Tumpe
Har en grön krukväxt i fönstret och vill veta vad det är. Ovanpå jorden ligger en boll stor som en golfboll ungefär, ur "bollen" som är delad mitt itu kommer stjälken. Från stjälken går många småstjälkar med ca 5 blad på varje.

Någon som kan lista ut vad det kanske kan vara?
boxer2
CITAT (Tumpe @ 17-07-2010, 20:19) *
Har en grön krukväxt i fönstret och vill veta vad det är. Ovanpå jorden ligger en boll stor som en golfboll ungefär, ur "bollen" som är delad mitt itu kommer stjälken. Från stjälken går många småstjälkar med ca 5 blad på varje.

Någon som kan lista ut vad det kanske kan vara?

En bild på den kanske kan hjälpa. tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Jag tror att den du beskriver är den som dom kallar för "spam" men nu kanske man inte kan skriva detta pga S*P*A*M varning, jag provar i alla fall... Vet inte det latinska namnet.

Nä, jag misstänkte att det inte gick....
Men du vet att det finns vissa tabletter som män kan ta ibland (kanske kvinnor också?). De börjar på V, sista bokstaven är A. I mitten finns I A G R...
Så kallades växten på ICA-butiken. (?)
Kryddan03
Är det ett bönträd (Castanospermum australe)?
http://www.odla.nu/krukvaxter/castanospermum_australe.shtml
Sussie F-Flower
CITAT (Kryddan03 @ 24-07-2010, 23:09) *
Är det ett bönträd (Castanospermum australe)?
http://www.odla.nu/krukvaxter/castanospermum_australe.shtml

JA! I alla fall den som jag tänkte på!
Jag köpte en sådan till en släkting i våras men har glömt bort/ inte orkat ta reda på vad den hette på riktigt!

Tack, Kryddan! HUR kunde du komma på det? laugh.gif
Kryddan03
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-07-2010, 22:05) *
Jag tror att den du beskriver är den som dom kallar för "spam" men nu kanske man inte kan skriva detta pga S*P*A*M varning, jag provar i alla fall... Vet inte det latinska namnet.

Men du vet att det finns vissa tabletter som män kan ta ibland (kanske kvinnor också?). De börjar på V, sista bokstaven är A. I mitten finns I A G R...

rotfl.gif De måste ha lite snuskig humor på din ICA! Det har jag aldrig sett den kallas. a0a.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 24-07-2010, 23:15) *
JA! I alla fall den som jag tänkte på!
Jag köpte en sådan till en släkting i våras men har glömt bort/ inte orkat ta reda på vad den hette på riktigt!

Tack, Kryddan! HUR kunde du komma på det? laugh.gif

Jag vet att jag sett den i min ICA-butik och på blomsterlandet (Fast inte med det namnet du skrev - det hade jag nog reagerat på. wink.gif) och hade för mig att den hette något med "böna" så jag gick in och kollade på S-blommors och Blomsterlandets hemsidor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-07-2010, 22:05) *

hur vet du att denna medlemmen spammar ?

det är väl bara en vanlig ''medlem'' som undrar vad hon har för växt.

CITAT (boxer2 @ 24-07-2010, 18:38) *
En bild på den kanske kan hjälpa. tummenupp.gif

ja en bild hade hjälpt, det finns ju en del växter med en knöl som där sedan kommer ut blad/rankor ifrån.
Kryddan03
@Flaxss
Nej, jag tror inte att Sussie anklagar TS för spam. Det är bara det att vissa ord kan man inte skriva här på forumet utan de byts automatiskt ut med ordet spam.

Försök själv - t ex i testforumet - att skriva namnet på det "magiska" blå pillret för bl a män med erektionsproblem d v s spam (sista ordet i meningen skrev jag namnet men det blev genast utbytt). wink.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Kryddan03 @ 24-07-2010, 23:39) *
@Flaxss
Nej, jag tror inte att Sussie anklagar TS för spam. Det är bara det att vissa ord kan man inte skriva här på forumet utan de byts automatiskt ut med ordet spam.

Precis, det var exakt så det var!

Jag kunde inte skriva vad jag ville utan att "mina" ord blev utbytta!
Därför gjorde jag en förklaring direkt. den hamnade i samma inlägg!
smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Kryddan03 @ 24-07-2010, 23:23) *
rotfl.gif De måste ha lite snuskig humor på din ICA! a0a.gif

giggle.gif Ja, det kanske dom har... flirting.gif rotfl.gif

Det kan kanske bero på den andra halvan av det första latinska namnet... Vet inte.. laugh.gif
Jag tyckte i alla fall att det var ett kul namn, det var därför jag köpte den till min manliga släkting!

Nu är jag mest nyfiken om den verkligen ÄR den som Tumpe (TS) också menar?
Rihane
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-07-2010, 00:25) *
giggle.gif Ja, det kanske dom har... flirting.gif rotfl.gif

Det kan kanske bero på den andra halvan av det första latinska namnet... Vet inte.. laugh.gif
Jag tyckte i alla fall att det var ett kul namn, det var därför jag köpte den till min manliga släkting!

Vilken oväntad rolig tåt!

Med lite livlig fantasi blir inte bara sista delen utan även den första och mitten delen av det första latinska namnet passande. "CastaNoSpermum"
Kryddan03
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-07-2010, 00:25) *

Jag med! smile.gif
Tumpe
giggle.gif Vad roligt det blev!

Visst är det ett bönträd! Otroligt bra påkommet!

Tack!
Kryddan03
CITAT (Tumpe @ 25-07-2010, 21:59) *
giggle.gif Vad roligt det blev!

Visst är det ett bönträd! Otroligt bra påkommet!

Tack!

Vad bra! Var lite nyfiken på om vi hade gissat rätt. smile.gif
Tänk nu på att inte kalla den för Spamträd. wink.gif a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon