mino
Jag har en tom brant slänt ca 2 m hög och 8 m lång i söderläge. Jag behöver få dit marktäckare och har tänkt att använda mig av flocknäva som bas eftersom vi har så gott om dem så blir det ett ekonomiskt val... Jag har också lite befintliga rosor som jag skulle kunna ta dit bla 5 the Fairy och 2 Butterflies cover som skulle kunna funka och kompletteras med ytterligare några ex. Men det känns så ospännande med rosa rosor och flocknäva! Rosorna skiljer sig inte heller åt så där värst i färgen på bladverket mot flocknävan Kan ni komma på några växter som skulle kunna få lite fart på det hela och bryter av flocknävan i både färg och form? Allium skulle kanske kunna vara något men vad mer? Gärna nåt som inte vissnar ner helt på vintern!

mojan
Såg att min kommun hade kombinerat en näva med Lammöron i en slänt. Kan det passa?
Om det är torrt i slänten så trivs den nog.
Ophelia
Kanske kan kombinera med gräs som ger lite höjd eller buskar som kan trivas i läget och som oxå ger höjd? Sedan är stäppsalvia trevliga. Sedan ska du givetvis fylla slänten med lökväxter, de skulle nog stormtrivas där. Där kan du ju välja mellan tulpaner, narcisser, allium m fl. Vill du ha in näva som är långblommande i rosa finns ju spansknävan som är ganska tacksam. Sedan finns det Iris germanica (tycker att den är ganska dekorativ med sina lansblad även efter blomning). Finns även annat, det är lite beroende på jorden i slänten.
mimmi 1
bergnejlika är en favorit hos mej.. blommar i mycket starkt rosa, och bladverket är grågrönt... tål torka jättebra, och är superfina i slänter och stenpartier!

blodnäva har även den en stark rosa färg, och lyser upp... Strandtrift är också jättefin, bildar en grön tuva och blommar i starkt rosa med 30 cm höga blomstänglar...
en tuva med lite högre gräs är alltid snyggt till!

mino
Jättebra tips, jag tror att det kan bli fint med Lammöron och Iris och Blodnäva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon