Skryppan
Hej

Jag har en liten radhustomt (kanske 50 kvm) som jag skulle vilja rama in med en ligusterhäck. Eftersom jag inte har tålamod så tänkte jag köpa en som redan är 150-180 cm. Jag vill gärna tänka mig att det blir en mycket mysig hemlighetsfull trädgård innanför. Det jag dock är rädd för är att en så hög häck kommer att skugga hela plätten, så att inget längre kan växa där (gräs t.ex.). Vad tror ni? Det är söderläge på plätten i dagsläget.

Skryppan som vill gömma sig för sina grannar
RibesRubusVitis
Inga problem. Jag har ligusterhäck på två av fyra sidor, väster och söder, om kolonin och det växer så det knakar även närmast häcken. Min är 1,60 hög för att det blir bekvämast att klippa där; långa människor kan såklart titta över kanten. Solljuset räcker till ändå, på förmiddagen blir västerhäcken belyst inifrån och sent på eftermiddagen även söderhäcken. Och gräset växer utmärkt även i helskugga. Tycker du sedan att häcken blir för hög, är det lätt att kapa den. Då förgrenar den sig och blir ännu tätare.
Ophelia
Det finns växter för alla lägen. Du kan även se till att välja grässort som trivs i skugga om du är orolig.
Cilla
Jag tror inte heller att den höjden kommer att bli problem. Visserligen mer skugga på större partier under tider när solen inte står så högt, men under vår och sommar står solen högt. Gräset kommer troligtvis bli grönare i skuggpartierna.

Se till att gräva dike och att inte gräva för smalt när du köper plantorna, så får du en tät häck snabbt. Droppslang som du enkelt kan koppla på är inte heller en dålig investering när du ändå köper plantorna.
Skryppan
Tack för era svar! Jag var och tittade på ligustrar på Zetas häromdagen och fick rådet att plantera på våren (tvärtemot vad jag hade läst). Det blir väldigt dyrt att köpa tolv meter färdig häck dock, så man måste ju känna att det blir bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon