 00:11
ååå, dom röda är så fina... och dom aubergin-lila  kanske nån vill sälja ett skott?? eller det kanske man inte får härinne? eller?? jag är spekulant i så fall!!!
fuchsian
29-07-2010, 00:20
Det var lite till som jag hade att förtälja. Har sett att den som är ute bladen blir lite fula, så jag sköt den under takursprånget, men nu måste jag vattna den. Jag fick på mina små hängträd på framsidan sånt vitt på och jag gjorde en sats av grönsopa lite röd t-sprit och mycket vatten och maken hadde en automatisk duschflaska så jag på dom och vi lyfte grenar för att komma åt. det räckte, nu är de hur fina som helst och när jag gick förbi min ängel så gav jag den en omgång och såg till att det kom under bladen och nu är den väldigt mycket bättre, men den får plats sedan i uterummet. Det är ju och försöka ..... Fuchian ..... CITAT (mimmi 1 @ 29-07-2010, 01:11)  ååå, dom röda är så fina... och dom aubergin-lila  kanske nån vill sälja ett skott?? eller det kanske man inte får härinne? eller?? jag är spekulant i så fall!!! det fixar sig på något sätt, ska du se, men det blir till senare när den har Y-at sig och skjuter sidoskott. ...fuchian ...... jag också önskar mig de lila ....
mimmi 1
29-07-2010, 00:22
fuchian... på vintern står dom bara som torra pinnar i krukan hos mej, alltså doftar de ingenting... hade den inne en höst, innan vi hade inglasad altan, då den var i full blom då frosten kom, men fy tusan vad blommorna luktar illa!! fattar inte när man läser att dom luktar gott  men det kanske är olika på sorter,? min stora är vit, eller kanske mer creme färgad, och luktar pyton!! men vacker är den, så det överväger men när den blommat färdigt, så kapar jag alltså ner allt, men nu när den är så gammal, så är det ändå ungefär halvmetern med gamla "stubbar" kvar i krukan... är det nån som fattar vad jag menar?  jäsp... dags att krypa ner i sängen tror jag....
fuchsian
29-07-2010, 11:16
MIMMI 1, Nu har jag varit en runda i växthuset och den röda har namnet kvar och så står det, Änglatrumpet, röd, Brugmansia sanguinea, Färg - röd/gul. Hittade den i min änglabok och där fanns bild på den. En riktig hejjare till buske på stam, och klockorna är mest röda i slutändan ocg mot roten av blomman ser det som att den först blir orange och sedan gul. Den är en enkelblommig sort. Min lilla röda har nu bestämt sig att dela sig och stammen är rak, men inte så hög, men även den växer mer när hela växten utvecklas. I min bok finns en annan som är riktigt röd och den är så vacker .....  ... fuchian ...
Alexander-VG-zon3
29-07-2010, 11:17
odlar man den i uterum eller inglasadbalkong eller liknande utrymme, så får den oftast lite extra värme och längre ''sommar'' än om den står ut. vilket gör att den utvecklas snabbare och längre och hinner där med få blommor snabbare än ute och då kan man om man vill klippa ner den helt. däremot odlar man den ute kan det vara bra att klippa så lite som möjligt (så mycket att den kommer in och är hanterbar) desto mer klippning på hösten-våren desto senare blomning (kan) det bli på sommar-hösten om den odlas ute.
varför den får fula blad ute kan vara flera orsaker än blåst. för lite näring, torka, för mycket vatten, ohyra. sedan måste man såklart avhärda den om man inte vill att den får skador av kyla, sol, blåst. solen ger fula/gula/brända blad.
jag planterar mina änglatrumpeter i rhododendronjord och ev uppblandat med kogödsel. då får dom mörka och fina blad hela sommaren igenom. sedan förstås mycket näring och vatten. och jag får inte ett ända fult bladen på hela sommaren även om dom står i vindar, regn, hagel och rusk. ja ''mekaniska'' får dom så klart om tvestjärtar och sniglar äter på bladen eller om kraftiga vindar blåser omkull den eller annat som händer.
jag övervintrar alla mina änglatrumpeter i en temperatur på 15-20grader och i mörker. det klarar dom utan problem. dom får ju lite vintervila på hösten ute. det ända som händer med dom är att dom får veka vinterskott och bladlöss. vilket jag iförsig inte gör nåt åt. bladlössen gör inte så jätte stor skada och dessa försvinner sedan när dom tas ut.
fuchsian
29-07-2010, 12:41
hej FLAZSS, Tackar för dina råd, de är så välkomna hos oss "änglatossiga" (kanske bara jag). Jag har ju en stor altan, med massor av ljus, där min vävstol också står. På vintern brukar vi ha det lite lägre temp. ca. +15, så jag har fått tankar att flytta den utestående in dit så snart vädret blir kallare. De som jag köpte sent i våras, kommer sakterliga i växthuset. Jag får nog kolla med maken för att sätta dom i mörker i båthuset, de mindre i alla fall. En sak hadde jag missat. att ge dom mer gödsel, helst MPK enl. boken och det börjar man tidigt med, som jag har missat, men nu har de fått MPK en dos varje, så jag hoppas att de får mer fart än så. Jag avhärdade mina, men att det blev lite sent för dom så jag får nog nöja mig att den stora som är ute blommar. Jag ska se hur de tar sig efter gödning och jag brukar se efter ohyra, men det var nog annat som jag sprutade den för. Bladen är nu fina och hoppas ha blommor även att jag får lyfta in den. Hadde inte läst om rodorentronjord i min bok, men kommer att behöva det till nästa vår, så får tänka på att ge av det till änglarna. ......  Fuchian ....
Alexander-VG-zon3
29-07-2010, 12:58
rhododendronjord är nog inget man kan hitta i böcker, det är nåt jag själv har gett mina änglatrumpeter. varför jag gör det är att jag tycker bladen blir grönare och finare. alltså inget måste, änglatrumpet kommer blomma lika mycket och må lika bra i vanlig jord.
fuchsian
29-07-2010, 13:32
ja, jag förstod din mening ang rododetronjord, har man det hemma till annat så varför inte prova. Alla vi har ju våra egna sätt att pyssla om dessa och andra växter och som du sa, iböckerna finns inte det som det finns i olika delar av landet hur man bäst planterar sina växter. Jag har köpt en del speciella trädgårdsböcker enbart att få humm om saker och ting och vidga mitt tänkande för trädgården. vi är alla glada odlare med lite beskymmer emellanåt ....  ... fuchian ....
mimmi 1
29-07-2010, 15:58
Jag testade ett gratisex. av tidningen "Natur & Trädgård" som jag fick i brevlådan förra veckan. en jättebra tidning, helt utan reklam.. iallafall, så var ett stort reportage om Änglatrumpeter.. vill rekommendera er "Ängla-galna" att rekvirera ett ex. gå bara in på deras hemsida, naturochtradgard.se ojoj, får man göra reklam här??
Alexander-VG-zon3
29-07-2010, 15:58
ja där stod det mycket bra om dom.
Sollan A
30-07-2010, 18:36
Morrr.... har ni fått "Natur & Trädgård"... det har inte jag fastän jag förlängde prenumerationen! Låter spännande med roddisjorden man kanske ska blanda i det i påskossan... Mina trumpeter har klarat sig från lössen men tvestjärtarna gnager hejvilt. Finns det något tips?
Sussie F-Flower
30-07-2010, 23:17
CITAT (fuchian @ 29-07-2010, 00:49)  Jo, der tror jag att den kom med i våras, men jag får gå ut i morgon och kolla på lappen vad som stor på den. Jag köpte den på Odla, men min väninnga som försvann med ett par småttingar och den gula, vanilla pelargonen tittade på den och sa att det stod röd - orange, men det är lätt att kolla och jag har en bok som enbart handlar om änglar. har du inte fått tag i den eller har du en röd?
jag lägger detta till minnet och återkommer i morgon ..... fuchian .... PS. på deras giroplanket stor det på min sista beställning att de har skrivit änglatrumpet - röd. tänkte inte på att räkningspärmen är bredvid mig.  Om det är mig du svarar i ditt inlägg, så har jag fortfarande INTE fått tag i den röda.... trots flera förfrågningar... Beställde och köpte en röd tidigt i våras men den ville inte leva med mig... När jag gick tillbaka för att reklamera och få en ny 10dgr senare var de röda slut...  CITAT (mimmi 1 @ 29-07-2010, 16:58)  Jag testade ett gratisex. av tidningen "Natur & Trädgård" som jag fick i brevlådan förra veckan. en jättebra tidning, helt utan reklam.. iallafall, så var ett stort reportage om Änglatrumpeter.. vill rekommendera er "Ängla-galna" att rekvirera ett ex. gå bara in på deras hemsida, naturochtradgard.se ojoj, får man göra reklam här??  För sent nu! Jag hann, men inte min kompis!
Sussie F-Flower
30-07-2010, 23:24
Vill bara tillägga att jag toppade en av mina för några veckor sedan... utan vetskap om att jag INTE BORDE.... -NU har den delat sig... En av grenarna nådde i altantaket (270 cm) och var full i ohyra. Jag iddes inte hålla på däruppe i taket, så jag klippte ner den grenen ca 30-40 cm. Nu är det iofs en annan gren som har delat sig men fortf på samma ängel. (grenen bredvid...)
mimmi 1
31-07-2010, 00:12
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-07-2010, 00:17)  Om det är mig du svarar i ditt inlägg, så har jag fortfarande INTE fått tag i den röda.... trots flera förfrågningar... Beställde och köpte en röd tidigt i våras men den ville inte leva med mig... När jag gick tillbaka för att reklamera och få en ny 10dgr senare var de röda slut...  För sent nu! Jag hann, men inte min kompis! men så synd! men ett provex. får man ju iallafall, även om det kommit ett nytt nummer, som innehåller annat
dicentra
05-08-2010, 21:56
hej! Kul att läsa igenom denna tråden o få lite tips o råd! Har själv ängla trumpeter sedan minst 15 år tillbaka o jag älskar dom:-) Speciellt nu när de har kommit igång med blomningen o det luktar härligt på kvällarna. De äldsta är nog ca 15 år o stora som hus,stammarna är som mina överarmar o dom är inte smala lovar jag:-) Jag har dom i stora plastkrukor på hjul så att jag kan flytta runt dom på altanen med tak. De får bara fm sol men det fungerar alldeles förträffligt. Innan frosten kommer klipper jag ner dom något med sekatör,o får hjälp av mannen i huset o släpa in dom i vårt garage som håller ca 10 grader på vintern. De får en skvätt vatten då o då.annars sköter dom sig själva:-) I april klipper jag ner dom ganska så radikalt,planterar om dom i ren kogödsel på påse sen står dom inne ljust i rumstemperatur tills risken för frost är över. Som mest har jag nog haft 38 blommor på en o samma planta på en gång,det var en syn för gudarna! Vänligen MLK:-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|