Lilla hjärtat
Hej!

Jag har två sparrisbönor i växthuset. De har massor av jord att växa i, men jag tycker att de växer förskräckligt långsamt. Är det någon som har erfarenhet av att odla sparrisböna och vet hur det ska vara eller har något tips på vad jag borde göra?

Vänligen
//Linda
fuchsian
Lilla Hjärtat,

Även i mitt växthus har det stått stilla nu ett tag, även att jag gödslade bara 2 veckor sedan, vi får skylla på vädret. Jag brukar hålla koll allt konstigt som man kan få på växterna och duschar vissa av dem med vatten och aningen grönsopa, det skadar inte, men de flesta små elakingarna sätter inte bo så lätt.
Lycka till ..... tummenupp.gif Fuchian ....
Lilla hjärtat
Den ena har faktiskt börjat sticka i väg lite nu. Den fick en stödpinne och började slingra sig. Men jag undrar om den kommer att hinna få några bönor i år. Fast hoppas, det gör jag smile.gif

//Linda
Jultorpet
Mina är ca 1,5-2 m höga nu, en är nog högre ändå. Tror det börjar komma lite blomknoppar också. Har aldrig provat dom förut så det ska bli intressant.
Lilla hjärtat
Oj! Mina är 3 dm. Lite skillnad. Kan du inte berätta hur du gjorde? När du sådde, vad du låter dem växa i - både storlek på kärl och typ av jord. Har du dem i växthuset? Hur gödslar du? Nyfiken! smile.gif

//Linda
Jultorpet
CITAT (Lilla hjärtat @ 24-07-2010, 22:01) *
Oj! Mina är 3 dm. Lite skillnad. Kan du inte berätta hur du gjorde? När du sådde, vad du låter dem växa i - både storlek på kärl och typ av jord. Har du dem i växthuset? Hur gödslar du? Nyfiken! smile.gif

//Linda

Köpte frö från Impecta när de hade erbjudande på grönsaks- och sommarblomsfrö i början av juni, blev alltså sådda ganska sent, en bit in i juni.
Sådde i 7x7 cm krukor, några frön i varje, i P-jord från Hasselfors (tror jag), i växthuset.
Planterade sedan ut dom direkt i jordsäckar i växthuset när de började växa på höjden. De hamnade i Haga plantjord med lite extra gödning (Chrysan) eftersom jag gjort slut på Balkong- och växthusjorden som jag har till tomater och gurka. Har nog 5-6 plantor/säck.
Har ett stort växthus (9x30 m) och de växer slingrande på snören mot söderväggen.
Har droppbevattning och köpte en enkel gödseldoserare till anläggningen för några veckor sedan så nu har de fått lite flytande näring några ggr.
De har blommat ett tag nu, fina ljuslila blommor, och det finns små tunna spretiga bönor på gång.
Ska bli kul att se hur långa de blir.
Lilla hjärtat
Tack! Det kanske var den sena starten som gjorde det. Och gödningen. Är så osäker på det här med gödsel till bönor. Har hört att de tar till sig kväve från luften och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Ska definitivt göra ett nytt försök nästa år.

Det vore jätteroligt om du kunde berätta vad du tycker om bönorna när du har testat dem!

Ha det så gott!
//Linda
Jultorpet
CITAT (Lilla hjärtat @ 09-08-2010, 20:53) *
Det vore jätteroligt om du kunde berätta vad du tycker om bönorna när du har testat dem!

Ja, det ska jag försöka göra för bönor blir det! Dom växer fort!

Här kommer några bilder.

Det är nästan svårt att se vad som är bönor och vad som är stjälkar, ännu värre på bilden!

[attachment=53712:IMG_9829.jpg]

Hur vet man när man ska skörda dom då?

[attachment=53713:IMG_9832.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon