Hej
Jag har använt Råodör sedan ett par år nu som skydd för mina rosor med gott resultat. Jag har tidigare smetat på pinnar ca en gång i månaden och det har funkat bra men i år så verkar det som odjuren (rådjuren) har vant sig av doften. Redan efter en vecka så var de där och tuggade i sig knoppar och färska skott.
Har någon märkt samma sak med att de har vant sig?
Det blir rätt dyrt i längden att dutta på detta varje vecka.
Har någon provat ultraljudskrämmorna?
MVH Thomas
Sollan A
17-07-2010, 19:59
Testa att stryka ut lite grann på grenar och knoppar, det känns som de lärt sig "runda" pinnarna...
Tack Sollan A för ditt svar. Pinnarna är instuckna i rosen (se bild) och bakom rosorna är det ett altanräcke och husväggen så de kan inte runda pinnarna.
MVH Thomas
Sollan A
18-07-2010, 17:51
Njä, jag menade nog mer att de lärt sig att det otäcka sitter på pinnarna och inte på det goda, dvs knopparna.. Det blir väl en mindre trevlig överraskning när de närmar sig kopparna med dreglande munnar och får råodören i näsan
Någon strykning här och där, på de knoppar som ligger sämst till, annars blir det ju svårt att njuta själv... För om de börjar strunta i Råodören - då blir jag nervös....
Ahaa... Det var så du menade.....
Jag undrar om det varma vädret och stark sol har har förkortat effekten. De flesta pinnar sitter i direkt sol och jag stryker på på "solsidan" som är den riktning som de kan ta sig in bland rosorna.
MVH Thomas
Har provar Råodör för första gången i år men tji heller Hade en blommpotta på gräsmattan stack ner en pinne med klet på. En vecka senare var pinnen borta, hittades 2 meter från pottan, och blommorna borta. Gissar att det är Hasse Hare för han skuttar runt här också. Kanske har han en annan näsa än de andra odjuren.
blomkronan
25-07-2010, 08:22
En av mina grannar nere på lotten har ett eget recept och det fungerar!!!! hans grödor bara växer och växer inte en enda tugga har dom tagit hos honom... han har fått receptet från en trädgårdsmästare.
Han blandar amoniak (3 dl) och blodmjöl ( 3 dl ) med en liten skvätt vatten i en hink... han började med tussar på pinne men dom bara torka hela tiden. Nu har han ställt ut två hinkar på en yta av ca 80 m2.
Det ska jag prova nästa år
Hej
Jag har nu inhandlat en ultraljudsskrämma som komplement till Råodör. Vi får se hur pass väl den fungerar.
En fråga om din grannes dundermedel, luktar ammoniaken länge eller avtar den efter en kort tid. Rosorna växer intill altanen och det är inte så trevligt om det stinker ammoniak hela tiden.
/Thomas
Sollan A
25-07-2010, 12:08
Ammoniak dunstar fort... Har prövat detta tidigare utan någon som helst effekt, men det verkar bero på rådjuren hur effektivt olika medel fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.