Full version: Blåregn från frö
haniana
Tjolahopp! Planterade ett frö i typ mars för vad jag TROR är japanskt blåregn, Wisteria Floribunda. Fick fröet av en polare som köpt det under benämningen "rött blåregn", men trots idogt sökande på internet har jag aldrig hört om något liknande. Nu har jag fått en ca 1,30 m lång "pinne", mer eller mindre, med många flikiga blad.

Det jag undrar är om någon annan har erfarenhet från att driva upp blåregn från frö? Har hört att det tar upp till tolv år innan man får de att blomma som det ska, men finns det någon metod att få dem att blomma fortare? Och hur i hela fridens namn ska man beskära det här första skottet från fröet?
Alexander-VG-zon3
Sesbania punicea brukar på engelska benämmas som ''red wisteria'' eller ''scarlet wisteria'', så det kan nog vara en sådan som du fått upp. alltså inget ''riktigt'' blåregn. däremot sköter du det som ett blåregn bara det att det måste övervintras inne på vintern ljust och svalt och sedan odlas ute under den frostfriaperioden.

Sesbania är ingen klätter/kläng växter utan blir ett buskträd/träd. vill du ha buske så toppar du den efter att den blivit 5-15cm, vill du ha ett stamträd så toppar du efter att den blivit 50-150cm. nya grenar som kommer toppas så att det bildas en fin och välfögrenad krona.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon