|
En vanlig fredag har jag haft:flera promenader med vovsingarna och det är alltid lika roligt.Den första promenaden blev vid halv sju och det var skönt att komma ut till den svala luften;det hade regnat under natten...lite i alla fall. Vi satt utanför entren en stund och en granne kom och gav mig en glass  den grannen som jag skällde ut och sedan bad om förlåt. Kan man be om förlåtelse så blir livet bra mycket lättare,än att bära hat och vrede inom sig! I alla fall så vi,vovvarna och jag mötte en "märklig"men rar man,alltså under en senare promenad... 127.JPG och jag passade på att tala franska med honom. Väl hemma blev blev det dags att surfa,äta,lyssna på musik... Då hördes ett JÄTTESKRAMMEL:Simba hade sprungit omkullfläkten och komm som skjuten ur en kanon;alla vovvar var tvungna att kolla vad som hade hänt.Fläkten gick sönder. Nu är det snart dags för mig att sova!
 livet kan vara väldigt enkelt men vara en ny upplevelse varje dag om man öppnar sig och tar imot allt som finns runt omkring en
Och silos... jag läste lite igenom din tråd om dockor och där säger du att du har förmågan att prata med djur och växter!! Men i de nyare trådarna säger du att du saknar den egenskapen och vill veta hur man gör!
CITAT (abbbe @ 16-07-2010, 23:54)  Och silos... jag läste lite igenom din tråd om dockor och där säger du att du har förmågan att prata med djur och växter!! Men i de nyare trådarna säger du att du saknar den egenskapen och vill veta hur man gör!  Visst kan jag prata med djur och växter,men inte på det viset som djurpratare,om jag sa något annat förrut så var det mer att göra mig märkvärdig  Mycket var annorlunda på den tiden! Livet har fört mig framåt en hel del och det är jag tacksam för! Vad det gäller Vanha-Ukko och de andra så var det mer som en konst-ig aktion med en hel del galenskap och ett sökande inåt i mig själv och klart är att docorna aldrig talade med en riktig röst för mig! Det är andra dockor som jag gör numera. [attachment=52358:155.JPG] Edit..av någon anledning blev det tv bilder nu och jag kan inte ta bort den ena!
CITAT (silos @ 17-07-2010, 07:42)  Visst kan jag prata med djur och växter,men inte på det viset som djurpratare,om jag sa något annat förrut så var det mer att göra mig märkvärdig  Mycket var annorlunda på den tiden! Livet har fört mig framåt en hel del och det är jag tacksam för! Vad det gäller Vanha-Ukko och de andra så var det mer som en konst-ig aktion med en hel del galenskap och ett sökande inåt i mig själv och klart är att docorna aldrig talade med en riktig röst för mig! Det är andra dockor som jag gör numera. [attachment=52358:155.JPG] Edit..av någon anledning blev det tv bilder nu och jag kan inte ta bort den ena! Ok, va fina, enögda dockor
CITAT (abbbe @ 17-07-2010, 10:51)  Ok, va fina, enögda dockor  Tack! Jag gjorde dessa till mitt barnbarn.
fuchsian
17-07-2010, 12:31
Hej SILOS, Du har talang så att det bara sprutar ut. Jag beundrade dina dockbilder och de är inga dussinvaror utan kommer ur en konstnärs hjärta och fantasi. Vad det är underligt med oss!!!!  Jag har en atelje här hemma där jag tillverkar porslinsdockor. Jag har examen som Master Of dollmaking, och den utbildningen gällde kopior av antika 1800-tals dockor som var populära i frankrike och tyskland innan första värdskriget. Det var många rika amerikaner som köppte dessa dockor med sig och gm det har många olika konstnärens alster bevarats och det var i början av 80-talet som man tog fram dessa och studerade dem och sedan lärde man sig att göra dem som de en gång var. Jag gjuter dem och i nacken står konstnärens stämpel, så jag måste gravera in mitt namn och årtal, annars blir det falska kopior och det var inte meningen. tyvärr har folk tid med, jag hadde en del elever i min atelje, men de ville göra de nya dockorna, vilka jag har en teknik med att måla tredimentionella ögon. Man använder kristallögon och enkelt målade ögon på de gamla, men dessa nya har man möjlighet att ändra ansikten hur man vill, beroende hur tjockt jag har gjutit dem. mitt hem är fullt med nakna, halvnakna dockor. Tanken är att sy kläderna till dem som jag har i glasskåpen, men tar en dag i sänder. Äntligen kom det regn hit, men luften är åskevarm ännu, när jag gjorde min trädgårdsrunda. Min rosa klockmalva hade vuxit ur sin kruka, så nu har den mer plats i tårna, den är råsa och fullt med blommor. Fick sova utan oro för mor, orkar bättre med livet även att man ligger i beredskap. Min morbror dog ca 2 v sedan och jag vaknade av något som gjorde mig gråtfärdig. Nu ligger en morbror till på sjukhus, men kanske inte än så illa. Det brukar ju bli 3 dödsfall efter varandra, men det är livets gång. Han som dog, hade misst sin fru 8 år sedan, men barnen finns ju. den andra morbrors fru och jag ringer varandra flera gånger i veckan, både i glädje och sorg. hon är en ängel. nu ska jag inte snacka om detta, blir bara ledsen, tillbaks till konsten .....  Fuchian ...
bergvallmo
17-07-2010, 19:42
CITAT (fuchian @ 17-07-2010, 13:31)  Hej SILOS, Du har talang så att det bara sprutar ut. Jag beundrade dina dockbilder och de är inga dussinvaror utan kommer ur en konstnärs hjärta och fantasi. Vad det är underligt med oss!!!!  Jag har en atelje här hemma där jag tillverkar porslinsdockor. Jag har examen som Master Of dollmaking, och den utbildningen gällde kopior av antika 1800-tals dockor som var populära i frankrike och tyskland innan första värdskriget. Det var många rika amerikaner som köppte dessa dockor med sig och gm det har många olika konstnärens alster bevarats och det var i början av 80-talet som man tog fram dessa och studerade dem och sedan lärde man sig att göra dem som de en gång var. Jag gjuter dem och i nacken står konstnärens stämpel, så jag måste gravera in mitt namn och årtal, annars blir det falska kopior och det var inte meningen. tyvärr har folk tid med, jag hadde en del elever i min atelje, men de ville göra de nya dockorna, vilka jag har en teknik med att måla tredimentionella ögon. Man använder kristallögon och enkelt målade ögon på de gamla, men dessa nya har man möjlighet att ändra ansikten hur man vill, beroende hur tjockt jag har gjutit dem. mitt hem är fullt med nakna, halvnakna dockor. Tanken är att sy kläderna till dem som jag har i glasskåpen, men tar en dag i sänder. Äntligen kom det regn hit, men luften är åskevarm ännu, när jag gjorde min trädgårdsrunda. Min rosa klockmalva hade vuxit ur sin kruka, så nu har den mer plats i tårna, den är råsa och fullt med blommor. Fick sova utan oro för mor, orkar bättre med livet även att man ligger i beredskap. Min morbror dog ca 2 v sedan och jag vaknade av något som gjorde mig gråtfärdig. Nu ligger en morbror till på sjukhus, men kanske inte än så illa. Det brukar ju bli 3 dödsfall efter varandra, men det är livets gång. Han som dog, hade misst sin fru 8 år sedan, men barnen finns ju. den andra morbrors fru och jag ringer varandra flera gånger i veckan, både i glädje och sorg. hon är en ängel. nu ska jag inte snacka om detta, blir bara ledsen, tillbaks till konsten .....  Fuchian ... Hej Silos (ops, skrev fel tidigare) Jag tycker det låter intressant med dina porslinsdockor. Skulle du kunna visa hur de ser ut
CITAT (fuchian @ 17-07-2010, 13:31)  Hej SILOS, Du har talang så att det bara sprutar ut. Jag beundrade dina dockbilder och de är inga dussinvaror utan kommer ur en konstnärs hjärta och fantasi. Vad det är underligt med oss!!!!  Jag har en atelje här hemma där jag tillverkar porslinsdockor. Jag har examen som Master Of dollmaking, och den utbildningen gällde kopior av antika 1800-tals dockor som var populära i frankrike och tyskland innan första värdskriget. Det var många rika amerikaner som köppte dessa dockor med sig och gm det har många olika konstnärens alster bevarats och det var i början av 80-talet som man tog fram dessa och studerade dem och sedan lärde man sig att göra dem som de en gång var. Jag gjuter dem och i nacken står konstnärens stämpel, så jag måste gravera in mitt namn och årtal, annars blir det falska kopior och det var inte meningen. tyvärr har folk tid med, jag hadde en del elever i min atelje, men de ville göra de nya dockorna, vilka jag har en teknik med att måla tredimentionella ögon. Man använder kristallögon och enkelt målade ögon på de gamla, men dessa nya har man möjlighet att ändra ansikten hur man vill, beroende hur tjockt jag har gjutit dem. mitt hem är fullt med nakna, halvnakna dockor. Tanken är att sy kläderna till dem som jag har i glasskåpen, men tar en dag i sänder. Äntligen kom det regn hit, men luften är åskevarm ännu, när jag gjorde min trädgårdsrunda. Min rosa klockmalva hade vuxit ur sin kruka, så nu har den mer plats i tårna, den är råsa och fullt med blommor. Fick sova utan oro för mor, orkar bättre med livet även att man ligger i beredskap. Min morbror dog ca 2 v sedan och jag vaknade av något som gjorde mig gråtfärdig. Nu ligger en morbror till på sjukhus, men kanske inte än så illa. Det brukar ju bli 3 dödsfall efter varandra, men det är livets gång. Han som dog, hade misst sin fru 8 år sedan, men barnen finns ju. den andra morbrors fru och jag ringer varandra flera gånger i veckan, både i glädje och sorg. hon är en ängel. nu ska jag inte snacka om detta, blir bara ledsen, tillbaks till konsten .....  Fuchian ... Tack gulledig! Du har verkligen fått sorg i ditt liv,jag sänder dig tröstekramar! Hoppas att du visar bilder på dina dockor sedan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|