Full version: MINIGRODOR!
Mårbacka
När jag kom tillbaka från min långa resa upptäckte jag en väldigt liten och otroligt sööööööt groda skuttandes i gräsmattan. Jag misstänkte min damm och gick dit för att kolla. Vad ser jag där? Miljoner med små väldiiiigt otroligt söta grodor som skuttade ynkigt och hej vilt. Jag blev alldeles wub.gif !
Jag visade min dotter och hon ville ha några i handen och hon höll de en och en i handen och släppte sedan tillbaka dem. Men jag undrar om det finns någon risk med att hålla grodor i handen för man har ju hört allt om vårtor, finnar, mm... För det skulle vara kul att kela med dem lite och veta om det är säkert. Dum fråga kanske, men har annars aldrig sett en enda groda "live"!
skogstroll
jösses vad sött.... själv har jag rätt frodiga paddfröknar i dammen smile.gif är så glad för alla som vill bo där!
Mårbacka
Ja jag vet ju inte vilken art "mina" kan vara, vet inte ens om det är grodor eller paddor. Men de kommer identifieras snart av en kunnig som ska komma och kolla på smile.gif
skogstroll
vad jag förstår så har paddisarna nån slags knölar på huvet, jag har fått svar på det tidigare i en tråd
bergvallmo
När jag kollar på de som jag har vid min damma så tror jag grodorna är smäckrare och har längre och smalare bakben. Trevligt att ha dem tycker jag. Det blir som att få bo mer i naturen smile.gif
malcolm
CITAT (Mårbacka @ 16-07-2010, 15:42) *
Men jag undrar om det finns någon risk med att hålla grodor i handen för man har ju hört allt om vårtor, finnar, mm... För det skulle vara kul att kela med dem lite och veta om det är säkert. Dum fråga kanske, men har annars aldrig sett en enda groda "live"!

Du kan nog vara lugn, har aldrig hört talas om någon som erhållit någon åkomma genom att ta eller röra vid en groda/padda. Prova att pussa på en, det kanske är en prins. giggle.gif

Så länge jag var gift hade familjen en stuga på Öland och där i det skuggigaste hörnet av tomten var det alltid fullt av dessa minigrodor, bara ett par cm långa. Våra barn tyckte förstås om att ta upp dessa grodor men blev förmanade att ta det försiktigt och inte skada dem. En augustikväll med i det närmaste tropisk värme satt jag ute på altanen och tog en öl, tyckte att något rörde sig under en trasa som låg kvarglömd där efter dagens målningsarbete. Lyfte på trasan och där var en padda, stor som en handflata. Vet inte vem som blev räddast, jag eller paddan men vi tog ett jätteskutt båda två.. Flera kvällar såg jag den sitta ute på gräset blick stilla sedan, den väntade väl på insekter som den kunde fånga med sin långa klibbiga tunga.

Har sett myriader av minigrodor flera gånger, en gång var det så fullt av dem på vägen att man fick se sig för vad man satte ner fötterna för att inte trampa på dem. Fanns ett dike med lite vatten alldeles intill och det var väl dit de var på väg, söta var de i alla fall. biggrin.gif
Mårbacka
Haha biggrin.gif

De som finns vid min damm är verkligen många och de skuttar verkligen hit och dit. Jag och dottern har "lekt" med dem och tittat på dem hela dagen, de är hur roliga som helst. Och vi har varit väldigt försiktiga, för de finns verkligen överallt vid dammen! Man får liksom ta bort dem själv för varje fotsteg så ingen mosas, och jag kan säga att några har faktiskt mosas innan vi upptäckte dem, tyvärr! Men nu är de 100% säkra yes.gif

Som tur håller de sig nästan strikt till dammen, så jag har absolut inget emot dem, tvärtom! Men jag undrar, vad kommer det att bli av dessa? Kommer alla att bli fullvuxna och vara på samma ställe? Skulle vara hur kul som helst att följa yngel till smågrodor och sedan fullvuxna grodor/paddor varje år i alla fall.

Och vad det är för art ska jag snart få reda på...

Ska tillägga att vi har hittat lite mer fullvuxna grodor, och de är mycket snabbare än bebisarna. Så det är i detta stadie man ska passa på med grodorna biggrin.gif De små är som skuttande ärtor än sålänge, hihi!
malcolm
CITAT (Mårbacka @ 16-07-2010, 20:03) *
Haha biggrin.gif

De som finns vid min damm är verkligen många och de skuttar verkligen hit och dit. Jag och dottern har "lekt" med dem och tittat på dem hela dagen, de är hur roliga som helst. Och vi har varit väldigt försiktiga, för de finns verkligen överallt vid dammen! Man får liksom ta bort dem själv för varje fotsteg så ingen mosas, och jag kan säga att några har faktiskt mosas innan vi upptäckte dem, tyvärr! Men nu är de 100% säkra yes.gif

Som tur håller de sig nästan strikt till dammen, så jag har absolut inget emot dem, tvärtom! Men jag undrar, vad kommer det att bli av dessa? Kommer alla att bli fullvuxna och vara på samma ställe? Skulle vara hur kul som helst att följa yngel till smågrodor och sedan fullvuxna grodor/paddor varje år i alla fall.

Och vad det är för art ska jag snart få reda på...

Ska tillägga att vi har hittat lite mer fullvuxna grodor, och de är mycket snabbare än bebisarna. Så det är i detta stadie man ska passa på med grodorna biggrin.gif De små är som skuttande ärtor än sålänge, hihi!

Försök att fota och dokumentera dessa grodors liv och utveckling, kan bli ett roligt och lärorikt minne för livet. tummenupp.gif
Huggorm
Grodor är helt ofarliga att ta i, men paddor har faktiskt giftkörtlar i huden. Hur farligt det är för människor vet jag inte, men jag tror inte man skall hantera mat direkt efter att man har tagit i en padda
zaaritha
Små "barngrodor"--bara bra att ha i trädgården!
Tar mygg, flugor .skalbaggar m m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon