|
Har länge funderat på att testa Litter Kwitter och toalettträna kissarna... Busungarna är ju fortfarande väldigt unga (5 månader) och intelligensen är det ju inget fel på så jag tror att dom skulle kunna lära sig det snabbt! Nån annan som har testat? För er som inte hört talas om det så är det ett kit man köper för att stegvis toalettträna sin katt och efter några veckor ska man vara helt fri från kattlåda och kattsand! Jag återkommer självklart med uppdateringar om hur det går! För övrigt så har det gått toppenbra med koppelträning av kissarna, dom accepterade selarna direkt och nu har de dessutom accepterat att gå dit vi säger till, så här igårkväll var vi ute med dem i skogen på en timslång promenad på diverse skogsstigar. Underbart, det var som att vara ute med hund! Och snacka om att de älskade det! Något annat de verkligen älskade var att få åka till stranden... Tog med dem ner till en avskild strand och slog oss ner precis i gränsen mellan sandstrand och skog. Oj vilken succé, de ville aldrig åka hem! Blev alldeles vilda av glädje och det verkade nästan som om en bortglömd instinkt kom fram... Det var underbart att se! Har jag visat bilder på kissarna än förresten? Här är dom iallafall! edit: det slank visst med en siffra för mycket, 5 månader är dom, inte 15! =)
Gud såna sötnosar
Malin_MeL
20-07-2010, 11:58
jag hade samma fundering när vi skaffade våra katter, men det blev inte av, nu är de 2 och jag tror det är lite sent. men det är en mycket lockande ide! den ena katten skulle nog kunna klara det, men den andra är en storkrafsare, jösses vad han tror han bor ute! både i kattlådan och när han ätit nåt gott, då gräver han ner det i trägolvet  det som jag har funderat lite på när jag kollat på bilderna är att det ser ut som man ska ha sand i insatsen. kommer de inte krafsa i den så man får ner sån sand i toan? den kommer väl lägga sig som en lerklump i vattenlåsen?
ja precis man ska ha sand i insatsen, och lite kommer säkert hamna i toan tyvärr. =( Men det finns självklart kant runt hålet så förhoppningsvis inte för mycket. Sen läste jag någonstans att behovet att krafsa ska försvinna efter ett tag då det stammar från en önskan att täcka över så att det inte luktar, och det luktar ju inte från toan... Men som sagt, en del sand hamnar säkert i toan, men om man lyckas så är det nog värt det!
Malin_MeL
20-07-2010, 14:14
Du måste uppdatera om hur det går! nu ska de börja väga våra sopor så det hade ju eg varit toppen, för det känns som det kommer bli dyrare att ha katt då....
man kanske kan använda kattsand som inte är klumpbildande, så man minimerar risken för avloppsproblem
det är nog väldigt bra tänkt! Synd att det vi har är väldigt klumpbildande.... riktigt bra tycker jag. Vi får väl se...
Meriona
20-07-2010, 19:34
Klumpbildande sand i avloppet kan bli en jäkligt dyr historia.  (Min kompis morbror jobbade på fastighetsjouren.) Inget man ska chansa med.
Whiskuchi
20-07-2010, 19:58
Finns det risk att sanden hamnar i avloppet är det säkrast att använda t.ex papperssand eller träbaserad sand (ToaLätt resp. PeeWee/bränslepellets), förutsatt att katten accepterar det.
Biggan_
21-07-2010, 09:18
CITAT (Fny @ 20-07-2010, 11:05)  Har jag visat bilder på kissarna än förresten? Här är dom iallafall!
edit: det slank visst med en siffra för mycket, 5 månader är dom, inte 15! =) Där är dom ju! Undrade just hur det har gått! Jag förstår att dom är lyckliga att få följa med på utflykter!
En uppdatering av läget! Det har gått lite långsamt här eftersom vi har varit bortresta så mycket och vi inte ville tvinga kattvakterna att toaträna kissarna... Själva litter kwittern är finfin och sitter bra på toastolen. Vårt problem har varit kattsanden... För att undvika stopp i toaletten bytte vi till pappersbaserat kattströ, men katterna var inte glada. Dom lekte med pappersbitarna, lade sig på dom och gosade alternativt försökte äta dem...  Så hittills har den stora utmaningen varit att få dem att faktiskt acceptera det nya kattströet!  Men nu har dom iallafall fattat (äntligen!) och har börjat använda litter kwittern (med första, heötäckande insatsen) som kattlåda, även när den står uppe på toaletten.  Tyvärr insisterar karln min på att låta en vanlig kattlåda stå kvar på golvet, så att det inte blir fullt så fort, vilket ju gör att katterna av bekvämlighetsskäl hellre väljer den än att hoppa upp på toan...  Förr eller senare måste jag nog ta strid mot mannen och få honom att förstå att den här processen kommer gå så mycket långsammare om man ger katterna ett enklare alternativ, dvs att fortsätta använda vanlig låda!
skogstroll
17-08-2010, 08:35
Jag har aldrig haft problem med mina kattungar (ett antal), det är bara att ställa lådan med kattsand i så går de dit av sig själva (fast så kanske inte alla är) ... mina har börjat väldigt tidigt en bra bit före 12 veckor. Klumpbildande sand verkar ju bra då kan man ju bara plocka ur och slänga.
Myosotis
17-08-2010, 09:02
Om man skulle ta bort den vanliga kattlådan helt (stå på dig, du har ju rätt!!) och istället ha litterkwittern på golvet med mycket sand i? Eller uppe på det stängda toalocket, så att det kvitter hur mycket sand de strör omkring sig menar jag. Sen kunde man efterhand minska mängden sand så att ingen eller bara lite hamnar i toaletten när den är öppen.
skogstroll, jag håller inte på att lära kissarna gå på kattlådan utan lär dem att gå på TOAN.  googla "litter kwitter"!
Bolltistel
18-08-2010, 06:37
Om svenska hem var utrustade med "hål i golvet"-toaletter av den sort man träffar på i t ex Indien skulle allt detta bli så mycket lättare...
Solstorm
18-08-2010, 07:21
CITAT (Bolltistel @ 18-08-2010, 07:37)  Om svenska hem var utrustade med "hål i golvet"-toaletter av den sort man träffar på i t ex Indien skulle allt detta bli så mycket lättare...  Det är väl bara två skruvar som ska bort, sedan är det bara att lyfta bort holken.  Fast min får allt stå kvar.
Det må bli billigare i längden men hur hygienisk är den här metoden? Katten lär inte spola. Dessutom har vi människor och katter inte samma bakterieflora. Jag har väldigt svårt att tänka tanken att dela toa med katten Hennes låda står bredvid vår toa och det har jag bara problem med när hon inte gräver ner "nr 2" (lär visst vara ett sorts maktinstrument).
Finns det inte ngt "kattungeströ" som inte är klumpbildande men ändå som sand? har för mig det... Små-kissar kan ju sätta i sig alltmöjligt, och då vill man inte att det ska vara som cement...
Eva i Skåne
18-08-2010, 16:46
Det gäller nog att ha tålamod. Min kompis provade. I början gick det bra, men när hon började ta bort ringar protesterade katten och bajsade i badkaret.  Sen hamnade nog det setet i nåt skåp.
man får nog räkna med att katterna vid en eller annan punkt protesterar och bajsar nån annanstans, det är nog bara att stå ut med det! Inbillar mig att det är lite som att pottträna ett barn... det är klart att dom inte bara går med på det!
Snöflinga
18-08-2010, 21:09
En vän hade en kattunge som drunknade i toaletten, när hon glömt fälla ned locket  Är det inte risk att dina katter också kan göra det när de toatränar ? Eller kittet kanske hindrar dem att göra så
Men usch, vad hemskt! Måste säga att mina kissar inte är särskilt små, de är redan som de flesta fullvuxna katter! Sen själva kittet inleder ju med ett rätt litet hål, som sen blir större allteftersom katterna lär sig. Men det är klart, en liten risk finns det ju alltid att de ramlar i! Men så stora som de är nu tror jag inte dom skulle ha problem att ta sig upp...
blomkronan
19-08-2010, 07:23
Men vilken smart grej  Synd att jag inte hade en sån då vi hade katt. att ta reda på grejerna i kattlådan var det tråkigaste med att ha katt. OM jag någon gång i framtiden ska skaffa katt ska jag ABSOLUT prova med detta  Tack för tipset.
Uppdatering: Ingen gammal kattlåda framme längre, bara litter kwittern. Som nu sitter på toaletten, och kissarna går med på det, yay!
CITAT (Fny @ 21-08-2010, 16:06)  Uppdatering: Ingen gammal kattlåda framme längre, bara litter kwittern. Som nu sitter på toaletten, och kissarna går med på det, yay!  Vill gärna se ett foto på detta! Gärna med en katt på besök också så jag får se hur det ser ut...
ska bli!
ursäkta att foto har dröjt, har inte orkat leta reda på kameran än... Men här är iallafall en uppdatering av läget: Av någon anledning bestämde sig balthazar häromdagen för att pinka i en soffa.  Helt obegripligt tyckte vi eftersom litter kwittern var ren och fräsch och han visat många dagar att han kan använda den. Efter myyycket släpande av balthazar fram och tillbaka från litter kwittern (och två till omgångar kiss i soffan!  ) kom jag fram till att han har blivit väldigt kinkig och bara går på kwittern om det är såpass mycket kattströ i den att det når ända upp till kanten. Åtminstone var det först när jag fyllde på med mer katttrö som han gick med på att pinka där. Suck... vilken kamp.... Caspar går iallafall felfritt, han sitter på kwittern och ser sådär härligt präktig och duktig ut ("titta på mig, jag är jätteduktig!"). Båda kissarna får en liten liten godisbit när dom är duktiga och går på kwittern när vi ser. Nu hoppas jag bara att balthazar inte pinkar i soffan igen...  Har gått bra sista dygnet... Eftersom jag för ovanlighetens skull är ledig två dagar nu hade jag tänkt byta till nästa steg och insattsen med ett litet hål i mitten. Känns ju som en väldigt bra sak att vara hemma med kissarna under den övergången... Men samtidigt känns det inte helt bra att ta nästa steg så tätt inpå problemen med balthazar och soffan...
snabbuppdatering! Kom fram till att introducera steg två lite halvt. Nu under dagen när jag är hemma och kan sitta med dem i badrummet kör jag på nya insatsen (med hål i mitten) men så fort jag inte har tid att passa eller går hemmifrån byter jag tillbaka till den första (utan hål). Än så länge tycker kissarna att den nya insatsen är FANTASTISKT kul, en ny leksak!
Åh, vad kul att läsa om era äventyr med "Litter-grejen". Har sett den, men har inte trott att den skulle kunna fungera, men uppenbarligen KAN den göra det ! LYCKA TILL ! Accepterar verkligen dina katter att du är med, när de "går på lådan" !? Mina skulle hellre hålla sig tills de sprack, än att jag fick titta på !! Kan ju också nämna att två av mina katter (om nån annan varit i lådan precis nyligen) kissar DIREKT ner i dusch-avloppsbrunnen ! Och eftersom duschen iaf går igång 4-5 ggr / vecka, så blir det ingen lukt därifrån. Mkt praktiskt, men jag vet inte om det går att träna dem till det, tyvärr ... Sen har jag hört att man ska ha en kattlåda mer än antalet katter. Hos oss hade det få stå kattlådor överallt !! Nej, jag nöjer mej med 4 lådor. De ju utekatter allihop ! Men i vintras, när det var så mkt snö, så steg kattsandsförbrukningen till skyhöga nivåer. Likadant hos er andra med katt förmodar jag ...
Hos oss är det snarare så att kissarna föredrar sällskap, de älskar att man är med på toan! Framförallt nu när vi har litterkwitterträning, det kanske fortfarande är lite läskigt att gå själv...  nuttinutt... Det där med antalet kattlådor - ja det är toppen om man har plats med flera lådor! Vi med våra två kissar har haft två lådor. Men nu får dom ju nöja sig med kwittern, som ju är betydligt mindre än en vanlig låda, så det gäller att tömma så fort man ser att det är något i den.
Ny uppdatering!
För att förbereda kissarna på nästa steg har jag nu börjat låta den inre cirkeln på första insatsen vara utan kattströ. Det är alltså tomt i mitten där det i nästa insats kommer vara ett hål. Har redan sett Caspar sätta sig och pinka ner i den tomma ytan i mitten, utan att ens krafsa. =)
skogstroll
01-09-2010, 11:46
CITAT (Fny @ 17-08-2010, 20:07)  skogstroll, jag håller inte på att lära kissarna gå på kattlådan utan lär dem att gå på TOAN.  googla "litter kwitter"! OK tyckte det lät lite läbbigt bara....
Under dagarna, när jag är hemma, byter jag numera till insatsen med hål i mitten. Katterna ser dock fortfarande bara den som en leksak... Tänk er:
Kisse hoppar upp på lk och blir fascinerad av hålet. Puttar ner lite kattströ och blir mycket lycklig av att se det falla ner i vattnat. Puttar ner lite mer. Kör ner huvudet i hålet. Trycker även ner framtassarna i hålet och leker med vattnet. Försöker dricka. Reser sig upp - och hela insatsen följer med upp, den sitter ju inte fast! Allt kattströ rasar ner i toaletten och kissen hoppar bort, fortfarande med plastringen på sig. Ser ämlig ut och väntar på att bli räddad av matte...
Suck... hoppas dom kommer över sin nyfikenhet snart... börjar bli trött på att skopa upp mängder av kattströ ur toan... Men ändå, det är jättebra att insatserna är lösa så att kissarna inte kan fastna! Även om dom kör ner halva kroppen i hålet så har dom inga som helst problem att resa sig upp! Men jag kommer nog inte lämna dom ensamma hemma med den insatsen förrän de slutat göra så...
har nu spenderat hela morgonen med att passa kissarna, varav en timme bara inne på toaletten. Båda kissarna var uppenbarligen nödiga men vägrade gå på kwittern, så jag stängde in oss på toaletten (med en god bok!) så att kissarna inte skulle kunna pinka i nån soffa eller i en sko eller så...  Rätt vad det var satte sig Balthazar på golvet och pinkade. Jag lyfte supersnabbt upp honom på toan så att han fick slutföra pinkandet på kwittern, under mycket uppmuntran och med lite godis efteråt. Litet pinkspår på golvet var lätt att ta upp. Strax därefter var det Caspars tur, han satte sig plötsligt på golvet för att bajsa. Jag lyfte upp honom på kwittern och klappade och uppmuntrade medan han gjorde klart sina saker där (även om en liten bajskorv faktiskt hamnade fel och ramlade ner på min fot...  ) Så, det var hälften. Nu behövde bara caspar pinka och balthazar bajsa. Till slut gav caspar upp och pinkade, jag fick återigen torka pinkspår från golvet upp på kwittern. Balthazar har fortfarande inte bajsat, men jag har släppt ut oss från toaletten. Han klagar lite då och då men förr eller senare måste han ge upp!
Min brorsas katt är toatränad sedan han var liten. Min brorsas ex tränade honom som ung och körde med hemmafixade skålar under ringen när han var katunge -97 (gammelkatt idag:). Först med sand och sedan vatten för att till sist ta bort skålarna. Han fixade det och det var skoj att se hur han satte sig på kanten av ringen och kissade, sedan krafsa på toaringen och i luften i toaletten länge och väl innan han var nöjd. Kissa gick bra men han gillade aldrig detta med att bajsa på toan och gjorde det aldrig när de var borta. Brorsan tog så småningom till knepet att ge honom god konservmat efter han gjort nr 2. Numera är katten en äldre herre som har flyttat från lägenheten till landet och går på låda eller ute. Men han har praktiserat toaletten under många år och tydligen funkade det så bra att lådan inte blev aktuell förrän han blev lite till åren och fick låda istället.
Så lycka till med träningen, jag känner personligen en toatränad katt och vet att det går!
CITAT (Fny @ 02-09-2010, 08:47)  Kisse hoppar upp på lk och blir fascinerad av hålet. Puttar ner lite kattströ och blir mycket lycklig av att se det falla ner i vattnat. Puttar ner lite mer. Kör ner huvudet i hålet. Trycker även ner framtassarna i hålet och leker med vattnet. Försöker dricka. Reser sig upp - och hela insatsen följer med upp, den sitter ju inte fast! Allt kattströ rasar ner i toaletten och kissen hoppar bort, fortfarande med plastringen på sig. Ser ämlig ut och väntar på att bli räddad av matte... HERREGUD !! Ser det framför mej !!  Jag skrattar så jag gråter !! Helt underbart !! Jag kommer att leva flera ÅR till !!!
 Här går det inte framåt är jag rädd... kissarna vägrar fortfarande använda insatsen med hål i mitten... Har nu på morgonen tejpet fast en platta på undersidan, som täcker just det stora hålet. I plattan har jag ett liiitet hål i mitten som jag förhoppningsvis kan utvidga lite varje dag. Får se om det går...
Balthazar har nu bajat i kwittern med min hemgjorda lösning täckandes över hålet.... Han var inte helt nöjd men det gick. Men jag måste nog tejpa fast den bättre, för det sviktar nå väldigt när kissarna trampar på den!
CITAT (Fny @ 08-09-2010, 09:45)  Men jag måste nog tejpa fast den bättre Silvertejp ! Den är dyr, men dryg och bättre "bra-att-ha-grej" finns inte ! Fixar allt !
Ja precis, silvertejp är bäst! Nu sitter plattan stadigt fast och för tredje dagen i rad har jag förstorat hålet en aning. Och kissarna har varit jätteduktiga! Det är märkligt hur glad man blir över att se en kisse sätta sig med rumpan direkt över det lilla hålet och pinka så det hörs klart och tydligt hur pinket hamnar i vattnet!
HURRA !!!
 Det gick bra... Men nu när vi har en liten inneboende (den stackars lilla kissen som våra grannar hittade halvdöd i skogen  ) och så länge vi har hand om henne kan vi inte syssla med toaträning... Så vi har tagit paus, får återkomma om en månad eller så när Trix har flyttat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|