Lottas bonzai
Hej!

Jag gör något generalfel när jag rensar rabatter som gör att jag får kvickrot i dem. Bar jord är inte att leka med m a o.

Just nu gräver vid en häck i norrläge där jag skall sätta bl a alunrot för att dölja de gamla stammarna. Jorden är mest lera så jag skall jordförbättra en bit ned tänkte jag. Vidare skall jag gräva ned gamla tegelpannor som avgränsare. Nu infinner sig problematiken med min bara jord och kvickroten. Ogräset finns där inte idag och jag är "livrädd" att den skall gilla den renoverade rabatten. Markväv+barkmull som jag använt under en rosenrabatt känns inte rätt i kombination med perenner. Eller är det det? HJÄLP! Vad gör jag?

Tacksam för snabba svar. Kvickroten lurar cool.gif
Gunilla T
Om du får kvickrot i rabatterna måste det finnas rötter kvar sedan tidigare. Kvickroten börjar inte massinvadera en plantering bara för att jorden är bar så finns inget ogräs i häcken så behöver du inte oroa dig..

Däremot är det viktigt med rotspärr mot gräset så ev. närliggande gräs inte kommer åt att krypa in i rabatten. Kanske tegelpannor inte är den bästa rotspärren och tyvärr så fryser de sönder av frost och kyla på vintern.
Lottas bonzai
Tack Gunilla!

Hm. Både bra och dåligt med andra ord. Bra att jag inte har det i den här rabatten och dåligt att jag fått in det i andra. Bland annat bland mina dillpionerna... Eftersom du inte kommenterar om markväv och barkmull, skall jag tolka det som att du tycker att jag ska låta jorden vara bar?

Tegelpannor - då skipppar vi dem och hittar på något annat.

Gunilla T
Det är väl en smaksak om man vill lägga markduk och barkmull. Jag använder det inte eftersom jag tycker det är svårt att både gödsla och bearbeta jorden om man sätter markduk. Det går ju bra att sätta enbart barkmull också, den blir jord så småningom.

Jag gillar öppen jord och strävar alltid efter att växterna skall få vara primadonnor i rabatterna och inte växa ihop (det gör det ändå ibland förstås)

Överallt kan man läsa om att jorden måste täckas för att förhindra ogrästillväxt - själv börjar jag starkt ifrågasätta om det verkligen är så. Jag rensar inte speciellt mycket ogräs - har aldrig upplevt det som särskilt arbetskrävande. Men jag gör ett ordentligt underarbete - fuskar aldrig med det för då blir det evighetsproblem med ogräs.

Fröogräs kommer alltid men det är lätt att rensa bort - det kommer på våren så fort det blir lite varmare men är man då noggrann och rensar igenom trädgården en gång på våren så blir det inte så mycket mera, bara enstaka små ogräs dyker upp.

Det som är viktigt däremot är att försöka förutse hur naturen beter sig och där kommerna kanterna in. Kanter blir det alltid - hur man än gör och där måste man skydda rabatterna så att inte gräset kan växa in, det gör det omgående om man inte har något hinder.
kerstin z5-6
jag vet precis vad du talar om, omgiven av akrar sa spelar det ingen roll hur mkt jag rensar
Kvickrot invaderar snabbt varje oppen yta.Enda sattet ar att undvika oppen joer.Jag planterar mkt tatt, alltid tre perenner i triangel i stallet for en o hoppas pa sammaan vaxing o skuggning av marken fort.
I mellantiden -vata tidningar + bakmull mellan alla perenner
Fyll i "vokalerna " i texten ar inte hemma for tillfallet smile.gif
Lottas bonzai
Spännande! SÅ olika svar man kan få smile.gif

Gunilla, ja det är ju så jag känner d v s bearbeta och gödsla blir krångligare. Därav min tvekan.

Kerstin, Åkrar ja...mm jag bor granne med en och inser nu boven i dramat! Men plantera 3 i triangel i stället för 1, då blir jag ruinerad.

Vi bor på landet vid skogen och det har varit både åkermark och skog på tomten. Damen som ägde huset var en riktigt trädgårdsmadam med STORA rabatter, hade t om orkidéer i en del. Men det var innan hon blev gammal och inte orkade med längre. Och trädgården fick förfalla och starka växter som bergsklint, lungört, vallört, daggkåpa mf l började bre ut sig och tränga undan andra. Sen har det bara gått utför. Börjar jag i ett hörne för att få ordning så pajar det i andra hörnet av de 2000 kvadratmetrarna. Det får bli våta tidningar och barkmull och hoppas på guds försyn tills jag kommit i kapp!
kerstin z5-6
INT!RUINERAD BLIR MAN OM MAN KOPER ALLT, HANG KVAR HAR OCH SA DINA PERENNER SJALV.UTFORLIGA TIPS O RAD KOMMER I SADD O FOROKNINGSAVD VARJE VAR FROM JANUARI... LESSEN OKANT DATABORD SA SKRIKER INTE ,,, angel_not.gif
Lottas bonzai
Tack för tipset Kerstin! Har inte vågat mig in på sådd och förökning förut. Men nu ska jag in och bontanisera där. Sen finns det ju snälla trädgårdsvänner också. Skall till en sådan idag och se vad jag kan norpa åt mig biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon