Pius

Helt plötsligt så har ett gäng såna här växter kommit upp i en rabatt, vad är det för någon växt?

Pius
Gunilla T
Gissar på Asclepias syriaca - sidenört som tillhör oleanderväxterna. Den är släkt med Hoya, vår krukväxt och blommorna liknar hoyans, kakaofärgade med stark doft. Gillas av fjärilar och insekter. Skotten brukar dyka upp en bit från varandra.
Pius
CITAT (Gunilla T @ 16-07-2010, 18:39) *
Gissar på Asclepias syriaca - sidenört som tillhör oleanderväxterna. Den är släkt med Hoya, vår krukväxt och blommorna liknar hoyans, kakaofärgade med stark doft. Gillas av fjärilar och insekter. Skotten brukar dyka upp en bit från varandra.

Men vad märkligt, det måste ju vara såna. Jag vet med mig att jag fick ett gäng frön av en snäll person härifrån och jag känner igen namnet men vet inte att de någonsin kom upp, det borde jag ha kommit ihåg, så speciella som de ser ut.

Tidigt i våras tömdes en hel del krukor som stått utomhus i vinter samt alla pelargonkrukor och jordrens. Säckarna har sedan stått under flera månader i väntan på att silas. För nån vecka sen rensades jorden i säckarna och tömdes ut i just den rabatten.

Det måste ha funnits frön däri som nu grott och det snabbt. Läste att de blir 2 meter och det förstår jag, så snabbt som de verkar växa, står bara lite knasigt i framkanten på dahlialandet.

Ska verkligen bli spännande att se om det blir såna.

Pius
Gunilla T
Var rädd om dom...de är vackra när de blommar och har en underbar doft. Nyttiga för våra pollinerare..tyvärr blir de ganska höga och kan behöva stöd. I nästa år kommer skotten inte exakt på samma ställe och de kommer ganska sent på säsongen.

Lycka till med dina fina sidenörter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon