|
Piccante
17-07-2010, 20:10
Peter Siepen säger i Aftonbladet att han är upprörd över svenska mäns dåliga stil och tillägger att han även är bekymrad för deras hälsa. http://www.aftonbladet.se/debatt/article7474772.abÄr det okej att gå i urtvättade formlösa badbyxor på stranden? Ska man gå i badkläder på stan? Själv bryr jag mig inte så mycket om hur folk klär sig men jag tycker det är lite opassande med bar överkropp och badshorts när man går i mataffärer.
bergvallmo
17-07-2010, 20:17
Jag känner själv att jag inte skulle vilja gå i bikini på stan. Bor numer i ett mindre brukssamhälle och kan tänka mig hur människor skulle fundera. Men samtidigt är jag förtjust i Pridefestivalen, där folk är som de är.. fast de e ju en annan sak förstås
Tycker inte att nån har att göra med hur man ser ut på stranden ... fet eller smal eller sk. normalviktig ... kort eller lång ... tajta badbrallor eller pösiga shorts, bikini eller baddräkt eller vad som helst.
Men ... att gå med bar överkropp (karlar) på stan eller i butiker ... det tycker jag är äckligt ... motbjudande! Likaså om kvinnor går i behå och shorts el kjol ... det hör inte hemma på allmän plats!
Bengalow
17-07-2010, 21:06
Hade jag mött Peter Siepen på stranden så hade jag kastat upp mitt maginnehåll! Han är nog det mest osmakliga kräk som finns!
Biggan_
17-07-2010, 21:09
CITAT (netha @ 17-07-2010, 22:03)  Tycker inte att nån har att göra med hur man ser ut på stranden ... fet eller smal eller sk. normalviktig ... kort eller lång ... tajta badbrallor eller pösiga shorts, bikini eller baddräkt eller vad som helst.
Men ... att gå med bar överkropp (karlar) på stan eller i butiker ... det tycker jag är äckligt ... motbjudande! Likaså om kvinnor går i behå och shorts el kjol ... det hör inte hemma på allmän plats! Håller fullständigt med dej Netha!
Huggorm
17-07-2010, 21:30
CITAT (Bengalow @ 17-07-2010, 22:06)  Hade jag mött Peter Siepen på stranden så hade jag kastat upp mitt maginnehåll! Han är nog det mest osmakliga kräk som finns! Nu är vi överens igen
Snöflinga
17-07-2010, 21:31
Det stör mig inte att folk går omkring med bar överkropp ... utom när man sitter till bords och äter
Bengalow
17-07-2010, 21:41
Du är välkommen på ett eller ett par glas öl, Huggorm - vi hade nog kunnat komma överens om mycket här i livet!
ingrid fuxwall
17-07-2010, 21:54
Har inte läst bifogad länk men undrar om det är en allmänn åsikt att enbart det vackra folket ska få klä av sig till baddräkt och doppa sig i vattnet
Huggorm
17-07-2010, 21:57
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-07-2010, 22:54)  Har inte läst bifogad länk men undrar om det är en allmänn åsikt att enbart det vackra folket ska få klä av sig till baddräkt och doppa sig i vattnet Bland utseendefixerade metrosexuella människor som Peter Siepen och motsvarande är det nog en allmän åsikt.
ingrid fuxwall
17-07-2010, 22:02
CITAT (Huggorm @ 17-07-2010, 22:57)  Bland utseendefixerade metrosexuella människor som Peter Siepen och motsvarande är det nog en allmän åsikt. Då får man vara glad över att bo lite vid sidan av dessa människor
Annie-72
17-07-2010, 22:03
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-07-2010, 22:54)  Har inte läst bifogad länk men undrar om det är en allmänn åsikt att enbart det vackra folket ska få klä av sig till baddräkt och doppa sig i vattnet Nix, alla har rätten att klä av sig i bikini eller badbyxor och bada på allm badplats.. Gärna nakna där det är OK eller nattetid när allmänheten sover. men tycker det hör till hyfs att klä på sig när man går in i butik eller sätter sig till bords...
Bengalow
17-07-2010, 22:16
Vi har varit en enda gång i Båstad, inte under tennisveckan, och maken till slafsigt folk har jag aldrig sett! Blekfeta saker i morgonrockar ärvda av en urfader från Östermalm tog sina morgondopp kl 8. När dom kommit upp ur vattnet igen, så syntes jag att det var direkt otjänligt att bada. Vi åkte hem!
zaaritha
17-07-2010, 22:31
Folk får klä sej hur de vill! Bara inte när jag ska äta!
Aqvakul
18-07-2010, 06:16
CITAT (zaaritha @ 17-07-2010, 23:31)  Folk får klä sej hur de vill! Bara inte när jag ska äta!
Red Top
18-07-2010, 08:39
Om man tar sig tid att läsa hela debattinlägget, så skriver faktiskt Peter Siepen(som jag för övrigt tycker är ett härligt inslag i den allmänna tråkigheten  )om ett hälsoproblem. "Jag kanske kastar sten i glashus med min Kalle Anka-garderob och det kan tyckas elitistiskt att jag men min goda fysik lägger ut texten angående mindre välsvarvade karlar. Men jag är faktiskt ärligt bekymrad, för jag vet att när magen blir för stor befinner du dig i riskgruppen för så kallade välfärdssjukdomar. Livet blir sig inte likt om du drabbas av en hjärt- eller kärlsjukdom och familj, barn och vänner riskerar att förlora en närstående.
Förmodligen äter du fel och är inte tillräckligt fysiskt aktiv, men det går att med ganska små medel göra något åt sin situation."Rubriken på inlägget står som vanligt skvallerblaskan AB för.
*Stintan*
18-07-2010, 08:59
Somliga gör visst allt för att få visa upp sig och få uppmärksamhet. Vad hade han varit utan sin iögonfallande klädstil? Jag kan inte komma på något bra han gjort iallafall.
Och jag visste inte vem Peter Siepen var utan att googla...  Han ja! Honom känner jag igen, utseendemässigt men inte annars. Antar att det är en sån där "allmänbildningsperson", antingen vet man vem han är eller så vet man det inte...  Men jag vet att jag tycker att man ska vara fullt påklädd när man går och handlar eller äter offentligt.
Ophelia
18-07-2010, 16:18
Personligen tycker jag inte att jag har med att göra om folk går i slafsiga badkläder. Lika lite som jag har med att göra när Rodman föredrog att gifta sig i brudklänning eller när Siepen klär sig i sina dräkter.
Däremot tycker jag, som en del redan skrivit, att allmänt hyfs och vett gällande påklädnad är trevligt i restauranger, affärer och dylika ställen. Tycker även att det faktiskt är värre med de människor som sexar på allmän badstrand för sitt eget (och kanske enstaka individer) skull och får en kick av detta.
Siepen lägger fram det hela och försvarar med att han är orolig för människors hälsa. Det är ju väldigt rart av honom att vara så mån om människors väl och ve. Tycker dock att han uttrycker sig på ett sätt som speglar hans ganska stora jag-mentalitet. Varför gnälla över människors garderob på en badstrand när han, enligt honom, är bekymrad över hälsotillståndet. Ja, Siepen kastar verkligen sten i glashus gällande det garderobsmässiga. När det gäller hans fysik är det väl bara att gratulera till hans goda fysik. Själv sänker jag blicken, suckar över mitt utseende, rycker på axlarna, sväljer gråten och tar en chokladbit till och hoppas livet snabbt ska fara förbi så jag slipper skämmas över mig själv. Vet att ute i landet finns det många med mig som känner detsamma varje gång vi läser dessa nyheter (nyheter??) i tidningarna. Är det någon överviktigt som INTE vet att det är ohälsosamt??!!
Huggorm
18-07-2010, 16:36
Hälsoaspekten är förmodligen bara ett svepskäl, huvudsaken för Peter Siepen är det visuella, den blänkande fasaden
*Stintan*
18-07-2010, 16:41
CITAT (Ophelia @ 18-07-2010, 17:18)  Personligen tycker jag inte att jag har med att göra om folk går i slafsiga badkläder. Lika lite som jag har med att göra när Rodman föredrog att gifta sig i brudklänning eller när Siepen klär sig i sina dräkter.
Däremot tycker jag, som en del redan skrivit, att allmänt hyfs och vett gällande påklädnad är trevligt i restauranger, affärer och dylika ställen. Tycker även att det faktiskt är värre med de människor som sexar på allmän badstrand för sitt eget (och kanske enstaka individer) skull och får en kick av detta.
Siepen lägger fram det hela och försvarar med att han är orolig för människors hälsa. Det är ju väldigt rart av honom att vara så mån om människors väl och ve. Tycker dock att han uttrycker sig på ett sätt som speglar hans ganska stora jag-mentalitet. Varför gnälla över människors garderob på en badstrand när han, enligt honom, är bekymrad över hälsotillståndet. Ja, Siepen kastar verkligen sten i glashus gällande det garderobsmässiga. När det gäller hans fysik är det väl bara att gratulera till hans goda fysik. Själv sänker jag blicken, suckar över mitt utseende, rycker på axlarna, sväljer gråten och tar en chokladbit till och hoppas livet snabbt ska fara förbi så jag slipper skämmas över mig själv. Vet att ute i landet finns det många med mig som känner detsamma varje gång vi läser dessa nyheter (nyheter??) i tidningarna. Är det någon överviktigt som INTE vet att det är ohälsosamt??!!
jag sitter här och undrar  sedan när fick man inte vara sig själv vem har sakt att vi ska se ut som utsvultnna fågelungar  Människor är olika konstruerade och har olika gener och olika bakrgund,även Peter Seipens kan drabbas av övervikt.lätt att sitta och skryta när man är i sin bästa ålder !ni skulle sett mig innan jag fick två barn och tio magsår !  alla männislors liv kan ändras snabbt även dom som tror att de är perfctionismen i ett skal ¨så det så  hatar det här att alla ska vara stöpta i samma form och tillhöra det vackra folket (ja de tror ju det)Smal är inte det samma som vacker ! PS!skönhet är något som också sitter på innsidan av människan
Farbror Blå
18-07-2010, 22:03
Jag är rätt trimmad, har inte ett uns övervikt och kan nog bära mina badshorts med stil. Men inte skulle jag för det gå med bar överkropp på stan.
Efter fyra barn hade jag samma vikt som jag hade som 18-åring ... inga bristningar eller annat synbart att ha fött barn. Men inte sjutton skröt jag om det ... jag önskade bara att jag skulle få lite hull på kroppen och se ut som en "riktig" mamma ... litegrann som min egen mamma ... barnen skulle ha en mjuk famn att ligga i. Nu äntligen håller jag på att lyckas med att få "bilringar" och "kärlekshandtag" och mage som inte är konkav.
Saker händer i livet !tex ämnesomsättningen osv,men att vara mager är ju inte alltid vackert eller hur,vältränad !ja hur är man då ?vem bestämer vad som är "normalt"eller inte ?.Har själv varit supersmal blivit erbjuden modeljobb osv,i dag ja så är jag en lagom lönfet mormor och all sin da det går väl ann det också:)fast visst ville man vara smalare men då fick jag sluta äta,min ämnesomsättning ligger på gränsen och annses därför inte vara försvarbar för medicenering.Ja ! så här går jag nu med mina kärlekshandtag och tycker att !tja det får väl vara så då,gubben tycker ändå att jag är läcker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|