mimmi 1
18-07-2010, 21:40
[[size="3"]size="3"]Har Backtimjan i en släntrabatt, den har växt i rasande fart, och är så fin när den blommar. MEN jag blir tokig på ogräs och vanligt gräs som växer mitt i... backtimjan blir ju som en tät matta, och jag tycker det är så svårt att komma åt att dra bort allt gräs som kommer mitt i, överallt! Har någon ett bra tips för att undvika detta elände? det är helt klart den jobbigaste växten i min trädgård, att hålla fri från ogräs!
Tycker om den i övrigt, men funderar starkt på att ta bort den.....
Ophelia
18-07-2010, 22:28
Först riktigt rensa bort alla rötter och jox i jorden. Lägga tidningspapper (blött) runt plantan och täcka med jord och låta vara tills baktimjan grenat ut sig och slagit rot i jorden samtidigt som tidningspappret förmultnar. Fortsätta rensa noggrannt och lägga tidningspapper med jord ovanpå vartefter den grenar ut sig och täcker.
mimmi 1
18-07-2010, 22:49
det låter lite omständigt.. men är nog bra. men jag har ett täckt område på ungefär en kvadratmeter, ska jag ta upp allt, och börja om från början då? kanske är en bra idé ? får nog göra så till hösten kanske....
mimmi 1
23-07-2010, 21:25
Eller finns det någon med annat förslag? naturligtvis är det väl bara att bita ihop och rensa, men backtimjan är tät och svår att komma igenom liksom, drar jag upp grässtrån, så följer det med en liten tofs med backtimjan också..

eller så går stråna bara av, och roten är kvar.. suck!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.