Full version: Pioner
flouee
Jag håller på att anlägga ett par pionrabatter men är lite bekymrad vad gäller planteringsgroparna. Jag har grävt dem 50x50cm stora, men bara 40cm djupa. De flesta säger att de ska vara minst 50cm djupa, men det är så fruktansvärt mycket sten och rötter att jag undrar om det verkligen är nödvändigt... Vad säger ni?
mimmi 1
vad ska du plantera? jag menar, är det gamla pioner, eller nyinköpta? en tumregel är väl att inte plantera djupare än de växt tidigare, så är det nyinköpta exemplar, så är ju 50 cm alldeles för djupt, medan gropen kan vara lämplig om det är en gammal planta...
Däremot så är det alltid bra att gräva en ordentligt djup grop, och sedan fylla på med jord, då luckrar man upp i planteringsgropen. hoppas du förstår hur jag menar !
Lycka till med dina pioner, dom är ljuvliga!
Sussie F-Flower
Jag tror att 40 djup räcker om du har vidden i gropen. Jag gjorde nyligen en ros-pionrabatt och grävde en hel oval "grav"... sweatingbullets.gif Drygt eller ganska precis 2 m lång, ca 1,30 där den är som bredast och 30-33 cm djup. (Under gräsmattan hade det gått en väg så det var GANSKA så packat med grus och sten kan jag lova...) Därefter lade jag i platonmatta efter kanterna för att förhindra ogräsintrång. Platonmattan höjde jag upp ca 13-15 cm från gräsmattenivån, så det blev ca 45 cm djupt totalt.

Bredvid stod redan en gammal pion som jag inte har rört. Jag såg en rotstump när jag grävde och roten som jag såg var på ca 20-25 cm djup.
flouee
Jo, jag vet att de inte ska sättas särskilt djupt, men gropen måste ju fortfarande vara större än plantan smile.gif Men då hoppas jag helt enkelt att 40cm duger för dem...
varghem
sätt dom så kanten på krukan eller jordytan sitter i kanten på det nya landet... varken högre eller lägre så blir det nog bra
mino
Nej det borde inte vara nödvändigt, pioner har knölar som ska ligga några centimeter under jordytan och de trycker sig ofta uppåt. Jag har grävt upp gamla pioner och det är tveksamt om de ens hade rötter så långt ner som 40 cm.
Ezereht
En till fråga om nyanlagda pioner så att säga... när dom blommat ut och börjar sätta frö, ska man klippa bort fröställningarna då för att låta kraften hos plantan gå till etableringen?
mimmi 1
CITAT (Ezereht @ 26-07-2010, 12:43) *
En till fråga om nyanlagda pioner så att säga... när dom blommat ut och börjar sätta frö, ska man klippa bort fröställningarna då för att låta kraften hos plantan gå till etableringen?

puffar upp frågan lite, eftersom jag har samma fundering wink.gif
Ezereht
Äsch jag klippte av mina nu i alla fall. Tror jag gjorde det förra året också. "busken" ser snyggare ut då.
mimmi 1
laugh.gif samma här ! ibland är det segt med svaren här och jag orkade inte vänta.. men det är väl som med andra växter skulle jag tro... ta bort den vissnade blomman, för att ge kraft åt tillväxten på plantan.

om man inte vill spara fröna förståss, men pionfrön orkar man väl inte vänta på?? tar ju flera år mellar sådd och blommande planta....
Ezereht
Precis, så tänkte jag också. Om 10 år kanske jag inte ens bor kvar här naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon