angylp
Tänker köpa extra belysning som ska användas vid förodling. Finns det någon skillnad mellan vanlig lysrör och "lysrör med full ljusspektrum"? Det senare begreppet läser jag i en katalog från Willab Trädgård. Funkar det alltså lika bra att köpa lysrörarmatur+lysrör (från t.ex. Billtema) ?
Ingrid på Västkusten
Fullspektrum skall efetrlikna dagsljuset, de ljusrör vi använder i vanliga fall i våra kontro t ex har mera förskjutet spektrum så de är varmvita. Växterna uppskattar fullspektrum mera....men man kan ju köpa en Biltema armatur åsså en växtrör :-)
Bara å knalla in å beställa en 83 elelr en 84 åsså i Din wattstorlek köp gärna så lång armatur Du kan. Glöm inte att det oftast tillkommer konsolkostnad å kedjor och att växterna skall va tio cm eller så ifårn ljusrören.

Hälsar Ingrid
angylp
Tack för svar Ingrid! Vet du också om det går att köpa lysrörsarmatur från t.ex. Bilteam och sedan köpa lysrör med full ljusspektrum separat ?
Eva i Västerås
Det går alldeles utmärkt att köpa armatur på ett ställe (IKEA hade förut en med kedjeupphäng, t.ex. Vet inte om den finns fortfarande) och lysrör någon annan stans.

MEN!!!
Man ska visst i stället för svindyrt "fullspektrumrör" lika gärna kunna köpa "dagsljuslysrör" som har ett spektrum som är fullgott för växter och som kostar som de varmvita. Kolla på varuhus eller hos lamphandlare.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Visst kan man köpa fullfärgslysrören separat. Det finns dessutom nya med mkt bätrte brinntid och det ger verkleigen en skillnad på plantorna - vidare tycker då jag att det är snyggare ljus med om man skall leva med sina växter. Om Du t ex kikar i Hemköp så ser ju alltdi frukt å grönsaksdiskarna så otroligt fina ut det är p g a ljuset, fullspektrum.
Och en tumregel för kompaktare ljus är oftast ju blåare ju emra kompakta plantor.

Hälsar Ingrid

PS Fullspektrumslysrör är dagsljus-lysrör. Oftast är sk 'växtrör' dyrare.....när de marknadsförs som växtspecialare.
kerstin z5-6
njae -inte märker jag nån större skillnad på de som Eva i Västerås rekommenderar -och fullfärg -
Antar att du menar kallvita 900 serien lysrör Ewa? Tycker de ger minst lika bra som fullfärg och de blålila har snarare sämre effekt än 900 på fröplantor i alla fall , för att inte tala om hur växterna ser ut under det blå skenet sad.gif
Ingrid på Västkusten
Heja 84:an säger jag bara. Sällan har jag haft växter som ser snyggare ut under dem eller 83:an går bra med. OBS nu menar jag mina krukväxter -> de får ju ock lampa på vintern.
'Ärver' man lysrör är de ju oftast varmvita - se upp med beg lysrör då de kan tappa mkt i effekt efter ett år, de varmvita har halverad effekt efter ett år oftast även om leverantörernas lampor blir bättre å bättre.

Hälsar Ingrid
Helen i Piteå Zon 5
Idag har jag varit på nästan alla butiker i stan och sökt lysrör i 900-serien, men icke, nicke, det finns inte, så nu blir väl det till att pröva fullfärgslysrör, jag kör annars med Floura, men kul att kolla ifall jag ser någon skillnad. /Helen
Men är fullfärgslysrör varmvitt sken???Ska det inte vara vit eller kallvit????
kerstin z5-6
Vaa -ska tala med min leverantör om de går under annat namn -åttifyror kanske LOL smile.gif Annars får han ringa åt kollegan i Pite smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2004, 19:54)
Vaa -ska tala med min leverantör om de går under annat namn -åttifyror kanske LOL smile.gif Annars får han ringa åt kollegan i Pite smile.gif

Ja, fråga gärna, för på de flesta ställerna visste dom inte ens vad jag menade med 900-serien. På ett elföretag!!! ...skulle dom kunna ta hem ifall jag visste säkert vad jag skulle ha, men han sa att dom var heeemskt dyyyra!!! Elkedjan hade lysrör som heter 840, dom hade visst blått sken. /Helen huh.gif
kerstin z5-6
puh rolleyes.gif blink.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif återkommer
De kommer att ligga ute med bild på florums hemsida inom nån dag -där ska all info finnas
Den summa som anges där gäller då även armaturen -men de passar alltså i vanliga 58 or
Ska ändå kolla om jag får fram det tidigare
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Ibland är det en siffra före 84 ibland en efetr typ en nolla beror på vilket fabrikat. Bra elaffärer skall veta vad en '84' är för något. Vi köper dem inne i Gbg på Drottningatans ljus och el elelr så bestälelr vi dem i en butik närmare hem. Inget konstigt alls.
83 går också bra.

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
Nu har jag köpt en begagnad armatur, men grejerna är rätt gamla och lysrören är matta och det ena flimrar, men dem hade jag ju ändå tänkt byta ut mot 84:or eller 83:or. Men så var det resten: i armaturen sitter det ju glimtändare och reaktor också. Hur vet jag om de behöver bytas?
Betty
Om jag nu inte är alldeles "ute och cyklar"... - Det är dax att byta glimtändare om lysröret flimrar.
Susanne i Linköping
Oj, det var snabbt svar, tackar! Ja, det är säkrast att det är billigt när man köper begagnat, för ofta är grejerna inte precis i nyskick. Vi får väl se vad min armatur går på i slutänden när alla dåliga delar är utbytta. Clas Ohlson 325:-, min begagnade 75:- + nya rör + glimtändare + kabel (fast det kanske inte finns på nya takarmaturer heller) + lite färg där den gamla är avskavd + ?
kerstin z5-6
Nu finns infon om mina rör inne på sidan

"Lysrörsarmatur för utomhusbruk
Exaktor 2412 2 x 36 W-sprider ljuset 180 grader

2 st lysrör 36W/965,
Dagsljusrör med kallvitt ljus - lysrör för växter."

Övrig info finns nu att se på

lysrör på Florums sidan

De finns även som 58 W i 900 serien -
36 w x2 armaturen ska alltså heta /965 för att det ska vara "rätt"
Bilderna kommer från mitt orangeri smile.gif
Har även testat fläkten som verkar bra med temp o så smile.gif
Hälsar K
Helen i Piteå Zon 5
Tack Kerstin för din information, nu har jag skrivit av den , så då ska det väl kunna fixas. /Helen
Ingrid på Västkusten
Vilken man föredrar till sina växter, 965 elelr 840 eller 830 är välan en smaksak för båda två fungerar bra och ger bra resultat men ljusutbytet är bättre för 840 d v s de håller bättre längre å tappar inte effekten lika snabbt åsså är de väl i inköp i en vanlig affär (här i Gbg) också billigare.

Växterna märker nog ingen större skillnad men plånboken får väl säga sitt också. Eller är vår elaffär dyrare? Även om de kostade lika mkt så skulle jag välja 840 istället, för när det gäller kallare sken såsom 965 då tar vi hellre till metallhalogen. Just 830/840 är mkt vänligare ljus att ha inomhus ( om man nu inte gillar lysrör inomhus).

Funderar Ingrid
jerpan
Jag såg på Bauhaus att de har bra priser på växtljusrör.
Susanne i Linköping
840 eller 830, jag hittar ingetdera. Bara 827. Måste jag släpa mig in till specialaffär i centrum (avskyr centrum)? Och vad kostar lysrör ungefär (så att jag inte köper för billiga och får fel sort)?

Dax att börja med frösådderna snart ohmy.gif så jag måste ha tag i lysrör!
Helen i Piteå Zon 5
Jag köpte lysrör som heter 840 och dom kostade 55:-/st. betydligt billigare än Flourarören som kostar 79:-/st. Dom på elaffären skulle kunna ta hem lysrör som heter 965- dagsljus, men han sa att dom var mycket dyrare och hade likadan funktion som 840. Så nu testar jag ifall jag märker någon skillnad. /Helen
kerstin z5-6
jag har nog fått specialpris på mina ..har ju tumme med min"elpatron -smile.gif
Spännande att höra om du ser nån skillnad-jag tycker det -men inbillnigens kraft är stor smile.gifsmile.gif det vet jag smile.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 31-01-2004, 21:26)
Dom på elaffären skulle kunna ta hem lysrör som heter 965- dagsljus, men han sa att dom var mycket dyrare och hade likadan funktion som 840.

Precis min åsikt :-)
Plånboken talade och skillnaden för växterna tror jag är nil.
Den lilla mängd mera blått ljus som skall finnas i 965 motiverar inte det högre priset alls.
Och skilladen lär inte märkas på växterna.

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
Nu har jag fått tag i 840-rör och nya glimtändare. Men de förbaskade lysrören flimrar fortfarande! Är det reaktorn som är dålig? Rören blinkar alltså inte, ljuset bara fladdrar lite. Men så ska det väl inte vara? sad.gif
kerstin z5-6
nej så ska det inte vara -nåt glapp har du , men var -?
TeliaNet
nej inget glapp alls skulle jag tro. mina rör slutar flimra efter ca 2 min.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon