mariaz
Är det någon som har någon erfarenhet av Amerikansk blåbärsbuske i zon 5-6 vad ska jag tänka på?
fuchsian
CITAT (mariaz @ 18-07-2010, 10:54) *
Är det någon som har någon erfarenhet av Amerikansk blåbärsbuske i zon 5-6 vad ska jag tänka på?

hej mariaz,
Det som jag kom tänka på att de får extra näring och vatten. Mina har redan frukter på gång, även att det är deras första sommar och blev sent planterade.
En tänkvärd sak är att du har minst en till av de amerikanska blåbären, även att de kan vara självfertila, så min trädgårdsmästare gav mig detta råd och jag kommer att ha frukt att äta om ett tag.
Kanske nån annan vet mer, men jag delar det jag har sett att funka och vi hör nog till samma zon.

..... Fuchian ...
Ophelia
Inte i zon 5 men däremot i zon 3. Kan inte tänka mig att det skiljer så mycket i skötsel mellan dessa zoner. Fuchian har redan nämnt att det kan vara bra att ha koll på om buskarna är självfertila, det är ingen nackdel att ha två eller fler sorter även om de skulle vara självfertila. Buskarna gillar/har behov av att planteras i surjord (roddisjord eller blanda själv). Gillar även att planteras i sol (bären blir godare och fler) samt i lugnt läge. Bra att stödvattna vid torka för att slippa kartavfall (trivs i fuktig jord men den får inte vara blöt) Jag har gödslat med roddisgödning under våren men inget efter midsommar. Beskärning ska ske måttfullt och ta bara bort de grenar som är skadade eller gamla. De brukar sätta frukt på fjolårsskotten. Själv har jag marktäckning kring buskarna av allåkerbär. De verkar trivas bra ihop. Faktiskt en plantering som inte kräver mycket alls mer än att de får en släng av roddisjord (för att bibehålla ph-värdet) och gödsel på våren samt vattning vid torka. Buskarna blir ganska snygga i färgen under hösten.
fuchsian
Det var ju det med rododentronjord som jag glömde nämna till dig.
jag använde ocjså torrmull UTAN näring som en komplement enl. vad han sade till mig,
Förlåt, jag missade det viktigaste, men du har nu fått det mesta råd till dina buskar .... happy.gif tanksprid ibland .... Fuchian ...
kerstin z5-6
Upphojd ,torvparti ar bra,dranage viktigt i z5-6
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon