Farstabo
19-07-2010, 07:40
[font="Book Antiqua"][/font]
Lecakulor har jag använt både som vattenmagasin och dränering hos växter.
På sommaren har utekrukorna fått ett lager i botten, har även prövat att lägga kulorna ovanpå jord för att hålla kvar vattnet i krukorna. Allt efter vad jag läst som rekommendation.
Det är ju bra.
Det är sen problemet kommer för mig. När vi ska byta jord i våra krukor, så brukar vi tömma ut jorden i våra land. En slags återvinning :-).
Nu kan vi inte det känner jag det som, lecakulorna följer med, och visst kanske det är bra för dränering i land också.
Vet inte varför jag är tveksam att få ut dem i land, allt annat som man komposterar mm förändrar ju konsistens, men lecakulorna förändras inte.
Skriver det här för jag är nyfiken på hur andra gör.
Så skriv gärna och berätta, tar gärna emot tips.
Man kan väl lägga dom i nåt slags nät / nätpåse i botten på krukan. Då är det bara att lyfta på påsen sen och återanvända.
Jag hade lecakulor i botten på en stor blomlåda på ben, nu när jag bytte till ny grönska så tömde jag allt på gräsmattan. Får sätta mig där en solig dag och sortera, om jag orkar.
varghem
19-07-2010, 14:14
Jag häller ut sånt i landet.... vid omgrävning så försvinner det ju ner i jorden och det kan ju inte vara skadligt.
Malin_MeL
19-07-2010, 14:48
jag brukar lägga ett lager fiberväv mellan lecakulor och jord, då kan man återanvända dem och jorden åker inte ner och blandar sig med dem.
men en hel del häller jag ut i landen, det dränerar ju där oxå. alla växter behöver ju luft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.