CITAT (ellenfiatim @ 18-07-2010, 12:01)

Varför ruttnar blommorna på min dubbla hängpetunia? Bara blommorna, inte resten av växten. Det enda jag kan tänka mig är att den fått för mycket vatten, men det händer fast det varit så torrt hos oss tidigare i sommar(Borlänge). Tips någon?

Samma elände hos mig. var ute och kollade mina odlingar och växthus. jag har betunior i blomlådorna bl.a. och som du säger, de hinner inte öppna sig innan de hänger ner som sju svåra år!......

jag har några plantor som marktäckare i mina stora krukor i växthuset, där växer och blommar de så fram med saxen nästan dagligen. Jättestora blir dom. de som är ute, slokar och man får ju anssa flera gånger, planterna är buskiga och fina. Jag tror arr solen kan ha skuld i detta. dom i växthuset når inte sol, är bakom gardin, så värmen kan det inte vara.
Förra året hade jag fullt med vita betunior på en plantering och dessa blev så fina och massor av blommor under hela sommaren. trots det höll jag lite efter dom, men jag har en fin bild av dem. alla var vita.
Jag brukar kolla i blomfästet om jag anar nåt, men har inte upptävkt än några odjur. .....

fuchian..