Rihane
Jag köpte en krollilja på en växtmarknad i början på juni. Den har blommat wub.gif och blommat över.
Vad gör jag nu? g.gif
Plantan har börjat bli brun, är det normalt eller håller den på att torka bort?
Ska jag klippa bort det vissna? Hur gör jag med löken kan den stå kvar ute?
Jag har försökt att söka mig fram till svar och hittade inte så mycket mer än att den är den tåligaste liljeväxten vi har och att den är flerårig. Det tolkar jag som att jag bara låter den sköta sig själv. confused.gif
mamamaggan
Krollilja kan du låta stå kvar ute i rabatten. Du undrar om du ska klippa ner den men den har väl fått frökapslar ?

Jag klipper aldrig ner mina och tar vara på fröna för att så och få nya krolliljor.
Rihane
Krollliljan har fått frökapslar. Ska försöka hinna med att få åt mig dom innan dom släpper. Hade det varit en vit krolllilja hade jag lagt ner mer krut på just det. Det jag läst mig till om krolllilja är att det finns enklare sätt att föröka dom än med frön. Man ska visst ta "fjäll" från löken, tror jag det kallas, så får man snabbare blommor. Hur lång tid det skulle ta förstod jag inte.

Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar för krolllilja att blomma om man förökar via frön?
mamamaggan
Det tar åratal att få frösådd krollilja så stor att den blommar. Har också hört talas om det där med fjäll. Du kna googla eller kankse söka här så hittar du säkert hur det går till.
Rihane
Tack då vet jag det thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon