Full version: orkidé vatten?
micke06
Frugan har flera orkidèr och de mår ju bäst av att vattnas med regnvatten.

Men nu är jag osäker om jag har drömt eller hört/läst att det går lika bra att använda vattnet som lämnar i torktumlaren.

Tacksam för svar!
Myosotis
De behöver mjukt vatten, här har jag så mjukt vatten så jag vattnar dem med kranvatten. Man kan också sila kalkhaltigt vatten genom vitmossa. Kondenserad vattenånga som det är i torktumlaren är i princip destillerat vatten som man kan hälla i stykjärnet också, mjukare finns inte.
micke06
Tack för svaret!

Här har vi enormt kalkhaltigt vatten... Jag tycker ju det borde funka med vattnet ur tumlaren.

Det blir väl att pröva på en orkìdè och se hur det går smile.gif
fuchsian

Jag brukar fylla en hink med vatten från kranen och låter den stå till nästa dag. fyller en annan hink med det översta vattnet och resten till slasken. Tungmetaller och klor lägger sig gärna i botten och även att vi har bra vatten här, så denna procedyr gör jag alltid med mina orchideer. Gödslar under blomtiden, annars blir det bara det jag skrev om.
Innan dog mina orkideer, men detta tips har räddat dom och de är flera år gamla.
det går ju att pröva sig fram ..... Fuchian.
polecat
Jag vattnar mina orkideer med mitt kalkhaltiga kranvatten och de blommar jättefint ändå.... (har inte berättat för dem vad de får för vatten......)
ängsvädd
Det beror på vilka orkidéer man har, hur känsliga de är för hårt vatten.

Om man låter kranvattnet stå i en hink över natten så försvinner bara kloret, inte kalken.
Lottas
Orkidéer har nog väldigt olika krav. Jag har gått över till hydrokultur med mina phalaenopsis. De står alltså med rötterna i vatten hela tiden och vi har mycket hög kalkhalt i vårt vatten. Men precis som polecat har jag inte berättat för växterna att de inte tål kalk och jag har heller inte viskat ett ord om att de absolut inte får ha vatten kvar på fatet... wink.gif
och ja, de blommar varje år ca 4-6 månader i sträck.
fuchsian

Det var ju klorhalten som tog död på mina orkideer, men även en del av kalken faller ner.

Tro katten detta, för jag själv tål inte klor och river mig som bara den efter duchen om jag inte har preparerat mig med allergitbl. först.

Inga duchcremer som orsakar detta, enbart vattnet är som en eld, urk! Inte u ndra på att dom på hudklin fixar massor av skit att ta, men en hudkräm för bäbissar fungerar bra. ....fuchian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon