Vad har jag gjort för fel? Har haft amaryllisar i massor av år. Men i vinter har två nyinköpta lökar börjat blomma när stängeln bara är 5-10 cm. Just nu håller en vit på att slå ut, nästan nere vid krukkanten. Jag har vattnat den, för att försöka driva på stängeln. Men det funkar inte... De står ljust och varmt.
Richard
18-01-2004, 21:07
Var löken preparerad och kommer den från Brasiliën? Sen är löken fel preparerad. Köp bara lökar som har en jämt färg,röda sprickor betyder ett virus,torkade rötter är ofta fel behandlad. Jag hoppas att jag har förklarad det på rätt sätt...
Annki
18-01-2004, 22:27
Löken kom planterad i kruka från odlare på Mälaröarna. Två synliga knoppar. Tror inte den odlaren tar dem från andra ställen än Holland. Han brukar ha bra kvalitet på sina växter. Skumt....
Ewa L
19-01-2004, 08:18
Jag har haft 4 Amaryllisar i år (dvs denna säsongen). 2 av dem har jag planterat själv, 2 har jag fått krukade. 3 st blommade på "lagom" höjd, men en st vit av de krukade blommade väldigt lågt. Eftersom en stängel i taget blommade blev det inte någon trängsel utan det blev fint ändå. Men jag hade behandlat dem alla lika!
Ina
19-01-2004, 10:32
På de sju sorter som blommat för mej nu under vintern har längden på blomstängeln varierat mellan 25 cm och 70 cm. Alla har fått samma skötsel, dom står samplanterade i stora baljor så jag kan inte sköta dom på olika sätt...
Men... knappa decimetern låter ju väldigt kort... hmmm...
Annki
19-01-2004, 19:05
Tog fram måttbandet! Den vita slår ut på 4 cm stängel! Hoppas för Guds skull att nästa knopp får lite högre stängel. Det här kommer ju inte att funka, med tanke på blommornas storlek!
Betty
19-01-2004, 20:05
Olika sorters Amaryllisar kan ju iof ha lite olika långa stänglar. Att de har för korta stänglar är nog ett ganska ovanligt problem - annars brukar de vilja bli lite för långa... Om man vattnar lite för ofta, gödslar lite för mycket och inte har riktigt tillräckligt med ljus vill de gärna ränna i höjden. Prova det! Kanske att den har det lite för bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.