Full version: udda Bi?
vildvittra
snubblade över flera Bin(?) jag aldrig sett förut vid stugan på Dalarö, vad är det för sort tro?
det roliga var att de samlade massor av pollen på undersidan av rumpan, och hade inget på benen
först tänkte jag att det kanske var bara en som var lite speciell men räknade ihop till fem-tio st

amaira
Det är ett litet gulligt buksamlarbi som Ruda ska svara på biggrin.gif . (finns många arter, i alla fall flera, jag kan dem inte)
Gossen Ruda
Det finns inte bara många arter, det finns ett par släkten också. smile.gif Jo, Amaira är så rätt ute det är ett buksamlarbi. Jag är nog dessutom ganska säker på att det tillhör släktet Megachile, dvs ett tapetserarbi. Namnet har de fått för att de skär ut små bitar av blad som de sen klär in bocellerna med. Det går åt en hel del bitar om det finns många bin i närheten och då kan man hitta utskurna halvcirkelformiga hål i blad. Detta år har varit bra för tapetserarbina, jag har aldrig sett så många. Jag har tom sett två bihonor flyga med bladbitar vilket jag aldrig sett tidigare. Tur för dem att jag i det närmaste tagit sabbatsår från insamlandet i år. biggrin.gif Skall jag försöka mig på en artgissning är jag ute på gungflyn för jag vet inte vilka bin som finns på Dalarö. Förmodligen fler än här hos mig men skulle det vara här hade jag gissat på ett Stocktapetserarbi, Megachile willughbiella.
vildvittra
vad häftigt!! då vet jag lite mer i alla fall, får gå och spana efter håliga blad
de är väldigt kvicka är en sak som är säker,vet inte hur många gånger jag smygit runt blommorna, siktat in objektivet och så har de helt fräckt bara flugit iväg:)

tack för era svar:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon