CITAT (Mårbacka @ 16-07-2010, 15:42)

Men jag undrar om det finns någon risk med att hålla grodor i handen för man har ju hört allt om vårtor, finnar, mm... För det skulle vara kul att kela med dem lite och veta om det är säkert. Dum fråga kanske, men har annars aldrig sett en enda groda "live"!
Du kan nog vara lugn, har aldrig hört talas om någon som erhållit någon åkomma genom att ta eller röra vid en groda/padda. Prova att pussa på en, det kanske är en prins.
Så länge jag var gift hade familjen en stuga på Öland och där i det skuggigaste hörnet av tomten var det alltid fullt av dessa minigrodor, bara ett par cm långa. Våra barn tyckte förstås om att ta upp dessa grodor men blev förmanade att ta det försiktigt och inte skada dem. En augustikväll med i det närmaste tropisk värme satt jag ute på altanen och tog en öl, tyckte att något rörde sig under en trasa som låg kvarglömd där efter dagens målningsarbete. Lyfte på trasan och där var en padda, stor som en handflata. Vet inte vem som blev räddast, jag eller paddan men vi tog ett jätteskutt båda två.. Flera kvällar såg jag den sitta ute på gräset blick stilla sedan, den väntade väl på insekter som den kunde fånga med sin långa klibbiga tunga.
Har sett myriader av minigrodor flera gånger, en gång var det så fullt av dem på vägen att man fick se sig för vad man satte ner fötterna för att inte trampa på dem. Fanns ett dike med lite vatten alldeles intill och det var väl dit de var på väg, söta var de i alla fall.