Digger
Jag har ett apelsinträd satt på kärna som nu står i växthuset. Jag skulle tro att det är 15 år gammalt. Det får automatisk bevattning varje dag och tycks ha en ohämmad tillväxt. Det har nu slagit i taket och grenarna däruppe tvingas böja sig (det är ca 2,5m till nocken, nu kommer det att slå i taket inomhus!). Det har bildats jättestora taggar på dom övre delarna. Det kommer massor av blad överallt men längre in mot stammen på lägre höjd har blad gulnat. Krukan den står i är nu så tung så det krävs två personer för att flytta den.

Hur ska man göra? Jag tar in trädet på vintrarna och har det inomhus på ljus plats och då brukar det avstanna i tillväxten men det växer ikapp på somrarna, speciellt sen jag blev med växthus för två år sen så har det växt till sig ordentligt på somrarna. Kan man klippa ner det? Ska man kapa toppen? Korta in grenar? Kanske forma det lite snyggt? Det har aldrig blommat.

Växthuset driver verkligen på växterna, jag har även en större kaktus där inne för första gången i år och den trivs verkligen, jag har aldrig sett så många gröna blad på den! Även oliven stormtrivs. Alla får bevattning 15 min varje dag, det tycks behövas i värmen.
Alexander-VG-zon3
roligt att den växer så bra, citrusar trivs bra i växthus.

du kan toppa in alla långa skott till hälften eller till 4-8bladpar, noder. du toppar strax ovanför en nod, bladpar, bladknopp.

att den får gula blad kan vara början till näringsbrist.

har du tur så kanske den vill blomma snart.
Digger
Tack, har nu tuktat det lite samt duschat av det ordentligt! Här är en bild på trädet:

Apelsinträd

Ezereht
Det är lustigt med foton, man får verkligen inget perspektiv. Du skulle ställt nån bredvid wink.gif Ser ut som en liten krukväxt ^^ Men väldigt grön, tät och fin.
Alexander-VG-zon3
väldigt vackert apelsinträd, roligt att ha en växt som man tagit hand om så länge och som trivs såväl. då får du hoppas på blommor snart då. än är det ju ett ungt apelsinträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon