Lillpluttan
18-07-2010, 20:46
Hej!
Har fina, stora pioner längs ena gaveln på vårt nya hus. Jag höll på att ta bort de vissna blommorna när jag fick se att på några grenar fanns frökapslar. Kan man så dessa för att få fler pioner? Hur gör man i så fall? Vet inte vilken slags pioner jag har, men bifogar ett par bilder, kanske det hjälper.
Ny och grön i trädgården...
Lillpluttan
[attachment=52439:Kapsel_p__pion_1.JPG]
[attachment=52440:Kapsel_p__pion_2.JPG]
[attachment=52441:Pioner_1_R.JPG]
[attachment=52443:Pioner_2_R.JPG]
octachoron
18-07-2010, 23:15
De svarta fröna i kapslarna går bra att så.
Det kan dock ta upp till två år för ett blad att dyka upp ovanför jorden. Finns knep för att skynda på processen, har själv bara sått på vanligt sätt direkt i skyddad rabattjord. Fick några pionplantor på detta sätt men det dröjer länge tills de blommar.
mamamaggan
19-07-2010, 00:06
Jag har sått pioner i en av mina pallkragar. Sådde i kurkor ( lerkrukor ) som jag grävde ner i jorden och om jag inte kommer ihåg fel så kom det upp något blad efter ett år och efter två år så var det en riktig liten planta. Sådde på hösten , augusti - september.
Glömde att säga att fröerna måste vara ordentligt mogna först. När kapslarna börjar öppan sig är det dags att skörda fröerna.
Lillpluttan
19-07-2010, 11:42
tack för era svar! Då väntar jag tills frökapslarna öppnar sig så jag kommer åt de svarta fröna. Jag ska testa och så dem, kan ju vara spännande att se hur jag lyckas...
Lillpluttan
kerstin z5-6
20-07-2010, 11:05
sen tar det 3-5 innan de blommar
Lillpluttan
20-07-2010, 12:43
Tack för förvarningen, Kerstin! Då vet jag att det är ingen idé att vänta på blommor de närmsta åren...
Ett annat sätt att så pioner, värt att prova är detta:
ATT SÅ PIONER PÅ ANNORLUNDA SÄTT
Enligt Johan Pettersson
Pionfröerna skördas då fröbaljorna spricker upp. Oftast har pionfröer en mörk färg från brunt till blåsvart men det finns även gula och ljust bruna frön. De skördade fröerna läggs öppet i rumstemperatur och får torka under några veckor. Frön som skrumpnar ihop eller känns mjuka bör sorteras bort innan sådd då de i regel inte är utvecklade.
Då man vill starta groningen läggs pionfröerna på fuktig vitmossa i en plastburk med lock gärna genomskinlig så att man kan följa utvecklingen. Vitmossan kan hämtads i naturen och användas som den är. Den är jättebra eftersom den minskar risken för svampinfektioner i sådden. Innan man sår kramar man ur mossan något så att den är lätt fuktig. Fröerna fördelas ovanpå mossan och efter förslutning ställes burkarna i rumsvärme. Stapla dem gärna på synlig plats så man har koll på vad som händer.
Första antydan till grodd syns efter ungefär en månad och efter två månader är groddarna ett par centimeter långa.
Då är det dags att placera burkarna i kylskåpet. I kylskåpstemperatur utvecklas sedan hjärtbladen. Först ändrar grodden färg och sväller strax nedanför fröskalet. Efter ytterligare en tid delar sig grodden på samma ställe och i delningen börjar karaktärsbladet att växa fram. Grodden skickar också ut sidorötter under kylskåpsförvaringen.
Efter tre månader i kyl är det dags att skola plantorna i krukor med jord.
Ställ dem under lysrör, där de får växa vidare tills det är dags att sätta ut dem i maj.
Låt dem stå i sin kruka på skyddad plats första vintern.
Lämplig tid att starta sådden är månadsskiftet oktober - november.
Detta har jag provat med bra resultat.
Man sparar ju ett år på detta viset.
Åh! Skojigt sätt, detta måste jag prova!
mamamaggan
24-07-2010, 19:18
Det ska provas här också ! Lät kul och spännande .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.