Tucuman
Hej alla kunniga

Jag köpte två gullrankor på ica för några år sen, de var virade runt en sån där stång (vad de nu heter) mitt i krukan.
Jag ställde dem i köksfönstret där jag har kvällssol och de växer så att det knakar! yes.gif

Nu är det så att en av mina katter gillar att tugga lite på stammarna närmast jorden (mmm, sjysst, jag vet).
Jag rev ner allt (som för övrigt var duktigt invuxet i varandra) och klippte av de som var döda på mitten. Jag satte dem i en egen kruka och de tog sig direkt.

Nu har jag tre krukor med gullranka som håller på att ta över mitt kök. Helt ok, ja men jag skulle vilja sätta ihop dem i en kruka så att de börjar på samma ställe. Kan jag göra det och kan jag göra det nu mitt i sommaren??

Hur gör jag smartast för att inte döda mina kära plantor??
Ska jag ha en djup kruka? Vid kruka?
Kan jag sätta dem nära varandra eller försöka sprida ut dem i krukan?
Finns det såna där stödstänger att köpa som är längre? De som är i krukorna nu är ju ganska korta jämfört med växten.....

Bästa jorden för denna planta?
Bästa gödningen?

Jag har tagit vad jag haft hemma men tänkte om de ville ha något speciellt.....

Många frågor blev det, hoppas att någon kan svara. biggrin.gif

Kristina
Bassam
Hej

Du kan göra nu med stor kruka, de tycker om fuktigt jord, jord som har mycket lera , de behöver näring en gång på vecka från April till September.

H:Bassam

Tucuman
Tack för svaret smile.gif

Med stor kruka menar du djup eller vid?

Kristina
Red Top
En djup kruka kanske är att föredra, eftersom avdunstningen blir större ur en vid. Dvs du måste vattna oftare. En djup/hög kruka är kanske oxå mer lättplacerad.

Gullrankan ska inte stå i fuktig lerjord utan behöver torka upp mellan vattningarna, annars ruttnar rötterna. Använd vanlig blomjord.

Här kan du läsa lite om Gullranka smile.gif
Tucuman
CITAT (Red Top @ 18-07-2010, 09:02) *
En djup kruka kanske är att föredra, eftersom avdunstningen blir större ur en vid. Dvs du måste vattna oftare. En djup/hög kruka är kanske oxå mer lättplacerad.

Gullrankan ska inte stå i fuktig lerjord utan behöver torka upp mellan vattningarna, annars ruttnar rötterna. Använd vanlig blomjord.

Här kan du läsa lite om Gullranka smile.gif

Tack så mycket för svaret. Eftersom jag glömmer bort att vattna dem så får de torka ut mellan vattningarna, tror att det är därför de här mår bättre än de jag hade tidigare. De vattnade jag mycket mer...

Ska ta mig an mastodontjobbet nästa helg. Måste ju riva ner allt och frigöra alla stammar innan jag kan gör något..... Blir en del städande då katthåren följer med men det är det värt. smile.gif

Kristina
Red Top
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon