Vad har jag gjort fr fel? Har haft amaryllisar i massor av r. Men i vinter har tv nyinkpta lkar brjat blomma nr stngeln bara r 5-10 cm. Just nu hller en vit p att sl ut, nstan nere vid krukkanten. Jag har vattnat den, fr att frska driva p stngeln. Men det funkar inte... De str ljust och varmt.
Richard
18-01-2004, 21:07
Var lken preparerad och kommer den frn Brasilin? Sen r lken fel preparerad. Kp bara lkar som har en jmt frg,rda sprickor betyder ett virus,torkade rtter r ofta fel behandlad. Jag hoppas att jag har frklarad det p rtt stt...
Annki
18-01-2004, 22:27
Lken kom planterad i kruka frn odlare p Mlararna. Tv synliga knoppar. Tror inte den odlaren tar dem frn andra stllen n Holland. Han brukar ha bra kvalitet p sina vxter. Skumt....
Ewa L
19-01-2004, 08:18
Jag har haft 4 Amaryllisar i r (dvs denna ssongen). 2 av dem har jag planterat sjlv, 2 har jag ftt krukade. 3 st blommade p "lagom" hjd, men en st vit av de krukade blommade vldigt lgt. Eftersom en stngel i taget blommade blev det inte ngon trngsel utan det blev fint nd. Men jag hade behandlat dem alla lika!
Ina
19-01-2004, 10:32
P de sju sorter som blommat fr mej nu under vintern har lngden p blomstngeln varierat mellan 25 cm och 70 cm. Alla har ftt samma sktsel, dom str samplanterade i stora baljor s jag kan inte skta dom p olika stt...
Men... knappa decimetern lter ju vldigt kort... hmmm...
Annki
19-01-2004, 19:05
Tog fram mttbandet! Den vita slr ut p 4 cm stngel! Hoppas fr Guds skull att nsta knopp fr lite hgre stngel. Det hr kommer ju inte att funka, med tanke p blommornas storlek!
Betty
19-01-2004, 20:05
Olika sorters Amaryllisar kan ju iof ha lite olika lnga stnglar. Att de har fr korta stnglar r nog ett ganska ovanligt problem - annars brukar de vilja bli lite fr lnga... Om man vattnar lite fr ofta, gdslar lite fr mycket och inte har riktigt tillrckligt med ljus vill de grna rnna i hjden. Prova det! Kanske att den har det lite fr bra!