Sarasl
Hej!

Har en lång, brant, torr och solig slänt som behöver en marktäckare (eller flera!). Den är ny för i år och varje gång det regnar börjar erosionen... Tänkte att en effektiv marktäckare skulle hjälpa till att binda jorden. I övrigt har jag bl.a. rosor och nävor där men de sprider sig inte nog snabbt wink.gif Har t.o.m. funderat på jordreva (som verkar fröså sig där vare sig jag vill eller ej) men den kanske dräper allt annat? Alla förslag tas tacksamt emot!

Soliga sommarhälsningar,
Sara zon 5
Ophelia
Kantnepeta (Nepeta fassenii), stäppsalvia (Salvia nemorosa), malört (Artemisia), trädgårdssolvända (Helianthemum sulphureum), lammöron (Stachys), timjan (Thymus), backnejlika (Dianthus deltiodes) m fl.

Sedan kan du ju peta in en massa lökar där av exempelvis tulpaner och narcisser som älskar att stå torrt under sommaren.
Moonwind
Hej.

Vet inte om du kan tänka dig att plantera buskar? Om det är ett alternativ för dig kan du satsa på
Stefanandra Crispa. En relativt snabbväxande och låg, mjukt rundad buske med flikiga blad och små vitgula ganska obetydliga blommor. Sidogrenarna rotar sig och så småningom täcks hela slänten. Frisk o lättskött.
Busken får en behaglig blekgul färg på hösten.

Sarasl
Tack för tipsen! Kantnepeta, salvia och lammöron blir nog riktigt bra. Frågan är bara om de sprider sig så snabbt som jag skulle vilja wink.gif Får kanske se till att plantera riktigt tätt!

Stefanandra har jag svårt att tänka mig hur det skulle se ut tillsammans med rosor... Vill gärna ha lite "gammaldags" känsla över rabatten så det passar till huset. Men jag har en annan torr slänt längre bort från huset där S. crispa kanske passar så småningom smile.gif

Ha en fortsatt trevlig sommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon