|
MogataMupp
17-07-2010, 13:37
Naturen skriker efter vatten, människor vill ha en luft som går att andas. Så äntligen, några ordentliga oväder på ingång! Man vad händer, här utanför Söderköping, Östergötland, kom det lite duggregn, "bara" 6 mm. Så lite besviken blev jag nog allt. Ville ju sitta på altan och titta på åskan....
*Stintan*
17-07-2010, 14:07
Vilket oväder? Här har det inte varit nåt....
Hälsn Tepa
malcolm
17-07-2010, 15:12
Här i Sthlm:s södra förorter har det duggat på eftermiddagen men det är så lite att man både kan ha och vara utan det. Ett rejält åskväder med blixtar och dunder är vad som behövs och massor av regn.
Funderar på en sak. Stora träd intill huset. Skyddar det eller drar det till sig åskan? Förra veckan slog den ner i asken 4 meter från huset. Priopparna löste ut likt champagnekorkar och skåpet förstördes helt, ledningar smalt ner, och själv var jag riktigt rädd för åskan för förta gången i mitt liv. Det får gärna åska, men snälla, inte hos mig.
*Stintan*
17-07-2010, 17:53
CITAT (gnon49 @ 17-07-2010, 18:37)  Funderar på en sak. Stora träd intill huset. Skyddar det eller drar det till sig åskan? Förra veckan slog den ner i asken 4 meter från huset. Priopparna löste ut likt champagnekorkar och skåpet förstördes helt, ledningar smalt ner, och själv var jag riktigt rädd för åskan för förta gången i mitt liv. Det får gärna åska, men snälla, inte hos mig.  Ja åskan lär ju slå ner i det som är högst så har man höga träd nära huset och öppen terräng runt omkring så kan kan man ligga risigt till. Hos mig slog blixten ner i en björk 15 meter från huset. Det blev ett dike fram till dammen och sen följde blixten pumpkabeln in i huset där plastdosan och kablar smälte, den bärbara telefonen smälte, TV och en massa annat pajade. Jag har aldrig hört en sån smäll varken före eller efter den gången. Usch riktigt otäckt!
fuchsian
17-07-2010, 18:15
Jag ÖNSKAR på lite regn, vi har inte fått mer än ett par skvättar. ni som får för mycket kunde ta och önska regn hos "fuchian", så det vore kalas. Åskan hörs då och då, men väldigt avlägset, men man ska väl inte bara klaga utan hitta på en svalare plats....  värmen tar kål på allt. ..... Fuchian ...
Huggorm
17-07-2010, 18:15
CITAT (gnon49 @ 17-07-2010, 18:37)  Funderar på en sak. Stora träd intill huset. Skyddar det eller drar det till sig åskan? Förra veckan slog den ner i asken 4 meter från huset. Priopparna löste ut likt champagnekorkar och skåpet förstördes helt, ledningar smalt ner, och själv var jag riktigt rädd för åskan för förta gången i mitt liv. Det får gärna åska, men snälla, inte hos mig.  Plantera en bok i stället, åskan slår mycket mera sällan i dom än i andra träd
Myosotis
17-07-2010, 18:44
Här åskade det i morse. 10½ mm tyckte jag var mycket jämfört med 1+3+1 tidigare CITAT (Huggorm @ 17-07-2010, 19:15)  Plantera en bok i stället, åskan slår mycket mera sällan i dom än i andra träd det där är en skröna.
*Stintan*
17-07-2010, 19:23
Nu regnar det för andra gången idag här borta i västra Sörmland men någon åska har jag inte hört eller sett.  det skulle jag inte sagt för nu åskar det rejält.
Biggan_
17-07-2010, 20:31
Här var inte mycket till oväder iheller! Lite muller och några blixtar i morse och så kom det 7mm regn!
Anki på Öland
17-07-2010, 21:33
2 rejäla åskoväder under dagen, ett i morse och ett på eftermiddagen, och 20 mm regn. Man tackar.... regnvattentunnorna är fulla igen  Anki
MogataMupp
18-07-2010, 18:49
I går kväll, c:a en timme efter "regnet", hade vi 91% luftfuktighet ute, och mörka moln tornade upp sig. Men det blev inget. JAG VILL HA REGN OCH ÅSKA!!!! Iallafall lite....
Ja jisses vilken "besvikelse"! Här trodde man att det skulle regna från lördag kväll och hela söndagen så jag var ute och plockade in alla dynor och allt annat som ligger slängt i trädgården, täckte det som man inte ville ha blött, såg till att vattentunniorna skulle kunna fyllas... Fick skäll av min familj för att jag stod och vattnade krukor och rabatter, det skulle ju ändå börja regna snart!
Vad händer? Det strilade en kort stund, den ena vattentunnan kanske fylldes med 1 dm eller så, och idag har det varit strålande solsken.
Maggan H
18-07-2010, 18:56
Jag vill också ha regn! Inte ofta man önskar det men... Blev också riktigt besviken, vi fick 1½ mm regn som bara dunstade upp och gjorde luften ännu fuktigare. Jag tömde båda vattentunnorna och vattnade alla trånande växter bara för att stå här idag utan regnvatten. Men det har i af blivit svalare. Nu kommande vecka åker vi till Danmark och vad säger vädergubben då? Jodå, regn både ons o tors! I Danmark i af.
I går Lördag fick vi 26 millimeter !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|