Full version: Blregn frn fr
haniana
Tjolahopp! Planterade ett fr i typ mars fr vad jag TROR r japanskt blregn, Wisteria Floribunda. Fick fret av en polare som kpt det under benmningen "rtt blregn", men trots idogt skande p internet har jag aldrig hrt om ngot liknande. Nu har jag ftt en ca 1,30 m lng "pinne", mer eller mindre, med mnga flikiga blad.

Det jag undrar r om ngon annan har erfarenhet frn att driva upp blregn frn fr? Har hrt att det tar upp till tolv r innan man fr de att blomma som det ska, men finns det ngon metod att f dem att blomma fortare? Och hur i hela fridens namn ska man beskra det hr frsta skottet frn fret?
flaxss
Sesbania punicea brukar p engelska benmmas som ''red wisteria'' eller ''scarlet wisteria'', s det kan nog vara en sdan som du ftt upp. allts inget ''riktigt'' blregn. dremot skter du det som ett blregn bara det att det mste vervintras inne p vintern ljust och svalt och sedan odlas ute under den frostfriaperioden.

Sesbania r ingen kltter/klng vxter utan blir ett busktrd/trd. vill du ha buske s toppar du den efter att den blivit 5-15cm, vill du ha ett stamtrd s toppar du efter att den blivit 50-150cm. nya grenar som kommer toppas s att det bildas en fin och vlfgrenad krona.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon