Full version: Rensat och klart
Kitti
Har precis kommit hem efter ett besök i sommarstugan. Rådjuren härjar för fullt på tomten då huset står tomt över vintern, ALLT, och då menar jag allt är uppätet! Rhododendron buskarna är det bara pinnar kvar av, bergenian är uppkrafsad och uppäten, fetbladsväxterna likaså. Det är så man kan gråta. De gör sina raider där även på sommaren då vi bor där och glufsar i sig det mesta i växtväg. När jag bläddrar i mina trädgårdstidningar och ser alla dessa vackra trädgårdar i fantastisk blomning blir jag så avundsjuk. Är det bara jag som har dessa marodörer i min trädgård?
Jag försöker odla rådjurssäkra växter, men det är bara ett fåtal som får vara i fred. mad.gif
renate
Nä du är inte alls ensam om att de förb......kade rådjuren härja i trädgården.Här är de med,i gårkväll när jag skulle titta om katten hade kommit hem stod ett rådjur mitt i min alpinrabatt på framsidan och åt,jag trodde det var min buchsbom klot,men det var äpplen jag hade lagt ut till fåglarna.Jag fick går ut och tsasa iväg honom han gick över gatan till grannen och började mumsa i sig lite idegran.Han tittade länge över till mig,men till slut gick han sin väg.Jag blinkade med ficklampan på honom,inte att det hjälpte.Jag har nog rådjursbesök dagligen i trädgården. mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Nu när det är snö finns inte så mycket att äta,mina äpplen är kanonmat för dem,jag trodde det var skatorna som tåg äpplen för de försvann lite för fort.
Vi får inte ger upp,snårt är det vår.
Hälsar Renate
Almdalen
Vi är nog många som förstår hur du känner dig, man är lycklig för det som finns kvar. Hos mig har dock Rhododendronen fått stå kvar, värre blir det när Tulpaner och Krokus kommer, då är det inbjudan till "smörgåsbordet".
Trots detta kan jag inte motså att plantera dessa lökar.
Ingegerd
Annki
Jag klipper aldrig ned perenner på hösten numera. Utan låter alla stickiga kvistar och stammar vara kvar. Ända in i april, Då blir det obekvämt för rådjuren att nafsa av den första grönskan. Eller det sista av fjolårets. Sen när jag klipper, börjar blodmjölsbehandlingen av allt attraktivt. Det fungerar hyfsat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon