Krokodilen
17-07-2010, 10:08
Tänkte "stjäla" ett fuchsia-skott. Hur ska jag göra med skottet för att det ska överleva och bli en fin krukväxt?
Orkidétjuven
17-07-2010, 11:33
Vi hade en ganska bra tråd om det i förökning och sticklingar, prova och sök där.
Jag fick väldigt bra hjälp där och de sticklingarna är väldigt fina nu. snart närmare 40 cm höga.
Gick bäst för mig att utveckla rötter om de sattes i fuktig jord. Läs mer där..
mamamaggan
17-07-2010, 11:36
Du gör i princip likadant som med t ex pelargonskott. Du klipper av en bit , se till att det finns åtminstone två ställen med blad längs " stammen " på skottet. De nedersta bladen tar du bort , där ska rötterna bildas , och sticker ner sticklingen i en kruka med fuktig såjord. Sätt sticklingarna nära kanten av krukan , då stimuleras tillväxten av rötter.
Se till att hålla jorden fuktig och när stickingen börjar växa vet du att den fått rötter, då är det dags att sätta om den i vanlig blomjord.
fuchsian
17-07-2010, 13:53
Precis samma råd fick jag i våras och nu har jag flera fina fuchsior och pelargoner i baby-hyllan.
Även 2 st änglatrumperter till min väninna som gillar dom men lyckas inte med dom. fler får hon nästa sommar, för jag har flera på gång, men de är småttingar ännu. Det var verkligen en bra tips och jag har känslan av att jag fick det någon av er 2 som svarade på hennes fråga. Bugar och Tackar ...

.. fuchian ...
Detta fungerar utmärkt på fuchsiasticklingar om du vill få ett snabbt resultat:
Tips om rotning
Krokodilen
18-07-2010, 13:15
Tackar ödmjukast, ska passa på att utöva min stöld när vi vattnar grannens blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.