Jag har fått röda mycket små larver i min måbärshäck.
Något har lagt ägg under barken och sen har det blivit röda små larver som äter så att grenarna dör.
Någon som sett något liknande?
Förslag på åtgärd?
Tack på förhand!
Hej
Jag tycker att du kan täcka marken och sen skaka hårt träd för att alla larvar ska ramla sen du kan borsta med mjuka rotborsta hela skadad området för att borta alla larvar.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
17-07-2010, 05:34
Bilder på larverna behövs nog för att ev. se om det behövs bekämpning och vilken, så måste man ju identifiera vilken typ av larv det är.
[attachment=52365:IMG_0152.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
17-07-2010, 16:41
Här är en gissning, det ser ut som gallmyggor.
Måbär hör til samma släkte som vinbär och skadegörare håller sig oftast till ett släkte så jag gissar.
Vinbärsbarkgallmygga = black currant stem midge = Resseliella ribis (enligt texten nedanför så har de hittats på måbär i tyskland)
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/ex_arb_v...04/EVS87-04.BAKHur man bekämpar dem vet jag ej, medlena i texten är för yrkesodlare. +Sånt som DDT är ju förbjudet även för yrksodlare numera.
Hej
Du kan lägga täck under dem och skaka hårt så många av dem ska ramla och sen du kan borsta barken med mjuka borsta , men under hösten ska samla alla blad och borta dem plus du ska inte glömma att plöjer och fräs din jord under hösten för att nya generationen tar inte chansen till leva nästa år och det är bra om du spreja dem med vinter olja.
Jultorpet
20-07-2010, 23:09
Eftersom larverna tydligen lever mellan barken och veden antar jag att inte många ramlar om du skakar?
Åsas gissning verkar stämma bra när jag kollar med växtskyddsboken jag har.
Enligt den ska angripna grenar tas bort och brännas. Så mycket mer står inte där heller men de fullvuxna larverna söker sig till jordytan där de förpuppas så det kanske kan vara bra att röra lite i jorden där för att ev. ta död på några.
.Hej
Jag försökte ger bra metoden som passar alla larvar även om man vet inte vilka lav man har:
1 klippa skadad grenar.
2 skaka det kostar ingenting.
3 Eftersom larverna tydligen lever mellan barken och veden om man borsta grenar det hjälper .
4 om man plojer och fräs marken det funkar bra,
5 använda vinter olja det är natur och kan döda ägg också.
Obs
Om man vet vilka larv och hur övervintra sig bäst, men om man vet inte det är bra att använda miljö metoder,
- Jag tycker att Åsa är mycket duktig
Tack snälla för era tips.
Jultorpet
21-07-2010, 22:23
Vad är vinter olja för något?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.