Full version: Senapsskörd
sara i landet
Jag har försökt hitta info om senapsfröodling, men inte lyckats. Jag chansade och sådde både svart och vit senap ändå. Nu har de satt massor av små fröskidor efter blomningen men när skördar man fröna och hur?
kulnog
Vänta tills skidorna är "frasiga", sedan krossar du baljorna och siktar genom nät.
sara i landet
Det ska bli spännande!
Låter man skidorna sitta kvar på plantan tills de blir frasiga?
blomkronan
Jag har oxå letat runt efter hur man ska göra. Här hitta jag en tråd från förra året, hur gick det för er som odla då? Knytt skörda i början av augusti... hur gjorde ni andra?
Min buske är långt ifrån "klar"... (tror jag) ändå förodlade jag två planter, och direktsådde dom andra i juni.
[attachment=53249:senapsskidor.JPG]

blomkronan
Hitta en sida med svar blush.gif det tar 45-50 dagar för senapen att bli klar säger dom här... nu vet jag inte vilket land det är...

Nu kolla jag mina anteckningar, det var i början av maj jag satte mina frön. Det är ju ca 90 dagar sedan!
sara i landet
Tack för tipsen!
Ja mina är oxå bra mycket äldre än 50dgr och fortfarande helt gröna. Kålfjärilslarverna började kalasa för några veckor sen. Efter att jag plockat bort dem har de inte återkommit (än i alla fall!)
blomkronan
Luskat lite mera och hitta att det tar 4 månader för senapen att bli klar hos oss i sverige, och att det inte går att odla senap ovanför uppland för där hinner den inte bli klar.

Senapsplantorna ska bli lite gula i färgen innan man skär av dom och hänger dom att torka inomhus. När skidorna är ordentligt torra kan man lätt mosa/krossa dom försiktigt i typ en påse. sen får man nog försöka sila dom på något vis, och fröna ska torka ett tag till.
Sen får vi göra vår goda julsenap biggrin.gif

sara i landet, i vilken zon bor du i?
sara i landet
Ja senapen är efterlängtad! Tycker aldrig affärens är stark nog! Jag är inte säker på om jag tillhör zon 4 eller 5 men jag bor i Småland så det är ju söder om Uppland i alla fall yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon