Full version: Ruttna hängpetunior!
ellenfiatim
confused.gif Varför ruttnar blommorna på min dubbla hängpetunia? Bara blommorna, inte resten av växten. Det enda jag kan tänka mig är att den fått för mycket vatten, men det händer fast det varit så torrt hos oss tidigare i sommar(Borlänge). Tips någon? help.gif
Red Top
Regnar det hos dig nu? I så fall är det inte konstigt. De dubbla petuniorna är mycket känsliga för regn.

Blommorna skrumpnar och "ruttnar" så fort de utsätts för väta; regn eller en missriktad dusch av vattenslangen.

Beror förmodligen på att blombladen sitter så tätt att det inte torkar upp mellan dem.
fuchsian
CITAT (ellenfiatim @ 18-07-2010, 12:01) *
confused.gif Varför ruttnar blommorna på min dubbla hängpetunia? Bara blommorna, inte resten av växten. Det enda jag kan tänka mig är att den fått för mycket vatten, men det händer fast det varit så torrt hos oss tidigare i sommar(Borlänge). Tips någon? help.gif

Samma elände hos mig. var ute och kollade mina odlingar och växthus. jag har betunior i blomlådorna bl.a. och som du säger, de hinner inte öppna sig innan de hänger ner som sju svåra år!...... confused.gif jag har några plantor som marktäckare i mina stora krukor i växthuset, där växer och blommar de så fram med saxen nästan dagligen. Jättestora blir dom. de som är ute, slokar och man får ju anssa flera gånger, planterna är buskiga och fina. Jag tror arr solen kan ha skuld i detta. dom i växthuset når inte sol, är bakom gardin, så värmen kan det inte vara.
Förra året hade jag fullt med vita betunior på en plantering och dessa blev så fina och massor av blommor under hela sommaren. trots det höll jag lite efter dom, men jag har en fin bild av dem. alla var vita.

Jag brukar kolla i blomfästet om jag anar nåt, men har inte upptävkt än några odjur. ..... confused.gif fuchian..
netaave
Är det inte bara så att dom blommat över då? Man måste plocka bort blommor på den varje dag, varje blomma håller bara några få dagar, Plocka bort den inkl blomstjälken så kommer det nytt hela tiden.
fuchsian
CITAT (netaave @ 18-07-2010, 14:19) *
Är det inte bara så att dom blommat över då? Man måste plocka bort blommor på den varje dag, varje blomma håller bara några få dagar, Plocka bort den inkl blomstjälken så kommer det nytt hela tiden.

Det kan vara orsaken, men hur mycket man plockar och grejar så ändå finns det mer att plocka. Jag vill ha dom väl förgrenade så jag brukar starta så fort de har fått sin nya omplantering. Älskar dessa små gulliga raringar. Min vaforit är den lila med mörka ränder. ...... Fuchian ...
kentbra
Välj en annan sort Hängpetunia till nästa år.
Vill ni ha dubbla blommor så välj "conchita" enkla men många blommor välj "Surfinia Million Bells" istället.
Båda sortern finns i massor av färger och självreppellerade. Vilket innebär att de tappar de flesta blommorna av sig själva, när de blommat.

Ju enklare man gör det, desto mer tid har man till annat.

Kent
Red Top
Om man väljer att satsa på petunior, måste man, som netaave skriver, räkna med att plocka bort vissnade blommor dagligen. Gör man inte det, så bildas frökapslar, vilket gör att blomningen inte blir lika riklig. Har själv ett hundratal som jag putsar/rensar ung en gång om dagen. Det blir en vana, och tar inte särskilt lång tid.

Blomsterprakten man får uppväger besväret. smile.gif
ellenfiatim
Tack för alla svar....vissna blommor plockar jag varje dag!! Men det är nog vattnet som är boven mad.gif Köper en med enkla blommor nästa år bravo.gif
Aqvakul
Mina dubbla vita har blommat jättefint i år - men det gäller som sagt att plocka bort visset varje dag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon