Full version: få bort såpnejlika
pysslingen
Hej!
Har ett perennland där såpnejlika (tror de heter så) håller på att invadera. Jag skulle helst vilja få bort det mesta för att plantera andra växter. Tror ni jag kan riva bort det mesta och behandla med rondup?
Har även 2 låga spireabuskar som jag vill flytta. Ska jag vänta lite längre fram till hösten eller nu. De har blommat över.
Tacksam för svar coolgleam.gif
Sollan A
Rensa, rensa, rensa... Själv använder jag aldrig gift i trädgården.
Undvik att flytta något nu när det är så varmt och torrt, avvakta till slutet augusti/början seeptember.
Lycka till
Gunilla T
Såpnejlikan är ett gissel...den fanns lite överallt när vi flyttade hit till gården men den går att få bort. Rensa, rensa och gräv upp så mycket du kan av rötterna. Den trasslar tyvärr in sig i andra växter. Det går inte att spara "lite grann" av den utan man måste försöka utrota den. Så fort den sticker upp måste man dra bort skottet, det får inte bli grönt för då växer den till sig igen. Att trötta ut den är vad det handlar om, tar några år. Ett annat sätt är att täcka allt men då bör nog täckningen ligga kvar tre år, den har tjocka rötter.

Jag skulle heller aldrig använda gift i trädgården.
Gossen Ruda
Jag tycker det finns roligare saker att göra än att rensa, rensa, rensa, gräva, gräva, gräva... biggrin.gif För mig blir det Roundup, mycket mer tidseffektivt men smaken är som den berömda bakdelen.
smuleborg
Vi hade ett bestånd av såpnejlika på framsidan (tillsammans med toppklocka och vårkrage, de enda som på framsidan överlevt flera år av "förfallen trädgård" - tidigare ägare - , det säger väl allt). Första trädgårdsåret grävde vi ytterst noggrant bort allt, forslade bort växter och jord. Såpnejlika frösår sig också, om det inte är alltför stor yta, gräv inte bara bort plantorna, byt ut jorden också.

Det kan finnas såpnejlikarötter under gräsmattan, klipp gräsmattan regelbundet.

Gift förekommer inte heller i min trädgård, och - fröna i backen. Tänk på det! Och det går fortare att gräva bort.
Sollan A
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2010, 10:44) *
Jag tycker det finns roligare saker att göra än att rensa, rensa, rensa, gräva, gräva, gräva... biggrin.gif För mig blir det Roundup, mycket mer tidseffektivt men smaken är som den berömda bakdelen.

Jag rensar inte särskilt mycket (förutom såpnejlikan) jag planterar tätt, tätt i stället.... whistling.gif
HelénE
Såpnejlikan: Antingen får du rensa, och rensa och rensa år ut och år in, eller så får du marktäcka den. Ska du göra om rabatten helt kan du ju gräva upp det som går, marktäcka och sen anlägga en ny upphöjd rabatt ovanpå.

Själv låter jag såpnejlikan sprida sig vart den vill för den blommar när det mesta andra blommat ut här så då gör det inte så mycket.

Spirean flyttar du bäst till hösten. Jag flyttade en i slutet av september och den tog sig jättefint.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon