Lillpluttan
Nya perenner poppar upp runt omkring i trädgården...en del känner jag till, men många är okända för mig och en del är jag osäker om. Jag blir jätteglad om någon kan berätta vad vi har i vår ärvda trädgård! help.gif

[attachment=52552:Ok_nd_A.JPG] Blev tyvärr inte så bra bild, men de okända är den med vita blommor samt "busken" till höger i bild. Den ser ut som en "skräpig kulle" 51 veckor om året och sedan blir den jättefin med små blommor i en vecka. Tycker dock att den förstör helhetsintrycket i rabatten...

[attachment=52555:Ok_nd_B_R.JPG] ? Ljusgula "klockor"

[attachment=52556:Ok_nd_C2_R.JPG] ? Små blå blommor

[attachment=52557:Ok_nd_D_R.JPG] Jag har gissat på riddarsporre, stämmer det??

[attachment=52559:Ok_nd_F_R.JPG] ? Ser ut som en liten "buske"

[attachment=52560:Ok_nd_G_R.JPG] ? små gula blommor, ser ut som en lökväxt??

[attachment=52561:Ok_nd_H_R.JPG] Jag har gissat på plymspirea, stämmer det??

[attachment=52562:Ok_nd_I_R.JPG] Kan detta vara någon slags näva??

[attachment=52563:Ok_nd_J_R.JPG] Platta blå blommor, mycket fin, men har aldrig sett något liknande...

Tusen tack för hjälpen!

Ny och grön i trädgården...men vill lära mig mer och mer!

Med varma sommarhälsningar från
Lillpluttan

Olle A
1. Vit Mose brinnande buske
2. Gul fingerborgsblomma
3. Veronica sp.
4. Stormhatt
5. Rhododendron
6. Guldlök
7. Plymspirea
8. Rosenmalva
9. Höstvädd

Olle
abbbe
Jag tror att 3:an är Blågull.
4:an är Riddarsporrar.
Annars håller jag med Olle A
Åsa, mälardalen zon 2
Den vita busken bredvid mose brinnande buske liknar stefanandra. Var försiktig med mose brinnande buske den kan ge brännskador ifall man får växtsaft på sig och sedan utsätts för solljus. Den är dock väldigt fin och inte så lättförökad.

+Malvan tycker jag dock ser ut som mina myskmalvor.

+nr 5 är jag osäker på om det verkligen är rhododendron jag tycker det mera liknar kalmia
Ranunculus
Jag tror nr.5 är en Kalmia.
Ulla
Olle A
Jag skrev fel i brådskan, visst är nr 4 riddarsporre! smile.gif

Olle
Lillpluttan
Tack för varningen av Mose brinnande buske!! Bra att veta...
Anders zon 1
Nr 5 är utan tvekan smalbladig kalmia, Kalmia angustifolia http://www.google.com/images?client=safari...ved=0CCQQsAQwAA

Nr 3 tror jag är praktveronika, Veronica teucrium ssp. austriaca. Odlas i Sverige och är ibland förvildad. Förekommer naturligt i Centraleuropa och även i Baltikum.

Nr 8. Rosenmalva och myskmalva är ganska svåra att skilja från varandra (särskilt när man bara ser blomman), men jag skulle gissa att det är myskmalva eftersom den är betydligt vanligare.

I övrigt så håller jag med Olle (nr 4 är som sagt riddarsporre).
Lillpluttan
Tack för hjälpen som jag fått!! Uppskattar det verkligen! thanks.gif
Den tidigare ägaren till vår trädgård var en riktig växtsamlare och det är otroligt så många sorters perenner det dyker upp. Tyvärr har han planterat samma växt i flera olika rabatter och bara lite var gång. Rabatterna är dessutom glesa, långt mellan växterna, så ogräset frodas mellan plantorna... Trädgården ger ett mycket rörigt intryck och det ska vi försöka ändra på...

Fingerborgsblomman som jag fick hjälp med har vi fyra små stånd av på olika ställen i trädgården. Det måste vara den lilla gula fingerborgsblomman för klockorna (fingerborgarna!) är bara ca 2cm stora.

Malvan har jag också hittat på fyra ställen i trädgården. Tre ser lika ut, den fjärde har blad som är mer "finflikiga".
Har lite svårt att läsa mig till vilken som är Myskmalva (har luktat och känner ingen myskdoft) och vilken som är rosenmalva. Någon som vet?

[attachment=52617:Malva_A1_R.JPG]

[attachment=52618:Malva_B_R.JPG]

Har även hittat denna vita blomma, den ser också ut som en malva...

[attachment=52619:Vit_Malva_R.JPG]

Har också hittat den här växten med klockliknande blommor, men den ser inte ut som en fingerborgsblomma, eller??

[attachment=52620:Vit_ok_nd.JPG]

Lillpluttan - en grön men intresserad detektiv i trädgården... smile.gif

Eva 33c
Att skilja rosenmalvan från myskmalvan är inte alldeles lätt, åtminstone inte på bild. Hos mig blir rosenmalvan betydligt högre i allafall, omkring en meter medan myskmalvan stannar på 50-60cm. Den självsår sig inte lika snabbt som myskmalvan heller hos mig i allafall. Och någon vit rosenmalva har inte dykt upp. Men myskmalvan blir både rosa och vit av sig själv.
Den vita klocka på bilden är förmodligen en hjärtklocka (tror att den fått namnet efter bladens form) campanula alliariifolia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon