Full version: Isolerad grund.
Masaniello
Jag funderar på att bygga ett växthus som ska vara anslutet till min bostad. Tanken är att växterna som mestadels är suckulenter ska få växa så att säga på ¨friland¨ och slippa ifrån sina trånga krukor. Men hur gör man med grunden att få den isolerad? Sockeln till växthuset blir en fortsättning av husgrunden.
Ingrid på Västkusten
Frilandsplanterade suckulenter året runt?

Tja antingen kör du mkt stora urnor / palntkärl inomhus elelr så frilandsbäddar
men det är bäst att i så fall lägga in en jordvärmekabel om bäddarna skall vara direkt i backen.
Botaniska i Gbg har ett sinnrikt system. De har murat jättelika tråg av lecablock som de har slammt å målat.

Annars så hade jag anlagt en riktig grund alltså husgrund men Du måste fundera på avlopp å dränage. Personligen valde jag bort detta när vi byggde uterumet som vi nu hålle rpå med. Vart för komplicerat.

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
medan jag göt betongplatta på grusbädd med vattenburen värmeslang ingjuten i betongen och allt sitter ihop med huset -se Vinterträdgårdsbyggealbum
Värmekälla är pelletspanna

nåja -JAG göt inte LOL smile.gif
Så småningom funderar jag på lite större odlingsplatser för större växter -just så de ska slippa krukorna -men det får vänta en stund -ska ha upp dörr till huset först smile.gif
Ingrid på Västkusten
Både Kerstins och mina svar innebär en hel del kostnader å jobb ;-)

men det beror på hur köldhärdiga suckulenter Du har å andra sidan ;-))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon