Full version: Gult är fult?
abbbe
Nu vill jag bjuda på diskussion från min del!

Ni har säkert märkt att den gula blomfärgen i trädgårdsvärlden är den minst omtyckta blomfärgen. Kanske också orange, men nu ska vi prata om gult!
Jag har varit nyfiken om varför gult skulle vara fult. Personligen har jag hört många som har ratat färgen gult. Har t o m sett personer som ratat påskliljor för att de är gula. Dessutom finns det t o m personer som säger sig ha "gulfobi" eller "orangefobi".
Jag har försökt undersöka detta med "gult-är-fult-beteendet" och har frågat runt varför gult är fult helt enkelt! Svar jag har fått är att:
*Gul är en ful färg
*Gult påminner om maskrosor och blir inte särskilst uppseendeväckande då
Spontant har jag också hört att gula blommor kan likna gula blad istället om man råkar titta fort, och då blir intrycket av växten istället något som håller på och dör än att det blommar i gult.

Håller ni med om ovanstående? Hatar DU också gult, och varför? Och hur är det med orange? Andra färger?
Red Top
Jag tycker inte gult är fult i allmänhet. Det finns ju många nyanser av gult. smile.gif Däremot unviker jag gula blommor i trädgården. Har fått för mig att vanliga getingar dras till gult, och getingar gillar jag inte. Jag vet att de är nyttodjur, men jag föredrar deras släkting bålgetingen.

OT, kanske, sorry. blush.gif
Piccante
Rent generellt är gult inte fult, finns till och med fina gula blommor men jag köper aldrig gula kläder. Jag kan inte se mig själv i gult, känns lite som att klä sig kycklingkostym eller nåt tongue.gif
hattstugan
Här finns det en som verkligen gillar GULA blommor! Har uteslutande gult, orange och rött på mina blommor!

Tycker inte om rosa däremot!

Finns en del lila blommor också + vita!
skogstroll
jag tycker det är lite olika, kläder har jag inte så mycket gula men jag gillar gula blommor, de ser lite höstliga ut och jag gillar hösten smile.gif det är så sköna färger då. Knallrött och cerise däremot har jag lite svårt för, det är "för mycket". Köper jag rosor blir det nåt romantiskt rosa
Amaryllis
Jag gillar alla färger. Finns ingen färg jag heller inte tål...
gnon49
I trädgård eller i naturen, javisst. Ett rapsfält säger väl allt. I kläder o inredning, knappast. Nu blommar praktlysingen mot röd lada. Vackert så det föreslår. men smaken är ju som baken.
KarinSKARA

Älskar gula krokusar, tussilago, påskliljor och rappsfält på våren. Sedan vill jag ha lite andra färger, för att mitt i sommaren tycka att de är rätt bra att blanda upp med gult igen i rabatterna.
Alla dessa gula och oranga färger på hösten är underbart.
Därimot köper jag aldrig gula kläder, drar bara till sig rapsbaggar.
Pia L
Gula påskliljor är ok, men annars så vill jag helst inte ha gult i trädgården och ändå så är det ju det som finns mest av :-(
Praktlysingen har förökat sig i rekordfart och tar över nästan alla rabatterna, jag ska gräva upp dom och deportera dom till en vägg där dom och dom röda studentnejlikorna kan stå och skämmas tillsammans, då kanske, kanske att dom kan komma till någon rätt.
Helst skulle jag vilja ha alla rabatterna helt i pastellfärgat förutom vitt då som passar överallt.

Vill bara tillägga att det enda gula jag verkligen VILL ha och mycket av är nattljusen med sin mjuka nästan självlysande färg.
Gunilla T
Men inte är gula växter fula..?...visst finns det mindre odlingsvärda växter varav en del är gula men inte är det färgen som avgör. En klargul blommande hundtandslilja på våren är väl bland det vackraste som finns eller..?

Bland de dyraste växterna finns en del som är...jaa gula. Gula pioner är åtråvärda och kostar skjortan för att inte tala om svavelpionen som inte alltid blir gul när den äntligen blommar efter åtta, nio år men det finns ingen lyckligare trädgårdsfantast än den som haft turen att få en gulblommande svavelpion.

För att inte tala om gula magnolior...och då menar jag inte de som är blekgula utan riktigt klart lysande gul...dyrt och svårt att hitta.

..och så har vi gulblommande Rhododendron som är sååå vackra!
Lottas bonzai
Jag har inget emot gult men vet inte om jag skulle köpa gula perenner. Eftersom jag har en trädgård med ursrpung från 50-talet lever jag med praktlysing, vintergäck, påsklilja, daglilja, smörboll, gullviva m m och de vill jag inte ta bort. Däremot har gullriset fått gå hädan.

Och gula tulpaner planterar jag gärna ha för de lyser ju upp på våren. Kanske är det gula lite mobbat för att det upplevs som svårt att kombinera, vad vet jag.

Kläder - gult, aprikos och laxrosa går bort!
bergvallmo
Den gula blomma jag känner att jag verkligen tycker om idag är tussilago, vårens välkomnare.

Är inte så förtjust i maskrosor och revsmörblommor som invaderar min trädgård och tagetes går fetbort!

Men detta är ju vad jag tycker nu, vet att jag under åren haft en förmåga att ändra min åsikt och tycke å smak.
abbbe
Där ser man!
Finns väl en del som inte gillar gult. Skulle också vara kul att höra hur ni resonerar smile.gif

Gula blommor alltså...
netha
Gult är inte fult. :-)

mieb
CITAT (netha @ 17-07-2010, 21:49) *
Gult är inte fult. :-)

Nä precis! I alla fall mjukt ljusgult, det är jättefint mot rosa, lila och massor av andra färger. yes.gif

Aqvakul
Problemet med gult, och ännu mer med orange, är att det är svårt att kombinera med rosa och lila - några av mina favoriter.
Myosotis
Jag gillar gult, har faktiskt en gul matta här, det ser ut som om solen lyser in. Gula kläder har jag nog inga. Att gula blommor skulle vara fula har jag aldrig hört, jag tycker det finns många jättevackra gula blommor. När man plockar en blandad sommarbukett och inte får med något gult ser den genast mycket dystrare ut.
Orange och rosa är inte riktigt mina färger, men blommor i de färgerna gillar jag ändå. Jag kan tycka att enfärgat vita blommor är lite tråkiga.

Överbölingen
Hoppas att ingen får en hjärtattack. Men visst är maskrosfältet grandiost.
Inte är väl gult = fult? Rapsfält, maskrosfält, narcissfält (påskvarianten)!!!<br />Trollius/smörbollar är lika fina i rabatten som på fjällängen. Yngsta barnbarnet döptes den tid på sommaren när fjällängen utanför samekapellet i Jänsmässholmen prunkade av vild smörboll. Till och med praktlysing kan vara befogad även om den måste hållas iherrans tukt och förmaning.

Red Top
Inga hjärtattacker här inte, Överbölingen. biggrin.gif Det finns inget vackrare än gula fält av maskrosor. Jag älskar våren när maskrosorna blommar i överflöd i trädgården.
Som Carl-Anton sjöng så är "små solar i gräset" något att minnas en gråkall vinterdag. Men som jag skrev tidigare, så undviker jag gula blommor resten av sommaren.
Lite bilder från i våras.

Ska kanske tillägga att vi aldrig försöker ta bort dessa maskrosor. Däremot ryker de som poppar upp och konkurrerar med växterna i våra fåtaliga rabatter.
lavendelgården
Gult som solen, gult som guld - underbart och glädjespridande. Jag har mycket gult i min trädgård. Att den gula färgen skulle vara svår att kombinera med andra färger har jag svårt att förstå - Gula smörbollar och lila alliums - wow! Det är ganska märkligt - för jag har massor av gäster i min trädgård, som absolut inte gillar gula växter - men de går ändå härifrån, efter att ha köpt en hel del gula växter, som de förälskat sig i när de gått runt i trädgården!!!! Så jag kanske ska satsa på att sälja gula växter lite mer. När jag jobbade i England var kombinationen gult och blått en makalös kombination. Vem vågar prova den i Sverige!? Personligen tycker jag att en trädgård utan gula växter saknar den där verkliga värmen som vi nordbor så väl behöver.
Åsa
www.lavendelgarden.eu
Anki V
Jag är inte så där väldigt förtjust i gula blommor…….tror jag g.gif .

Men när jag tänker efter så startar våren med en massa gula krokus, sedan kommer narcisserna/påskliljorna och de gula tulpanerna wub.gif .

Icke att förglömma den alldeles bedårande gulltöreln och daggkåpans blommor som står sig så bra till den mörkbladiga smällspirean…….och visst ja, jag har en rugge svärdsliljor som jag är väldigt glad i också.
I stenpartiet står det en fetknopp, ett jättenattljus och några andra sedum som jag inte vet namnet på och de blommar så de nästan ser självlysande ut,

Precis i dagarna har de gula liljorna och kokardblomstren börjat slå ut…. tummenupp.gif

……och vad då inte våga blanda gult och blått flirting.gif . Mina trollius tillsammans med blågullen och aklejorna är jag riktigt glad i…… men som sagt var jag gillar nog inte gult laugh.gif .
[attachment=52479:gultbl_tt__Large_.JPG]

/Anki
abbbe
Vad fina bilder ni visar upp. Visst är det härligt med fält som lyser i gult av maskrosor och raps, mm.

Gult och orange är fint enligt mig, om jag inte hade nämnt det. Och jag tycker inte heller att dessa färger är svåra att kombinera med andra färger. Skulle lätt tänka mig att kombinera orange med lila och gult med blått!

Sen finns det också de som absolut inte tål Tagetes med rosor, vilket är "ännu värre" än gult och orange i sig. Vad skulle ni säga om tagetes med rosor? Har ni sett Tagetessorten 'Vanilla'?

CITAT (Anki V @ 19-07-2010, 18:42) *
……och vad då inte våga blanda gult och blått flirting.gif . Mina trollius tillsammans med blågullen och aklejorna är jag riktigt glad i…… men som sagt var jag gillar nog inte gult laugh.gif .
[attachment=52479:gultbl_tt__Large_.JPG]

/Anki

Så, varför inte ? smile.gif
Kryddan03
Jag var riktigt nöjd med den här kombinationen i balkonglådan för några år sedan. smile.gif
Det är: helgonört, lila lobelia och orange stjärnöga.

[attachment=52489:IMG_1865.JPG]
[attachment=52490:IMG_1866.JPG]
[attachment=52491:IMG_1871.JPG]
[attachment=52492:IMG_1877.JPG]
[attachment=52493:IMG_1878.JPG]

En gul million bells från samma år:
[attachment=52494:IMG_1864.JPG]

Och den namnlösa orange liljan förstås. (Någon oriental, tror jag. För det är väl inte brandlilja?) Den dök helt plötsligt upp i en kruka sommaren -06. Jag har ett svagt minne av en presentlilja i kruka som åkte ut på terrassen för många år sedan och sedan inte kom igen året därpå. Antagligen har det legat några frön eller "lökbitar" kvar i jorden som sedan följt med i diverse omplanteringar. Nu kommer den med nya stänglar varje år. smile.gif

[attachment=52495:IMG_1743.JPG]
[attachment=52496:IMG_1744.JPG]
[attachment=52497:IMG_1745.JPG]
Gunilla T
Kryddan - jag tror det är en saffranslilja Lilium bulbiferum croceum som du har på altanen.
abbbe
Jag tror mer på att det är en vanlig asiatisk lilja.
Kryddan03
CITAT (Gunilla T @ 19-07-2010, 20:08) *
Kryddan - jag tror det är en saffranslilja Lilium bulbiferum croceum som du har på altanen.

CITAT (abbbe @ 19-07-2010, 20:16) *
Jag tror mer på att det är en vanlig asiatisk lilja.

Det vore ju himskan roligt om det var det, Gunilla T. Men dessvärre jag tror mer på abbbes gissning. Asiater borde vara vanligare i sådana där små krukodlade man kan/kunde köpa och ge bort istället för bukett, så att säga. Och jag har, som sagt, något svagt minne av en sådan för många år sedan. Vilken namnsort står väl antagligen skrivet i stjärnorna (eller på något obskyrt ställe i cyberrymden wink.gif)
Den doftar inte ett skvatt, men det vet jag inte om saffransliljan gör heller i och för sig.
Jag gillar den i alla fall och det var så roligt att den bara dök upp trots att jag genom åren gjort många omplanteringar och bytt till nya krukor etc. Det blir ju alltid en del jord som hänger med och däri måste det legat ett litet "liljeembryo". smile.gif
abbbe
CITAT (Kryddan03 @ 19-07-2010, 20:41) *
Det vore ju himskan roligt om det var det, Gunilla T. Men dessvärre jag tror mer på abbbes gissning. Asiater borde vara vanligare i sådana där små krukodlade man kan/kunde köpa och ge bort istället för bukett, så att säga. Och jag har, som sagt, något svagt minne av en sådan för många år sedan. Vilken namnsort står väl antagligen skrivet i stjärnorna (eller på något obskyrt ställe i cyberrymden wink.gif)
Den doftar inte ett skvatt, men det vet jag inte om saffransliljan gör heller i och för sig.
Jag gillar den i alla fall och det var så roligt att den bara dök upp trots att jag genom åren gjort många omplanteringar och bytt till nya krukor etc. Det blir ju alltid en del jord som hänger med och däri måste det legat ett litet "liljeembryo". smile.gif

Har den överlevt i balkongen? Trevligt isåfall! skulle också vilja ha sådana i min balkong.
Kryddan03
CITAT (abbbe @ 19-07-2010, 23:07) *
Har den överlevt i balkongen? Trevligt isåfall! skulle också vilja ha sådana i min balkong.

Jag bor ju i zon 2 med en takterrass (som ligger på själva taket-den hänger alltså inte utanpå huset) i söderläge. Bra förutsättningar att skapa mikroklimat. Den är på 18 kvm så jag har plats med stora krukor vilket naturligtvis också hjälper till förstås. Ett tag hade jag ett stort blåregn som klättrade i takställningen men det var faktiskt en vinter som var för mild först (15 grader på julafton typ) och sedan minusgrader och barfrost innan snön kom som tog kål på den. Så den hann börja skjuta små bladskott och frös sedan ihjäl. Det hade jag väl kunnat klara om jag varit förutseende nog att ha någon form av skydd hemma och svept in den, men man lär av erfarenheten. smile.gif

Fast den ursprungliga liljan försvann så det är ju möjligt att den jag nu har haft i några år har acklimatiserat sig just för att den låg och vilade så länge.
Du kan ju pröva och sätta liljelökar på våren och se om de klarar sig över vintern om du vinterskyddar krukan (ju större desto bättre, som sagt). Annars kan du ju ställa in hela krukan på vinden eller i källarförrådet (frostfritt men inte för varmt heller) och låta den vissna ner. Till våren byter du bara jord (om det behövs) och driver upp dem igen.
Mollis
Jag tycker inte så mycket om gult men min Gulltörel gillar jag faktiskt trots färgen.
Gunilla T
[attachment=52541:DSCN06950001.JPG] [attachment=52542:DSCN07100001.JPG]

Är dethär fult?..Fritillaria collina och gul hundtandslilja...

..och så denhär som jag höll på att glömma Uvularia grandiflora - sorgklocka

[attachment=52543:DSCN14380001.JPG]
abbbe
CITAT (Kryddan03 @ 19-07-2010, 23:35) *
Jag bor ju i zon 2 med en takterrass (som ligger på själva taket-den hänger alltså inte utanpå huset) i söderläge. Bra förutsättningar att skapa mikroklimat. Den är på 18 kvm så jag har plats med stora krukor vilket naturligtvis också hjälper till förstås. Ett tag hade jag ett stort blåregn som klättrade i takställningen men det var faktiskt en vinter som var för mild först (15 grader på julafton typ) och sedan minusgrader och barfrost innan snön kom som tog kål på den. Så den hann börja skjuta små bladskott och frös sedan ihjäl. Det hade jag väl kunnat klara om jag varit förutseende nog att ha någon form av skydd hemma och svept in den, men man lär av erfarenheten. smile.gif

Fast den ursprungliga liljan försvann så det är ju möjligt att den jag nu har haft i några år har acklimatiserat sig just för att den låg och vilade så länge.
Du kan ju pröva och sätta liljelökar på våren och se om de klarar sig över vintern om du vinterskyddar krukan (ju större desto bättre, som sagt). Annars kan du ju ställa in hela krukan på vinden eller i källarförrådet (frostfritt men inte för varmt heller) och låta den vissna ner. Till våren byter du bara jord (om det behövs) och driver upp dem igen.

Jaha okej. Har också asiatiska liljor i kruka som jag fick i present. De kommer att planteras "ut" i balkongen snart. Får se hur det går. Har en stor blålila Klematis i balkongen i stor kruka. Skulle bli fint att sätta dessa gula (obs gula!) liljor vid klematisens "fötter"!
blomkronan
Jag försöker undvika gult.... men det slutar med att min favorit växt för året är just gul!! giggle.gif

CITAT (Aqvakul @ 18-07-2010, 07:19) *
Problemet med gult, och ännu mer med orange, är att det är svårt att kombinera med rosa och lila - några av mina favoriter.

Just som du säger det är därför jag försöker undvika gult, jag vill att mina rabatter ska gå i lila och rosa.

Förra året blev det en tagettes som blev min favorit, och det var ju för den blomma såååå fint hela sommaren wub.gif

I år är det ringblomman jag hade turen att min odlingslott blev helt överöst med ringblommor... först försökte jag rensa bort dom men det blev så mycket att det blev fint wub.gif Till nästa år ska jag plantera dom under "kontroll" jag vill ha MASSOR med ringblommor även nästa år biggrin.gif
[attachment=52551:3.JPG]
[attachment=52550:10.JPG]
[attachment=52549:7.JPG]
[attachment=52547:ringblomma2.JPG]
[attachment=52548:ringbommor.JPG]

Jag kunde heller inte låta bli och köpa dessa tagetes iår för dom var så fina...
[attachment=52546:tagetes.JPG]

Så gick det med mitt rosa lila tema iår... whistling.gif
Myosotis

Någon tyckte att man inte kan kombinera gula blommor med rosa. Det tycker jag.

Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 06-08-2010, 11:26) *

Någon tyckte att man inte kan kombinera gula blommor med rosa. Det tycker jag.

Vilken härlig bukett! tummenupp.gif
evst
Den enda gula blomman jag har i trädgården är jättenattljus :-)
Kesigul
Älskar också gult. Penningblad & Praktlysing är fint & så tacksamma :-) Håller däremot på med att lära mig tycka om lila & blå växter.
Eva i Skåne
Jag älskar gula blommor.
Några år påverkades jag av att så många såg ner på gula blommor som nåt mindre fint, men så kom jag på att jag har en egen smak och där står gula blommor högt.
För ratade jag även rosa blommor, men det finns ju så många ljuvliga av dom också.

Jag älskar nog alla blomfärger när jag tänker efter. rolleyes.gif
Motti
I trädgården tycker jag att alla färger är vackra ! gult står sig bra mot vårt röda hus liksom vit och ljusrosa ljusblått, rött och mörkblått liksom försvinner mot rött.
mamamaggan
Gillar gult utom gula rosor . Vet inte varför men de tilltalar mig inte.
Myosotis
Men gula rosor brukar dofta så gott!!

CITAT (Eva i Skåne @ 11-08-2010, 23:02) *
...Några år påverkades jag av att så många såg ner på gula blommor som nåt mindre fint...

Jag hade aldrig hört talas om det före den här tråden.
Krolliljan
Inte för att jag har så många gula blommor men de jag har skulle jag inte vilja vara utan no.gif

Hemerocallis citrina

rudbeckia laciniata

Nefertiti

Maggan H
Nej, absolut inte fult! Jag älskar min 'eldrabatt'! tummenupp.gif
[attachment=53919:P7290001.JPG]
abbbe
Tack för era svar och fina bilder!

Man ser tydligt att gult inte är så fult hos majoriteten på odla i alla fall - vad bra att de flesta inte tycker det.
Jag hör dock fortfarande att lila, rosa, rött och blått är de fina blomfärgerna, medan gult och orange räknas som de mindre fina.
omk
abbbe (och alla ni andra); kan det bero på att många av våra s.k. "ogräs" blommar i gult ? Maskros, smörblomma, renfana t ex.
Jag tycker att gula blommor verkligen piggar upp ! Små solar i det gröna !
Däremot gillar jag dem inte precis intill en faluröd husvägg, det skär sig på nåt vis, men fritt stående; MUMS !! Har nyligen grävt upp en "parkstånd" (tror jag den heter ...) från en väns trädgård och tagit med hem. Den ska få en bra plats; fritt och luftigt !
Annars ÄLSKAR jag vita blommor ...
abbbe
CITAT (omk @ 20-08-2010, 23:10) *
abbbe (och alla ni andra); kan det bero på att många av våra s.k. "ogräs" blommar i gult ? Maskros, smörblomma, renfana t ex.
Jag tycker att gula blommor verkligen piggar upp ! Små solar i det gröna !
Däremot gillar jag dem inte precis intill en faluröd husvägg, det skär sig på nåt vis, men fritt stående; MUMS !! Har nyligen grävt upp en "parkstånd" (tror jag den heter ...) från en väns trädgård och tagit med hem. Den ska få en bra plats; fritt och luftigt !
Annars ÄLSKAR jag vita blommor ...

Jo, visst kan det bero på ogräset - jag skrev det även i första inlägget.
Geranium
Höstgullris har en vidrigt ful färg. Spygrön-gul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon