Lazon

Jag har fått gröna larver på min pelargon inomhus och de äter upp bladen, är det någon som vet vad det är och hur man får bort ohyran ? Jag har lagt upp en film på youtube som visar hur det ser ut, på länken nedan:

Film på larven

Bassam
Hej

Jag tycker att den ser ut som Nattfjärilslarv. så jag rekommendera plockning.

Obs

du kan lägga täck under växter se skak växter , de ska ramla så du kan borta dem.
H:Bassam
Orkidétjuven
Prova tvätta rent plantan från möjliga ägg och plocka bort krypen. Sätt ner små provado piller i jorden som sedan växten tar upp i sitt system och gör den oätlig för små kryp.
Lazon
larverna är ca 6 mm långa och 1 mm tjocka så det är väldigt svårt att se dem om man inte plockar bort ett blad och skakar mot bordet har även hittat dem på mina streptocarpus där de äter upp blommorna och suger ur bladen så att det blir en tunn hinna kvar, kan det verkligen vara nattfjäril ? är inte de larverna större ?
Åsa, mälardalen zon 2
Larverna är bara någon mm då de kläcks ur äggen men de växer sedan snabbt, jag tycker det är enklast att mosa så små larver för hand och pelargoner har hyfsat stora blad så det borde inte ta så värst lång tid att inspektera varje blad och mosa alla larver under 1-2v tid. Man kan även ruska till plantorna och mosa alla larver som trillar ner. När det gäller fjärils och stekellarver är oftas handjobbet mer effektivt + billigare och miljövänligare än div. medel.

Det på streptocarpus låter inte som samma larv eftersom du säger att den suger där, jag gissar att de du hittat där är amerikansk blomtrips el. annan trips som är mycket vanliga på det släktet, de har också larvstadier. De suger på bladen och äter upp pollenet i blommorna som blir fula och här är det i stort sett bara provadopinnarna som har effekt (man bör sätta ner pinnar i alla blommor som står i samma fönster)
Bassam
Hej

Provado kan döda insekter som suga men deras nya generationen man döda genom tvätt med såpvatten eller med värdiga olja som förbjuda att andas så vi döda dem och dem ska inte komma eller vi kan minska dem och det blir bra med balans med naturen..
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon