Full version: Råd om bot sökes
Platinum
Har precis varit ute och dragit upp sockerärtor från mina terasskragar då det var dags för plantering av nya fröer, konstaterar så att en näst översta facket i mittensektionen blivit bebodd av jordgetingar.

Min fundering är nu om det finns något sätt att "utrota" boet så de tar sitt pick och pack och flyttar till annan håla.

Gift har jag inte haft i åtanke då jag har grönsaker växandes runt om och även har odlingarna i anslutning till ett vattendrag som faller inom kategorin skyddsområde för vattentäkt.

Om det är ett omöjligt projekt att få bort dem, finns det då någon tid på dygnet de är mindre aktiva så att man kan gå runt och vattna utan att vara orolig att bli stucken.
Myosotis
Nej, du kan inte få dem att flytta. Om du vill utrota dem utan att använda gift kan du hälla stora mängder kokande vatten i hålet. Se upp, de brukar vara väldigt aggressiva.
malcolm
Jag vet en som gick ut med dammsugaren och helt enkelt sög upp dem, sedan fick dammsugaren stå och gå en timme på gräsmattan tills de var döda men man bör ha heltäckande klädsel när man utför denna operation.

Iklädd regnställ med uppfälld huva och tyllgardin framför ansiktet. naughty.gif

[attachment=52422:tyll.JPG]

Helläderhandskar eller tjocka gummihandskar rekommenderas och så skall man dra ner ärmarna över handskarna och tejpa i skarven annars kryper de in och sticks ändå vilket jag råkade ut för fast i mitt fall gällde inte jordgetingar men det spelar mindre roll. Kan vara bra att ha en keps, typ basebollmössa under huvan för att få tyllgardinen en bit ifrån ansiktet.
Platinum
Skall avvakta ett par dagar och se hur mycket de cirkulerar kring när man rör sig i området, skulle de visa sig vara för ettriga provar jag skållning då.
Huggorm
Jag vill också ha en å som rinner förbi tomten, det hade varit perfekt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon