Rospinglan
19-07-2010, 15:06
Jag var skeptisk om det skulle bli några meloner. Första gången jag odlar dessa. Har försökt pollinera och jag har virkat kassar till alla 13. Idag tog jag ner den första och det har varit mödan värt! Jättegod.
Vilken sort odlar du?
Själv har jag 'Emir', en gul melon som smakar ungefär som Cantaloupe, och vattenmelon 'Sugar baby' som vi har skördat en på.
Rospinglan
20-07-2010, 07:23
Jag har Galia, och idag är det dags att ta ner nästa.
sara i landet
20-07-2010, 18:39
Vad roligt!
Vad ska man göra för att få skörda så här dags?
Rospinglan
22-07-2010, 09:52
Jag sådde inne i mitten av mars. Imitten av april fick de flytta ut i växthuset, där jag hade värmefläkt.
Jag har också klippt in skott efter 5.e bladet. Var dock lite för girig och sparade 4 frukter på varje planta, 5 på en. Den med 5 ger mindre frukter. 3 är nog perfekt, precis som det står i böckerna. Jag har i alla fall lärt mig något.
Nästa år funderar jag på Sugar baby, det verkar som många odlar den.
Anette W
23-07-2010, 08:40
Hej Rospinglan!
13 st! Härligt, först trodde jag (dum nybörjare) att du hade 13 st på samma planta. Jag har en Sweetheart med 3 tennisbollstora meloner och efter dessa 3 kom inga honblommor på ett bra tag. Nu är det någon honblomma på gång igen, men då kanske jag inte ska pollinera dem då?
Har en Sugar Baby också men den har inte mått bra. Kanske den var torr när jag köpte den. Den växte inte på läääänge och har inte börjat blomma förrän nu. Undrar om det är för sent för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.