Thalassa
Vi har de senaste två veckorna upptäckt stora hål i vår trädgård. Hålen har grävts nära stranden, på öppen synlig och oskyddad plats, så syftet borde inte vara att bygga bo utan snarare att den som grävt letar efter något. Vilket sorts djur kan vara skurken bakom de stora hålen? Jag har absolut ingen aning. confused.gif

Hål Det lilla är cirka 15 cm i diameter och det stora cirka 40x20 cm. Djupet cirka en halv meter på det stora och de två hålen tycks vara förbundna med varandra.

Hål Det stora hålet.

Gossen Ruda
Jag skulle nog främst gissa på grävling, den har en enorm grävkapacitet. Den kan ha grävt upp ett getingbo eller sorkbo.
Thalassa
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2010, 21:35) *
Jag skulle nog främst gissa på grävling, den har en enorm grävkapacitet. Den kan ha grävt upp ett getingbo eller sorkbo.

Kan vara vilket som, det bor i alla fall möss (vet dock inte om det är sorkar också) bland stenarna i strandkanten. Sedan har jag sett att det finns något jordgetingbo i närheten också. Vad gör man åt detta då, ingenting? På två veckor har vi upptäckt de där hålen + ett stort till på ungefär samma plats.
Gossen Ruda
CITAT (Thalassa @ 19-07-2010, 21:48) *
Kan vara vilket som, det bor i alla fall möss (vet dock inte om det är sorkar också) bland stenarna i strandkanten. Sedan har jag sett att det finns något jordgetingbo i närheten också. Vad gör man åt detta då, ingenting? På två veckor har vi upptäckt de där hålen + ett stort till på ungefär samma plats.

Fyll igen det. biggrin.gif
Thalassa
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2010, 08:09) *
Fyll igen det. biggrin.gif

Bra råd! blush.gif Fast jag tänkte mer på om det finns något sätt att förhindra en massa nya hål, men det får väl visa sig hur grävvillig grävlingen egentligen är. Den kanske är nöjd nu. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon