Palla
Hej!

Vårt plommonträd lossnar det stora barkbitar från när man petar lite längst ned på stammen och det är lite "som sågspån" innanför. Det ser ut så här:
[attachment=52404:ODLA___CIMG0355.JPG].

Vårt äppelträd är ännu värre, man sjunker lätt in med en sax om man petar längst den på stammen, det är alldeles "svampigt", plus att marken har "havererat" vid stammen.
[attachment=52405:ODLA___CIMG0352.JPG] och [attachment=52406:ODLA___CIMG0353.JPG].

Vi har ärvt träden och de är ganska gamla. De ger frukt än så länge.

Kan man rädda dem, kan de överleva några år till eller borde vi ta ner dem och plantera nytt?
Kan det vara något i jorden eller är det träden som håller på och "lägga ner"?

Jättetacksam för svar.

smiley_small_hug.gif confused.gif
Cilla
Exakt vad för rötsvampar detta är kan jag inte säga, men det är normala ålderstecken. Plommonträdets bark vittnar om en hög ålder för arten, och försvagningar som åldern ger skapar ingångar för svamp. Plommonträd blri inte så gamla, hög ålder är 50 år och mindre för vissa sorter. Äppelträdet ser också ut att ah åtskilliga år på nacken, men de kan leva flera hundra år. Någon gång kan det ha legat gräsklipp eller en lövhög mot stammen, eller så har det fått en stöt eller annat som gjort att svampen hittat in.

Jag skulle behålligt dem båda men satt ett nytt plommonträd där det passar om jag fortsatt ville ha plommon.

I övrigt måste man se mer av träden för att kiunna säga vad du ska göra för att stärka dem att leva med sina rötsvampar. Lokalt där rötskadan redan skett gör man normalt ingenting.
Bassam
Hej
Det är svårt att försörja dem.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon