|
malcolm
16-07-2010, 19:45
Jag brukar som jag berättat i andra trådar ofta vara ute och paddla med min kanot och många gånger ser man spår efter bäver, de gnager och fäller träd hej vilt även i insjöar utan rinnande vatten. Många stränder har blivit förstörda och inte alla träd de fällt har fällt hamnar i vattnet utan har även fallit inåt land. Har även sett hur de byggt "riskojor" uppe på land och sedan gjort några tappra försök att gräva kanaler fram till sina byggen men inte gjort jobbet fullt ut. Undrar nu om det blivit för gott om bäver i vår natur och om det är pga. detta som de försöker bosätta sig lite var som helst? Har tyvärrr inte ännu sett någon bäver i levande livet men jag hoppas på det för att kanske kunna ta ett foto.
mamamaggan
16-07-2010, 19:59
Den tanken , att vi har mycket bäver nu , har slagit mig också. Har sett deras framfart i vattendrag som inte är mycket större än ett dike , träd som ligger fällda huller om buller .
Har sett bävrar i Värmland för flera år sedan när vi var där på semester. Vilka fina djur ! Även där hade de fällt mycket träd , i stort sett alla närmast vattnet i den å som vi paddlade i några kilometer.
När jag gick i skolan så var bäver ett väldigt ovanligt djur i vårt land men det var i slutet på 1960-talet.
Huggorm
16-07-2010, 23:41
Här där jag bor finns väldigt mycket bäver, och man ser dom i stort sett varenda gång man är ute och paddlar kanot i skymningen. Man glider fram där helt ljudlöst på den stilla strömmen, det enda som hörs är enstaka fåglar. Då plötsligt kommer man för nära en bäver, och den svarar genom att plaska med sin stora svans. Den har en enorma kraft i den där svansen, det låter ungefär som om man kastar en sten på minst fem kilo i vattnet. När det plaskar till så i tystnaden precis intill kanoten är man ofta på väg rätt ut i vattnet i ren förskräckelse.  Ibland är dom aktiva på dagen också, och man kan mycket väl se dom från stranden med. Jag har sett bäver mitt inne i Munkedal, där älven rinner igenom parken. Tyvärr fäller dom lite för mycket träd. Jag har tagit upp saken tidigare, men jag gör det igen. Enda stället den vilda, otuktade skogen får växa fritt är där timmerindustrin inte kommer åt den, vilket är i rasbranter, på myrar och i älvfåror. På övrigt mark utrotas allt som inte är ekonomiskt mest lönsamt, det vill säga den värdefulla granen och tallen. Särskilt älvfårorna har blivit en sista fristad för den blandade lövskogen, där man utan vidare kan finna femton sorters träd inom några tiotals meters omkrets. Men där är nu bävern och fäller allt den kommer åt, allt utom barrträden, som den liksom de flesta övriga av skogens djur skyr som pesten. Asp går åt först, sedan sälg och ek. Men jag har nog sett vartenda lövträd angripit, alm, ask, lönn, hägg, hassel, lind. Okej då, alen brukar få stå kvar, vilket är tur för den eftersom den i stort sett bara växer där bävern håller till. Men tillsammans med skogsindustrin är tyvärr bävern ett hot mot den biologiska mångfalden. Så vitt jag vet har bävern inte några naturliga fiender heller, så dom förökar sig i ruskig takt. Från att ha varit ytterst sällsynt för några tiotal år sedan bor det nu en i varje sjö och älv, ja till och med i diken och myrar.
Orkidétjuven
17-07-2010, 06:19
Tycker nog människan och dess skogsindustri är mer hot än bävern iaf ändå. Dåligt att skylla ifrån sig på bävern  Bättre dra ner på skogsindustrin än bävern. Det är ju ändå vi som är botten till allt. Dock är bäver ganska gott. Så supervanlig kan den väl inte vara, jag har aldrig lyckats se en bäver och ändå är jag mycket ute i rätt miljö. Ngra enstaka spår, men thats it.
Piccante
17-07-2010, 08:14
Bäver är väl fortfarande ganska ojämnt spridd i landet? Även om den finns i angränsande landskap så sprids den sakta då den följer vattendrag. Jag har aldrig fått se någon.
mamamaggan
17-07-2010, 08:16
CITAT (Orkidétjuven @ 17-07-2010, 07:19)  Tycker nog människan och dess skogsindustri är mer hot än bävern iaf ändå. Dåligt att skylla ifrån sig på bävern  Bättre dra ner på skogsindustrin än bävern. Det är ju ändå vi som är botten till allt. Dock är bäver ganska gott. Så supervanlig kan den väl inte vara, jag har aldrig lyckats se en bäver och ändå är jag mycket ute i rätt miljö. Ngra enstaka spår, men thats it. Det beror väl på var man är om man ser bäver, eller deras framfart , eller inte . Som jag redan skrivit så finns de i princip överallt här även i vattendrag bara lite större än diken. Har sett träd fällda av dem ända inne i utkanten av större samhällen , vid parkeringsplatser intill mindre , och då menar jag mindre , bäckar osv osv. De verkar med andra ord inte vara så skygga .
Huggorm
17-07-2010, 09:28
CITAT (Orkidétjuven @ 17-07-2010, 07:19)  Så supervanlig kan den väl inte vara, jag har aldrig lyckats se en bäver och ändå är jag mycket ute i rätt miljö. Ngra enstaka spår, men thats it. CITAT (Markus_H @ 17-07-2010, 09:14)  Bäver är väl fortfarande ganska ojämnt spridd i landet? Även om den finns i angränsande landskap så sprids den sakta då den följer vattendrag. Jag har aldrig fått se någon. Har ni vägarna förbi Uddevalla någon gång kan jag ta er med ut på bäversafari med 99% säkerhet att få se bävrar. Tyvärr är min kanadensare stulen, men man kan troligtvis se från land också. Bäverhyddor finns det också gott om, dock inga regelrätta fördämningar ännu
malcolm
17-07-2010, 15:00
CITAT (Huggorm @ 17-07-2010, 10:28)  Har ni vägarna förbi Uddevalla någon gång kan jag ta er med ut på bäversafari med 99% säkerhet att få se bävrar. Tyvärr är min kanadensare stulen, men man kan troligtvis se från land också. Bäverhyddor finns det också gott om, dock inga regelrätta fördämningar ännu Jag tar med mig min canadensare på biltaket om jag åker till Uddevalla någon gång. Har inget emot bävrar i sig eller några andra djur som hör hemma i vår natur heller för den delen, canadagäss är dock ett otyg men de lär vara importerade vad jag har förstått och skall inte finnas i sveriges natur. Skulle vara roligt att få se en riktig bäverfördämning med tillhörande hydda och livs levande bävrar som simmar omkring. Har försökt paddla så tyst jag kunnat förbi de stränder där jag sett att de fällt träd men inte ännu fått syn på någon, andra djur har jag dock sett av alla de slag under mina utfärder. Grävling, mink, sork, gädda, orm, hackspett, skäggdopping, vigg, häger, gräsand, mås, tärna, fyllkajor och många fler. Ger dock inte upp mina försök att få se bäver och någon gång skall det väl lyckas, vilken tid på dygnet kan tänkas vara den bästa för att få se dem?
malcolm
17-07-2010, 15:08
CITAT (Orkidétjuven @ 17-07-2010, 07:19)  Tycker nog människan och dess skogsindustri är mer hot än bävern iaf ändå. Dåligt att skylla ifrån sig på bävern  Bättre dra ner på skogsindustrin än bävern. Det är ju ändå vi som är botten till allt. Visst är människan skuld till det mesta som förstörs i våra skogar och i vår natur men det återplanteras också en hel del skog, i alla fall när det gäller gran och tall. Tyvärr tenderar det att bli ett slags åkerbruk med skog där mångfalden av olika trädslag glöms bort och det skapas arealer där bara vissa djur- och växtarter trivs.
Huggorm
17-07-2010, 15:58
CITAT (malcolm @ 17-07-2010, 16:00)  Ger dock inte upp mina försök att få se bäver och någon gång skall det väl lyckas, vilken tid på dygnet kan tänkas vara den bästa för att få se dem? Gryning och skymning helt klart. Dom kan vara svåra att se när dom simmar, för ofta är det bara nosen som sticker ovanför ytan, men plasken från svansarna när dom dyker går inte att missa. Det är sällan man ser dom på land, så att ta bra bilder på dom är svårt
sparvuggla
17-07-2010, 15:59
Bävern är tillsammans med grävlingen mina favoritdjur! Väldigt trevliga och sympatiska. Båda gör mycket nytta i naturen på sitt sätt. Kom ihåg att bävern utrotades i Sverige på 30-talet av skjutgalna jägare, så går det om dom får husera fritt. Som tur är fanns det bäver i Norge och Kanada, det hämtades och sattes in igen och nu har vi gott om bäver igen. Bäverns miljö med fällda och såsmåningom döda träd gynnar tex. hackspettar, många olika insekter mm. Dessutom har bävern blivit ett industri idag! Gör bara en sökning på Google med ordet "bäversafari", då inser du hur många människor som även tjänar pengar på dom, utan att skada naturen!!  Lyckas du inte själv, så boka en plats på en bäversafari !!!!!!!!!!!!!
malcolm
17-07-2010, 16:46
CITAT (sparvuggla @ 17-07-2010, 16:59)  Dessutom har bävern blivit ett industri idag! Gör bara en sökning på Google med ordet "bäversafari", då inser du hur många människor som även tjänar pengar på dom, utan att skada naturen!!  Lyckas du inte själv, så boka en plats på en bäversafari !!!!!!!!!!!!! Tack för tipset, visste inte ens att det fanns sådana men jag skall googla på det, här i kommunen finns det fladdermus-exkursioner som anordnas varje höst och det är gratis att deltaga. I en tarm av Orlången (Flemingsbergsviken) i Huddinge finns 7 av landets 10 fladdermusarter och det kan vara mycket intressant. Man får låna en slags apparatur som "översätter" deras höga toner till för oss människor hörbara frekvenser och det är väl värt ett besök.
malcolm
17-07-2010, 16:56
CITAT (sparvuggla @ 17-07-2010, 16:59)  Bävern är tillsammans med grävlingen mina favoritdjur! Väldigt trevliga och sympatiska. Båda gör mycket nytta i naturen på sitt sätt. För ett par år sedan hade jag en grävling bara ett par meter ifrån den filt där jag låg och solade, tyvärr hade jag inte kameran beredd och desssutom stod den felinställd så det blev bara en suddig film på vajande gräs och buskar.
Huggorm
17-07-2010, 17:05
CITAT (malcolm @ 17-07-2010, 17:46)  I en tarm av Orlången (Flemingsbergsviken) i Huddinge finns 7 av landets 10 fladdermusarter och det kan vara mycket intressant. 7 av landets 18 fladdermusarter menar du  Grävling körde jag ihjäl en senast igår, och det blev en hel del skador på min nästan nya bil
malcolm
17-07-2010, 17:35
CITAT (Huggorm @ 17-07-2010, 18:05)  7 av landets 18 fladdermusarter menar du  Grävling körde jag ihjäl en senast igår, och det blev en hel del skador på min nästan nya bil  Mindes kanske fel, är det så många som 18 och jag har inte sett en enda...
Huggorm
17-07-2010, 17:52
CITAT (malcolm @ 17-07-2010, 18:35)  Mindes kanske fel, är det så många som 18 och jag har inte sett en enda...  Men många är väldigt sällsynta, det är nog bara några av sorterna som verkligen är vanliga
sparvuggla
17-07-2010, 18:00
CITAT (malcolm @ 17-07-2010, 17:46)  Tack för tipset, visste inte ens att det fanns sådana men jag skall googla på det, här i kommunen finns det fladdermus-exkursioner som anordnas varje höst och det är gratis att deltaga. I en tarm av Orlången (Flemingsbergsviken) i Huddinge finns 7 av landets 10 fladdermusarter och det kan vara mycket intressant. Man får låna en slags apparatur som "översätter" deras höga toner till för oss människor hörbara frekvenser och det är väl värt ett besök. Låter också intressant för en naturvän.......... Bäversafari kostar ca 1000:- lite mer eller mindre, det brukar ingå kaffe mackor eller liknande. Finns säkert nära dig också.
Huggorm
17-07-2010, 18:20
CITAT (sparvuggla @ 17-07-2010, 19:00)  Låter också intressant för en naturvän..........
Bäversafari kostar ca 1000:- lite mer eller mindre, det brukar ingå kaffe mackor eller liknande. Finns säkert nära dig också. Jag insåg just hur jag skall tjäna ihop min förmögenhet
Orkidétjuven
17-07-2010, 22:17
CITAT (malcolm @ 17-07-2010, 16:00)  Har försökt paddla så tyst jag kunnat förbi de stränder där jag sett att de fällt träd men inte ännu fått syn på någon, andra djur har jag dock sett av alla de slag under mina utfärder. Grävling, mink, sork, gädda, orm, hackspett, skäggdopping, vigg, häger, gräsand, mås, tärna, fyllkajor och många fler. Precis som kanadagåsen är minken också ett introducerat djur till den svenska faunan. Ett flertal öringar samt att en relativt ny figur har börjat nässla sig in. Kinesisk mårdhund. Rymt från pälsfarmer i finland och ryssland.
Huggorm
17-07-2010, 22:22
CITAT (Orkidétjuven @ 17-07-2010, 23:17)  Precis som kanadagåsen är minken också ett introducerat djur till den svenska faunan. Ett flertal öringar samt att en relativt ny figur har börjat nässla sig in. Kinesisk mårdhund. Rymt från pälsfarmer i finland och ryssland. Mårdhunden har väll funnits här ganska länge nu? Inte för att den gör så mycket väsen av sig dock, värre introduktioner har vi utsatts för
Orkidétjuven
19-07-2010, 00:34
Jag tror nog det är bara början än så länge.
Orkidétjuven
19-07-2010, 00:48
Jag tror nog det är bara början än så länge.
Huggorm
19-07-2010, 07:50
CITAT (Orkidétjuven @ 19-07-2010, 01:48)  Jag tror nog det är bara början än så länge. Jo men den har funnits i landet i 65 år nu, och är fortfarande väldigt sällsynt till och med i norrbotten som är den enda del av landet där de finns
Orkidétjuven
19-07-2010, 08:35
Men det beror nog på att man har skjutit av alla man hittat än så länge, vilket är tur nog. Om man ger den fritt spelrum så dröjer det inte länge.
Huggorm
19-07-2010, 08:37
CITAT (Orkidétjuven @ 19-07-2010, 09:35)  Men det beror nog på att man har skjutit av alla man hittat än så länge, vilket är tur nog. Om man ger den fritt spelrum så dröjer det inte länge. Hur många har skjutits då? Jag diskuterade saken med en bekant som är jägare och kommer från Happaranda, och han hade aldrig sett någon och visste inte om någon som skjutit någon heller
Orkidétjuven
19-07-2010, 08:46
Jag läste en del om det för ett tag sedan, minns inte exakt, men jag ska nosa reda på det. Så återkommer jag
Annie-72
19-07-2010, 14:46
I Värmland finns och skjuts en del bäver.. Jag såg en på väg hem ifrån jobbet en sen kväll.. Fascinerande byggda djur med den svansen.. De har ju desutom ett bra tryck i sina tänder..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|