Moonwind
19-07-2010, 17:41
[attachment=52480:Liljor.jpg] Denna lilja köpte jag på Lidl förra sommaren. Blommorna var då ganska blekt rosa och inte speciellt vackra men dom skulle ändå bara tillfälligt fylla ut en plats i rabatten där andra perenner redan gjort sitt. Priset var lågt och några namnangivelser fanns förstås inte.
Inte hade jag räknat med att den detta år skulle både ha förökat sig och visat sig ha en helt underbar rosa nyans.
Tänkt om någon "förståsigpåare" kunde ge mig ett tips om vilken sorts lilja detta är. Många har frågat och det hade varit kul att kunna ge ett svar.
Annie-72
19-07-2010, 19:08
Kan dessvärre inte namnge den då jag inte är någon liljeexpert... Dock vill jag hålla med dig att den var riktigt fin....
Myosotis
19-07-2010, 19:22
ja, jättefin! Du hade tur, Lidl brukar bara sälja skräpväxter annars, köpte ett körsbärsträd i våras som visade sig knappt ha några rötter i den stora fina fuskkrukan. Det dog naturligtvis.
Moonwind
19-07-2010, 20:13
Myosotis
Då har jag haft tur flera gånger. Har köpt både en Kerriabuske och en ros som båda haft jättefina rotsystem. Men man får kanske kolla extra noga när man köper växter ute i dagligvaruhandeln. Man vet ju aldrig varifrån deras växter kommer och ingen av dom anställda vet, eller kan ge besked.
Ett kraftigt rotsystem är inte alltid bra. Har växten stått länge i krukan kan den ha fått s.k. "rotsnurr"och inte heller det är speciellt lyckat. Visst kan man lossa rötterna och skära några hack under rotpaketet men växten försenas alltid i sin utveckling.
Mitt råd är att alltid lossa växten från krukan och kolla rotsystemet. Det brukar jag göra oavsett var jag handlar. Ännu har ingen protesterat.
Myosotis
19-07-2010, 20:31
Ja, så kunde man ha gjort, det hade jag inte en tanke på. Tack för tipset! Då skulle jag haft ett träd i ena handen och en kruka med jord i den andra.
Hoppas du får svar om din fina lilja! Du kan ju annars testa att fråga i prydnadsväxtavdelningen också, det är inte alla som läser i alla avdelningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.