lewellyn
Ja, som rubriken lyder - hur ska jag gra med de stackars buskarna fr att f dem ngorlunda fina? Det ser ut som att man klippt ner dem fel/vid fel rstid eller liknande?

[attachment=52356:syren1.jpg]

[attachment=52357:syren2.jpg]
HelenJ
Buskarna r visserligen inte precis vackert klippta, men det stora problemet fr dem r brist p vatten och nring. Och dr r det grset som r boven....

Klipp bort de torra grenarna, och rensa sedan bort allt grs runt busken. En ring med kanske 1 m i diameter br hllas ppen. Vattna sedan rejlt nu och resten av ssongen. Till vren kan du klippa bort ngra av de ldsta grenarna nere vid marken och sedan ge en giva gdsel, helst kompost eller kogdsel. Fortstt vattna och hlla grsfritt nsta r s kommer snart syrenen att skjuta nya skott och s smningom bli frodig och fin igen.
malcolm
Sga ner dem jms med marken i hst och lt dem brja om i vr, syrner r i det nrmaste omjliga att ta dd p och gr du som HelenJ sa vad gller gdning, vattning och ondigt grs runt omkring s lr du ha fina buskar nsta sommar d de vxer otroligt snabbt. Jag sgade ner min syrnhck (skog) i slutet av frra sommaren d den hade vxt ver alla grnser och blivit skert 6-7 meter hg. Nu har de kommit upp igen och r skert 1 m hga och nd har jag klippt och ansat dem lite fr att de skall frbli s tta som mjligt. Nu ser jag att du bor i zon VII s det tar kanske lite lngre tid fr dina att komma upp men s hr ser det ut hemma hos mig och allt har kommit upp denna vr/sommar frn ingenting.

I hstas:

[attachment=52413:betongjohan.JPG]

Nu (planket har tillkommit):

[attachment=52412:syren.JPG]
Cilla
Jag tycker denna buske ser flyttad ut. Och d r det Helens rd som gller.

Att skra ned en inte s gammal buske som dtt mer n vuxit brukar sllan ge bra resultat. Busken behver mer rotutrymme, mindre grskonkurrens och mer vatten fr att utvecklas bra, srskilt om den ska starta om utan blad som nerskuren. Att ta bort det dda grenverket rcker, sedan r det jordarbete som gller.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon